دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

موعد برگزاری جشنواره‌های هنری نزدیک است/ مستند و تئاتر مجازی شد، موسیقی وفیلم فجر همچنان بلاتکلیف!

در حالی‌که شیوه برگزاری برخی جشنواره‌های هنری در ماه‌های آینده مشخص شده است، هنوز تکلیف برگزاری دو جشنواره فیلم و موسیقی فجر مشخص نیست.
کد خبر : 543567
BS0K8490.JPG

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا با توجه به افزایش قابل‌توجه و تأسف‌برانگیز تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در هفته گذشته به نظر می‌رسد به موازت تعطیلی سراسری، تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر و اجراهای کنسرت در هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.


این اتفاق در حالی رخ داده است که در سه ماهه اول سال ۹۹  این فعالیت های به صورت کامل تعطیل بودند و فقط در سه ماه تابستان شاهد اکران  و اجراهای محدود در سینما و تئاتر و برگزاری چند کنسرت بودیم؛ روندی که البته گسترده نبود و از اوایل پاییز بار دیگر به محاق رفت.


فعالیت‌ها تعطیل، جشنواره‌ها برقرار!


در کنار این تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، مدیران فرهنگی در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره‌های هنری و فرهنگی هستند. رویدادهایی‌که عموماً به صورت آنلاین و برخی نیز احتمالاً به صورت ترکیبی برگزار خواهدشد.


بعد از برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که اواخر مهرماه در تهران و اصفهان  به صورت مجازی برگزار شد، شاهد برگزاری دو جشنواره هنری دیگر در اواسط آبان‌ماه بودیم. جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، تجربه جدید و بی‌سابقه‌ای از برگزاری رویدادهای گسترده فرهنگی بود. اگرچه به چگونگی برگزاری و اصرار مدیران  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری این جشنواره‌ها انتقادات زیاد وارد شد،با این حال دو عبارت «برگزاری مجازی» و «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» شاه‌بیت اظهارات و رویکرد متولیان این جشنواره بود. این روند، میزان و عمق این انتقادات را کاهش داد و  به نوعی نقش سپر دفاعی را بازی کرد.


 تکلیف «سینما حقیقت» روشن است: مجازی و برخط


چند رویداد فرهنگی مهم دیگر نیز در ماه‌های باقیمانده سال  در پیش‌رو است. نخستین اتفاق، برگزاری جشنواره «سینما حقیقت» است که قرار است در اواخر آذرماه به صورت  برخط برگزار شود. متولیان  این جشنواره که بزرگترین رویداد مربوط به تولیدات سینمای مستند محسوب می‌شود، از همان ابتدا و از زمان انتشار فراخوان در شهریورماه اعلام کردند که برنامه‌ای برای اجرای آن به صورت فیزیکی و به روال هرساله ندارند.


جشنواره سینما حقیقت


به این ترتیب، علاقه‌مندان به سینمای مستند و فعالان این عرصه، امسال «سینما حقیقت» را نه از روی پرده سینما که از روی مانیتورها و سازوکارهای پیش‌بینی شده توسط دبیرخانه این جشنواره دنبال خواهند کرد.


تداوم تردیدها در بزرگترین رویداد هنری کشور


اما سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که می‌توان آن را بزرگ‌ترین رویداد هنری سال دانست، سرنوشتی متفاوت دارد. با صدور حکم محمدمهدی طباطبایی‌نژاد به‌عنوان دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر و اظهار نظر  او مبنی بر این که جشنواره  با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ۵۰درصد ظرفیت سالن ها برگزار  خواهد شد، مشخص شد که مدیران سازمان سینمایی همچنان به برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به صورت نیز اصرار دارند.


هفتمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر


به این‌ترتیب در شرایط نامطلوب شیوع ویروس کرونا شاهد ادامه تولیدات سینمایی و تلاش فیلمسازان برای رساندن فیلم ها به جشنواره بودیم روندی که البته نسبت به سال‌های گذشته با سرعت و تعداد کمتری رخ داد. 


شامگاه چهارشنبه پنجم آذرماه پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر سیما خبری را منتشر کرد که بر مبنای آن «یک مقام آگاه»  در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرده بود که جشنواره فیلم فجر امسال بهمن‌ماه برگزار نخواهد شد و احتمال دارد زمان برگزاری آن به بهار ۱۴۰۰ موکول شود.


این مقام آگاه افزوده بود که دلیل این تصمیم نبود شرایط برگزاری جشنواره فیلم فجر به دلیل همه‌گیری کرونا و تولید نشدن فیلم کافی برای حضور در جشنواره است. از سوی دیگر، به دلیل خطر قاچاق فیلم امکان برگزاری برخط (آن لاین) مهم‌ترین رویداد سینمایی سالانه کشور وجود ندارد.


 تا لحظه تنظیم این گزارش، سازمان سینمایی واکنشی نسبت به این خبر غیررسمی نداشته است.  با این حال شواهد حاکی است که  احتمال برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت فیزیکی هر روز ضعیف‌تر می‌شود؛ ضمن این‌که ماهیت این رویداد سینمایی و ضرورت اکران فیلم‌های بلند سینمایی نیز مانع از برگزاری آن به صورت مجازی خواهد بود.


هفتمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر
 از طرف دیگر، در سال‌های گذشته در چنین روز‌هایی فراخوان جشنواره فیلم فجر منتشر و کار هیئت انتخاب آغاز شده بود، اما امسال به دلیل شیوع کرونا نه از ساخت تعداد بالای فیلم‌های سینمایی خبری است و طبق پیش بینی‌ها شرایط لازم برای برگزاری فیزیکی جشنواره هم وجود ندارد.


 تئاتر فجر؛ هم مجازی و هم اجرای محدود تنها برای داوران


سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر هم که قرار بود طبق روال هرسال همزمان با دهه فجر برگزار شود، با ابهاماتی روبه‌رو است.


 دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر در آخرین گفتگوی رسانه‌ای خود با تأکید بر این‌که  قطعاً  تمامی آثار حاضر در جشنواره به صورت برخط در فضای مجازی پخش خواهد شد افزود: تمامی گروه‌ها به‌ناچار باید آثار خود را در شکل و قالب تصویری با کیفیت مطلوب به دست دبیرخانه برسانند.


مسافر آستانه


حسین مسافرآستانه  با بیان این‌که ممکن است بخشی از اجراهای جشنواره امکان پخش برخط نداشته باشند و شاهد اجرای زنده و فیزیکی نیز در  یک سوم ظرفیت سالن‌های میزبان و یا تنها برای داوران جشنواره باشیم تأکید کرد: هرچند تمامی این مسائل زیرمجموعه و تابعی از قوانینی است که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره فعالیت‌های فرهنگی ابلاغ خواهد شد. امیدواریم که در بهمن‌ماه شاهد کاهش پیدا کردن شیوع این ویروس در کشور باشیم.


وی گفته است:  برای تمامی این موارد و حتی سخت‌ترین شرایط نیز برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته است. به همین جهت با اطمینان می‌گویم که شاهد برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر بدون تغییر تاریخ اجرایی در بهمن ماه خواهیم بود و تلاش می‌کنیم همسو با دستورالعمل‌های بهداشتی و ابلاغی از سوی دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه‌های خود را برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطبق کنیم.


به این‌ترتیب، اهالی تئاتر هم احتمالاً امسال تجربه بدیع از برگزاری جشنواره را از سر می‌گذرانند؛ تجربه‌ای که باید دید چه اندازه بر کیفیت آثار ارئه شده در این دوره از جشنواره تأثیر دارد.


 جشنواره موسیقی فجر؛منتظر تصمیم تازه


سرانجام باید به  سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد که قرار است ۲۸ بهمن تا ۳ اسفندماه سال جاری به دبیری حسن ریاحی برگزار شود. ریاحی که که پیش از این نیز دوره‌های نوزدهم تا بیست و یکم و دوره‌های بیست و ششم تا سی و یکم، دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بوده است. او نیز در جدیدترین اظهارنظر خودتأکید کرده است که بدون شک این جشنواره با توجه به شرایط کرونایی کشور در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.


وی در ادامه  گفته است: بدون تردید امسال علی رغم میل باطنی میزبان گروه‌ها و هنرمندان بسیار محدودی در جشنواره موسیقی فجر خواهیم بود، اما برای احترام به اهالی موسیقی برای حضور همین عده محدود هم فراخوان منتشر کرده‌ایم که عدالت تا حدودی رعایت شود.از الان نمی توانیم همه تصمیمات را اتخاذ کنیم بلکه باید منتظر بمانیم تا با گذشت زمان شرایط کرونایی کشور به کدام سمت و سو می‌رود.



این هنرمند در خصوص احتمال برپایی کنسرت های آنلاین در جشنواره امسال گفت: این مسئله هم دور از دسترس نخواهد بود و ما با توجه به شرایط خاص روزهای برپایی جشنواره، تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.


به این ترتیب می‌توان گفت برگزاری سه جشنواره «سینما حقیقت»، «تئاتر فجر» و تا اندازه‌‌ای  «موسیقی فجر» در موعد مقرر تقریباً  قطعی شده امّا سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر همچنان در هاله ای از ابهام است.


این ابهام می‌تواند هم بر روند تولیدات و اکران امسال و سال آینده تأثیر بگذارد و هم محکی جدی برای میزان تدبیر وبرنامه‌ریزی مدیران فرهنگی کشور باشد. هرچند اغلب فعالان سینمایی، تعویق برگزاری این رویداد را با توجه به شرایط فعلی شیوع کرونا مفیدتر می‌دانند. اقدامی که علاوه بر تضمین سلامت هنرمندان، متولیان برگزاری و مخاطبان و اهالی رسانه، صرفه‌جوی مالی فراوانی را نیز در این شرایط عسرت به دنبال خواهد داشت.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته