دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1399 - 14:19
آنا گزارش می‌دهد؛

گروگانگیری سلامت مردم با استعفاهای شبانه در وزارت بهداشت/ تئوریسین «ایمنی گله‌ای» چرا استعفا داد؟

با استعفای ملک‌زاده، آتش زیر خاکستر عدم مدیریت متوازن و آشفتگی مدیریتی در ستاد ملی مقابله با کرونا نمایان شده و مدیریت کلان این ستاد به دنبال فرافکنی در عملکرد مدیریتی خود و فرار از پاسخگویی به جامعه در خصوص طرح‌ها و تصمیمات خود است.
کد خبر : 542268
67082_124.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا, درست چند ساعت مانده به آغاز محدودیت‌های دوهفته‌ای در کشور خبری در رسانه‌ها منتشر شد که همه را شوکه کرد، «رضا ملک‌زاده»، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی نامه‌ای رسمی خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت استعفا داد؛ گلایه و ناراحتی آقای معاون به دنبال انتقادات شدید سعید نمکی از عملکرد معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بود.


چند روز قبل  وزیر بهداشت در نشستی با رؤسای مراکز درمانی استان اصفهان، پس از تشریح اقدامات مهم وزارت بهداشت طی چند ماه گذشته و توضیح درباره محدودیت‌های جدید کرونا، به نقش تحقیقات در این حوزه پرداخت و با انتقاد از این موضوع که طی سال‌های اخیر در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت اقدامات عملی چندانی صورت نگرفته و تحقیقات تنها منجر به انتشار مقالات شده است از این روند گلایه کرد.


کودتا علیه سخنان وزیر


به دنبال  صحبت‌های تند  وزیر بهداشت در اصفهان و انتقادات صریح وی از وضعیت تحقیقات و پژوهش‌های پزشکی در ایران، رضا ملک زاده نیز  طی نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، گفته‌های وی را خلاف واقع و برآمده از عدم شناخت او از حوزه تحقیق و پژوهش دانست.


ملک‌زاده در بخشی از این نامه آورده است: اصولاً کسانی می‌توانند حیطه تحقیقات پزشکی ایران را به نقد و چالش بکشند که خود محقق ملی یا بین‌المللی بوده، ارکان و نظام تحقیقات ملی و جهانی را بشناسند و با وجود دشواری‌ها و چالش‌های سخت این عرصه مهم و تاثیرگذار، همپای تحقیقات پیشرفته دنیا حرکت کرده و عمر خویش را صرف تحقیقات کرده یا دست کم یک تحقیق مهم و اثرگذار بین‌المللی انجام داده باشند و به دنبال این نامه بلافاصله علی نوبخت، نایب‌رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا نیز استعفا خود را به وزیر اعلام کرد.


آقای ملک‌زاده پاسخگو باشید!


موضوع  استعفای اخیر مدیران وزارت بهداشت که همزمان با آغاز محدودیت‌ها صورت گرفت صدای بسیاری از صاحب‌نظران در حوزه سلامت را درآورده است به طوری که سید موید علویان، استاد بازنشسته دانشگاه و دانشمند برتر منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران در نامه‌‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت خواستار پاسخ برخی ابهامات و سوالات نسبت به عملکرد رضا ملک‌زاده شده است.


 او در این نامه خواستار پاسخ شش موضوع از سوی معاون سابق وزیر شده است که به شرح ذیل است:


١. بحث شفاف نبودن بودجه‌‌های تحقیقاتی نیماد و عدم توزیع عادلانه بودجه‌‌های پژوهشی در کشور


٢. بحث تصدی همزمان دو شغل از سوی برخی مسئولان و تضاد منافع و تأسیس شرکت‌‌های دارویی و رانت در فروش داروی مایجتاج مردم


٣. بحث اعلام ایمنی گله‌‌ای به عنوان یک سیاست اشتباه در کنترل کرونا که منجر به مرگ بسیاری از ایرانیان تا امروز شده است.


4. مشخص نبودن جهت‌‌گیری تحقیقات کرونا و عدم پیگیری اولویت‌‌های مهم در پاسخ به سوالات مهم اپیدمیولوژیک و تمرکز بر کارآزمایی‌‌های بالینی و عدم توجه به لزوم ملحق شدن به طرح‌‌های تحقیقاتی در زمینه واکسن با کشورهای اروپایی و امریکایی و چین و روسیه. این کوتاهی در عدم ملحق شدن به طرح‌‌های تحقیقاتی جهانی در واکسن کرونا و تمرکز بر افزایش مطالعات کارآزمایی‌‌های بالینی یک اشتباه تاریخی است و باید پیگیری حقوقی شود.


5. بحث عدم توجه به اخلاق در پژوهش‌‌های صورت گرفته در مراکز وابسته به معاونت تحقیقات و ایجاد الگوی نامناسب مبارزه با تقلب در بین پژوهشگران کشور به ویژه معضلاتی مانند فضاحت علمی خروج 67 مقاله از نیچر


6. ایجاد شرایط نامتعارف و بسیار پیچیده برای ارزشیابی اعضا هیئت علمی و دانشجویان کشور و توجه به کمیت علم و H index به جای تحقیقات کاربردی


از تئوری منسوخ ایمنی گله‌ای تا فشار هدایت شده علیه وزارت بهداشت


سال گذشته بود که تئوری منسوخ  ایمنی گله‌ای توسط  ملک‌زاده، معاون مستعفی وزیر بهداشت مطرح شد،  موضوعی که شیوع کرونا به کمک تئوری ایمنی گله ای بازار دلالان و مافیای دارو را داغ  کرد؛ البته موضوعی که باید مورد اهمیت ویژه قرار گیرد فشارهای رسانه‌ای است که علیه وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر رخ می‌دهد و در فضای مجازی بارها شایعه استعفای سعید نمکی منتشر می‌شود.


البته وزیر بهداشت بارها به خبر استعفایش واکنش نشان داده و معتقد است که فشار بر روی وزارت بهداشت از جای دیگری هدایت می‌شود.


با این‌حال استعفای ملک‌زاده و نامه‌ای که پس از این استعفا خطاب به وزیر بهداشت منتشر کرد بیشتر از آن‌که رنگ و بوی دلسوزی برای نظام سلامت داشته باشد سمت و سوی شخصی پیدا کرده و رنگ و بوی اتهام‌زنی به خود گرفته بود.  آن‌گونه که در نامه استعفای معاون وزیر بهداشت مشخص است مسیر متفاوتی است که هم ملک‌زاده و هم سعید نمکی در راه مبارزه با کرونا به آن اعتقاد داشتند و ملک‌زاده معتقد بود ایمنی گله‌ای تنها راه  موفقیت کشور در مبارزه با کرونا است ولی وزیر بهداشت چنین فرضیه‌ای را قاطعانه رد می‌کرد.


نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس :باید از وزیر بهداشت حمایت شود


سید محمد پاکمهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد اتفاقات اخیر در وزارت بهداشت اظهار کرد: اختلاف نظر با توجه به ناشناخته بودن این بیماری در بسیاری از کشورها وجود دارد و این موضوع طبیعی است.


وی افزود: کمیسیون بهداشت و درمان این موضوع را بررسی خواهد کرد و قطعا به نتایج خوبی خواهیم رسید، ملک زاده معتقد است که تصمیم گیری به موقع نیست و باید سرعت عمل داشته باشد و قطعا وزیر صحبت‌هایی را برای دفاع از عملکرد خود دارد.


نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: مشکل کرونا جهانی است و وزارت بهداشت نیز تمام تلاش خود را کرده است و عملکرد قابل قبولی داشته است، به یاد داشته باشیم ستاد ملی مقابله با کرونا عضوهای زیادی دارد و وزیر بهداشت و یک عضو است و انتقاد تنها از وزیر درست نیست.


وی گفت: ما شاهد هستیم وزیر بهداشت در حال تلاش برای ملت ایران است و نباید او را تنها گذاشت، سعید نمکی را تنها گذاشتیم و باید از او حمایت ویژه‌ای شود.


پاکمهر بیان کرد: امروز باید امثال آقای ملک زاده از وزیر بهداشت حمایت کنند زیرا ما امروز در حال مقابله با کرونا هستیم و بحث جان مردم در میان است.


خیانت به نظام سلامت با یک استعفا


مطالبی که ملک‌زاده در نامه استعفایش به آن اشاره کرده و وزیر بهداشت را عاری از هرگونه تجربه در عرصه تحقیق و پژوهش دانسته اگر در مسیر مبارزه با کرونا در کشور خلل ایجاد می‌کند باید توسط مقامات قضائی چنین ادعایی بررسی شود.


به چالش کشیدن نظام سلامت در چنین بزنگاهی که کشور در عرصه مبارزه با کرونا  و با دستان نه چندان توانمندی در حال جدال است خود خیانتی آشکار به تمام افراد و دستگاه‌هایی است که در حال جنگ با کرونا هستند.


آقای ملک‌زاده به این سوالات پاسخ دهید


البته پرسش‌های فراوانی در خصوص این استعفا وجود دارد که باید روزی از سوی ملک‌زاده به ‌آن‌ها پاسخ داده شود؛ اینکه چرا در همان ماه‌های اولی که به زعم خودش توجهی به نظراتش نمی‌شد استعفا نداده و در آستانه مهمترین اقدام ستاد ملی مقابله با کرونا دست به استعفا زد؟


نکته و سوال مهمتر اینکه در معاونت تحت مدیریت ایشان در این 9 ماه چند طرح علمی و پژوهش اساسی و کاربردی از منظر اپیدمیولوژی توأمان با راهکارهای اساسی به وزارت بهداشت و اساسأ به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده است؟


تئوری ایمنی گله‌ای از سوی ملک زاده بر چه اساسی مطرح شد و اگر چنین فرضیه‌ای قابل اثبات بود و زمانی که رئیس جمهور هم از وی در برابر چنین فرضیه‌ای حمایت کرد ملک زاده تلاشی برای اثبات این تئوری نکرد و در مقابل نگاه علمی مخالف با این نظریه سکوت کرد؟


به نظر می‌رسد با استعفای ملک زاده, آتش زیر خاکستر عدم مدیریت متوازن و آشفتگی مدیریتی در ستاد ملی مقابله با کرونا نمایان شده و مدیریت کلان این ستاد به دنبال فرافکنی در عملکرد مدیریتی خود و فرار از پاسخگویی به جامعه در خصوص طرح‌ها و تصمیمات خود است.


* قاسم شجاع


انتهای پیام/4148/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته