دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره آزمون جامع دوره دکتری در دانشگاه‌های کشور/ عواقب مردودی در این آزمون چیست؟

به‌زودی دانشگاه‌ها درباره برگزاری آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری اطلاع‌رسانی خواهند کرد، دانشجویان باید برای حضور در این آزمون به ضوابط آن توجه کنند.
کد خبر : 541612
WhatsApp Image 2020-07-28 at 4.12.47 PM.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشجویان دوره دکتری در حین تحصیل باید مراحل متعددی ازجمله قبولی در آزمون زبان انگلیسی و ارزیابی جامع را سپری کنند. این دانشجویان پس ‌از اینکه این مراحل را با موفقیت بگذرانند، می‌توانند وارد مرحله تحقیقاتی تحصیل خود شوند و پس از دفاع رساله از این دوره پرفرازونشیب فارغ‌التحصیل می‌شوند.


در این گزارش قرار است آزمون جامع مورد بررسی قرار گیرد زیراکه پیش از این به موضوع آزمون زبان انگلیسی پرداخته شده است.




بیشتر بخوانید:


همه چیز درباره زمان برگزاری 5 آزمون‌ زبان دانشجویان دوره دکتری




چرا آزمون جامع برای دانشجویان دوره دکتری برگزار می‌شود؟


اساساً آزمون جامع  برای ارزیابی خلاقیت، قوه ابتکار، توان و قابلیت‌های پژوهشی دانشجویان برگزار می‌شود. دانشگاه‌ها در این زمینه مختارند که آزمون جامع را به‌صورت کتبی، شفاهی یا هر دو شیوه برگزار کنند.


در واقع آزمون جامع به معنای امتحانی کلی از دروس گذرانده شده نیست بلکه قرار است در این آزمون اطلاعات دانشجو در دروس مرتبط با رساله سنجیده شود.


دانشجویان دوره دکتری پس از گذراندن 12 تا 18 واحد دروس نظری می‌توانند در آزمون جامع شرکت کنند. بر اساس آیین‌نامه آموزشی اکثر دانشگاه‌ها، دانشجویان برای اینکه بتوانند در آزمون جامع حضور یابند، باید معدلشان حداقل 16 باشد.


دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همچنین می‌توانند در زمان آزمون جامع واحدهای جبرانی خود را سپری کنند. این دانشجویان همزمان با آزمون جامع تا سقف 6 واحد از دروس جبرانی را می‌توانند بگذرانند.


زمان برگزاری آزمون جامع


برای برگزاری آزمون جامع هر یک از دانشگاه شیوه خاصی را طراحی کرده‌اند. بر اساس آیین‌نامه آموزشی دانشگاه‌ها در هر نیمسال تحصیلی آزمون جامع برگزار می‌شود. البته تاکنون هیچ‌یک از دانشگاه‌ها زمان برگزاری آزمون جامع را اعلام نکرده‌اند اما از اواخر آذرماه تا اوایل دی‌ماه، زمان برگزاری این آزمون خواهد بود.


واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همین موعد آزمون جامع را برگزار خواهند کرد. دانشگاه آزاد اسلامی در ترم گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا آزمون جامع را در محل سکونت دانشجویان برگزار کرد و 15 هزار دانشجوی دوره دکتری توانستند در آزمون جامع حاضر شوند.


حدنصاب آزمون جامع


پس‌ازاینکه دانشجویان در آزمون جامع حاضر می‌شوند بر اساس پاسخگویی به سؤالات، نمره‌ای را کسب می‌کنند که به‌صورت قبولی یا مردودی لحاظ می‌شود.


بنا بر اعلام دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان برای قبولی در آزمون جامع باید حداقل نمره 16 را کسب کنند. البته دانشجویانی که قبل از سال 95 وارد این دانشگاه شده‌اند می‌توانند با کسب حداقل نمره 15، حائز قبولی شوند.


سایر دانشگاه‌ها برای تمام ورودی‌ها حداقل نمره 16 را در آزمون جامع در نظر گرفته‌اند. حال اگر دانشجویان نتوانند در این آزمون نمره قبولی را کسب کنند، فقط یک بار دیگر می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. این ضابطه در دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی یکسان است.


دانشجويانی كه بدون شركت در آزمون ورودی دوره دكتری پذیرش مى‌شوند نيز بايد در آزمون جامع (كتبی و شفاهی) شركت كنند.


عواقب مردودی در آزمون جامع


بر اساس ضوابط دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویانی که نتوانند در مرتبه دوم هم نمره قبولی را در آزمون جامع کسب کنند، در صورت مواجهه با شرایط خاص به درخواست مدیر گروه به کمیسیون موارد خاص دانشگاه معرفی می‌شوند. دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نیز باید موارد خاص را در کمیسیون موارد خاص این دانشگاه‌ها مطرح کنند.


دانشجویانی که بدون عذر موجه نتوانند نمره قبولی از آزمون جامع کسب کنند، از ادامه تحصیل در دوره دکتری باز می‌مانند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته