نویسنده کودک باید ششدانگ حواسش به نیاز بچهها باشد/ حیف از اتمسفر زیبای روستا که در داستانها از آن غفلت کردهایم
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ادبیات داستانی همیشه یکی از حوزههای پرمخاطب بازار نشر است. در این بین شاید قصهگویی برای گروههایی مثل کودک و نوجوان هم به لحاظ طراحی سختتر است و هم نیازمند شناخت بیشتر.
مخاطبانی از این جنس دنیای خودشان را دارند که به مرور تغییر میکنند؛ بنابراین به زاویه دید بزرگسال نباید به سراغشان رفت؛ چه بسا لازم است که نویسنده به روز و حواسش به خوراک مخاطب هم باشد.
احمد عربلو در این باره به خبرنگار آنا گفت: من سعی کردم تا میتوانم در حوزه کودک و نوجوان کار کنم. در دورهای فعالیتم زیادتر شد چون حس میکردم این مخاطب نیاز به تولید محتوا دارد. الان متأسفانه فضا به لحاظ سختافزاری دشواریهای خاص خودش را دارد و ناشران راغب نیز کمتر شدهاند و شاید کمی شاهد افت باشیم.
داستاننویس کودک و نوجوان باید همراه این مخاطب به بلوغ برسد
وی با اشاره به روزهای کرونایی گفت: به نظرم این روزها برای نویسندگان میتواند فرصت خوبی برای تحقیق، نگارش و فکر کردن به سوژههای جدید برای کودکان باشد. هرچند که بچههای الان نیازهای متفاوتی دارند که باید متوجه خواستههای آنان هم بود.
عربلو که نزدیک به چهار دهه در حوزه ادبیات کودک فعال است ادامه داد: فکر میکنم اولین کتاب من در سال 1363 چاپ شد. در این سالها به مرور میبینم که بچههای آن دوره تا الان تغییر زیادی داشتهاند. چون امکانات بیشتری در اختیار دارند و همین فضای مجازی گوشزد میکند که باید به شکل دیگری به آنان توجه کرد.
نویسنده مجموعه 10جلدی کمیک استریپ «پهلوانان» گفت: با این همه رشد فکری و استعداد بچههای امروز لازم است که نویسنده ادبیات داستانی کودک و نوجوان نیز به بلوغ بیشتری برسد تا بتواند با آنان همراه شود.
نویسنده نباید در کلیشهها باقی بماند
عربلو با بیان اینکه نویسنده این حوزه باید باید تغییرات نسلی را دقت کند، اضافه کرد: قطعاً کودک 30 سال پیش به لحاظ امکانات و هوش و... با کودک دهه 90 متفاوت است. بنابراین نویسندگان امروز باید شناخت خود از مخاطبانش را تقویت کرده و هر محصولی را به اسم کودک به این گروه ندهد.
این نویسنده برگزیده جوایز ادبی اعتقاد داشت: کار نویسنده امروزی خیلی سخت است چون مدام باید تلاش کند تا نیاز بچهها را بفهمد، مطالعه کند تا دنیای بچهها را بشناسد و به قولی باید بتواند مخاطبش را آنالیز کند. نویسنده نباید در یک سطح بماند و خودش را کلیشه کند وگرنه قلم و نوشتههایش تحلیل میرود.
وی تصریح کرد: در تولید کودک و نوجوان همیشه به فرم و قالب خاص نیازمندیم اما به نظرم محتوا ثابت میماند. ایراد الان بازار نشر کودک و نوجوان این است که باید بیش از اینها دنبال قالب جذاب و قشنگ بروند.
کتابها عمدتاً در جیغ و داد و روایتهای تخیلی و فانتزی خلاصه شدهاند
این مترجم ادبیات داستانی در عین حال با اشاره به غفلت از برخی قصهها یادآور شد: ادبیات داستانی روستایی یکی از موضوعات جدی است که نویسندگان ما از غافل شدهاند. نبود این فضای نوستالژی قطعاً به قصههای کودکان خیلی لطمه میزند.
نویسنده «در کوچههای خندهدار تاریخ» تأکید کرد: این فضاهای قشنگ و دوستداشتنی در رمانها به حاشیه رفته و کتابها عمدتاً در جیغ و داد و روایتهای تخیلی و فانتزی خلاصه شدهاند که به نظرم رویه نادرستی است. من همچنان معتقدم که باید این فضا را احیا کرد چرا که حیف است این فضاسازی زیبا برای بچهها را از دست برود.
احمد عربلو اینگونه نیز اعتقاد داشت: نویسندگی فقط انتخاب موضوع نیست بلکه نویسنده باید شش دانگ حواسش به نیاز بچهها باشد. این فضا در حیطه قصههای روستایی مغفول مانده و این خطری است که ما این فضا را در قصهها از دست بدهیم.
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/