سرمایهگذاری در حوزه فناوری شرکتهای خاص خود را میطلبد/ تأثیر تحقیقات کاربردی بر تجاریسازی مقالات
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسین مختاری، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف گفت: تحقیقات علمی در دانشگاهها و سطح دنیا شامل بخشهای متفاوتی میشود. بخشی از تحقیقات در خصوص مقالات علمی با عنوان تحقیقات بنیادین یا مرز دانش شناخته شده است که توسط دانشگاههای علوم پایه مانند فیزیک، ریاضی و شیمی مرز دانشی یا سایر دانشگاههایی که در این حوزه فعالیت میکنند، بوده است. این تحقیقات برای تبدیل شدن به ثروت و فناوری باید از کانالهای خاصی در مدت زمان طولانی عبور کنند که تحقق چنین امری به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.
تحقیقات کاربردی برای تجاریسازی مقالات تأثیر دارند
وی با بیان اینکه تحقیقات کاربردی برای تجاریسازی مقالات تأثیر دارند، افزود: نتایج تحقیقات کاربردی دانشگاهها در صنعت قابل مشاهده بوده و این امر متوجه دانشکدههای فنی، مکانیک، برق، مواد و ... است. به همین علت انتظار میرود این مقالات پژوهشی برای تجاریسازی در چرخه ارزشی دانشگاه باعث ایجاد ثروت شوند.
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: برای تبدیل مقالات پژوهشی به فناوری و ثروت، یک زیستبوم یا اکوسیستم لازم است که به همت همه افراد تحقق میبخشد. دانشگاه شریف در سالهای گذشته توانسته است یک زنجیره ارزشی را در داخل دانشگاه تعریف کند، در واقع این زنجیره ارزشی یک حلقهای است که شامل آموزش، پژوهش، آموزش کاربردی و ... میشود تا از علم به فناوری و سپس به ثروت برسیم.
وی گفت: پژوهش خوب از آموزش خوب شامل میشود و اگر آموزشهای ارائه شده به دانشجویان تا حد امکان مناسب نباشند دیگر نمیتوان انتظار انجام پژوهشهای خوب را داشت. همچنین بخشی از پژوهشها بهعنوان مقالات کاربردی براساس نیازهای صنعت انجام میشوند.
مختاری با بیان اینکه پژوهشهای کاربردی در ادامه باید تبدیل به فناوری شوند، تأکید کرد: تبدیل پژوهشهای کاربردی به فناوری باعث پیدایش مشکلات کشورهای در حال توسعه خواهند شد. چرا که تحقق آنها علاوه بر بحثهای دانشی که بیشتر از جنس مطالعاتی، شبیهسازی و ... است نیاز به تجهیزات و آزمایشگاههای مجهز دارد تا بتوانیم ایده ها را به صورت نمونه ایجاد کنیم. باید گفت که تا این مرحله دانشگاهها خوب عمل کردهاند، اما در سالهای اخیر تهیه تجهیزات آزمایشگاهی باکیفیت برای نمونهسازی دستاوردهای علمی کاهش پیدا کرده است، اما دانشگاه شریف در این مرحله فعالیتهای خوبی انجام داده است.
تجاریسازی مقالات کاربردی و توسعه آن در حوزه فناوری مرحله تولید دانش را مشخص میکند
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: تجاریسازی مقالات کاربردی و توسعه آنها در حوزه فناوری مرحله تولید دانش را مشخص میکنند و صنعت به نمونهای نیاز دارد که بتواند از مدت زمان طولانی با استانداردهای خوب و با قیمت تمام شده قابل رقابت استفاده کند.
مختاری بیان کرد: شرکتها یا بخشهای خصوصی و... با سرمایهگذاری در حوزههای فناوری یا دانشگاهی میتوانند محصول را تبدیل به تجاریسازی کنند که دانشگاهها در سالهای اخیر با استفاده از منابع خود توانستهاند این فرآیند را تحقق ببخشند. اما مابقی آن به عهده سرمایهگذاران است چرا که تبدیل نمونه آزمایشگاهی به تولید انبوه باید از طریق فضا، سوله، تجهیزات، پرسنل، سرمایه گذاری و ... انجام شود تا تبدیل به سودآوری شوند. تاکنون انجام این موارد در دانشگاهها بر اساس علایق شخصی استادان و حمایتها یا پشتوانههای مالی خانوادگی آنان اتفاق افتاده است، اما این مورد کافی نبوده و برای نهادینهسازی نباید به پشتوانه مالی خانوادههای استادان روی آورد بلکه حمایت سازمانها در حوزه فناوری بسیار لازم است.
سرمایه گذاری در حوزه فناوری شرکتهای خاص خود را میطلبد
استاد دانشکده برق دانشگاه شریف گفت: سرمایهگذاری در حوزه فناوری افراد خاص و شرکتهای خاص خود را میطلبد. در صورت وجود بازارهای کاذب غیر رقابتی طبیعتا سرمایهگذاران علاقهمند به سرمایهگذاری در آن بخشها میشوند. برای مثال سرمایهگذاری در صنعت و کسب سودمالی برای فروش تجهیزات در مدت زمان ۴ یا ۵ سال از نظر آنان بیزینس خوبی خواهد بود.
مختاری اظهار کرد: سرمایهگذاری در مسکن، بازار بورس، بازار کاذب طلا و ارز در همه کشورها طی ۶ ماه الی یک سال سود خواهد داد و این موارد باعث میشوند تا بخش قابل توجهی از سرمایه به سمت سوددهی سریع سوق داده شود و این مسئله یک نکته اصلی برای تبدیل نمونهها به نمونههای صنعتی و قابل رقابت با مجموعههای خارجی است.
وی افزود: تولیدات باید قابل فروش در بازار باشند و کشور ایران در برخی از حوزهها به خوبی پیشرفت کرده است، در حوزه تولید خودرو و لوازم خانگی با سرمایههای بسیار زیاد نمیتوان آن را تحقق بخشید و تازمانی که اجازه ورود خودرو ندهیم فعالیتها متوقف خواهند شد و دیگر نمیتوانند از نظر کیفی و هزینهای رقابت کنند بنابراین تبدیل به فناوری و ثروت از جنبه رقابت با سایر تولیدکنندگان داخلی و خارجی مورد فشار واقعی قرار میگیرد.
مختاری بیان کرد: خرید یک نمونه آماده برای ایجاد دانش فنی لازمه ۱۰ تا ۲۰ برابری سرمایهگذاری در آن است، در خیلی از بخشهای صنعتی نیاز آنان به اندازهای نیست که حاضر به سرمایهگذاری برای ایجاد دانش فنی در خصوص نمونههای تولید شده باشند. بنابراین کوچک بودن بازار در آن حوزه خاص با وجود بازارهای کاذب با بازگشت سریع سوددهی باعث ضربه به سرمایهگذاری خواهد شد و همین امر در توجیه اقتصادی مشکلاتی به وجود خواهد آورد.
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف گفت: کوچک بودن بازار در داخل کشور و عدم دسترسی به بازارهای بین المللی باعث میشود تا سرمایهگذاری در ایجاد ثروت و تبدیل علم به فناوری دچار تزلزل شود.
صنعت ما قدیمی، مصرفی و دولتی است
مختاری با بیان اینکه صنعت ما قدیمی، مصرفی و دولتی است، تأکید کرد: قدیمی، مصرفی و دولتی بودن صنعت ما باعث شده است تا از نظر بازدهی خیلی کمتر از مابقی صنایع در بخشهای مختلف کشور یا دنیا فعالیت داشته یا به علت نبود ثبات مدیریتی به ویژه در سالهای اخیر و ... پیشرفت کنیم.
وی بیان کرد: ایجاد دانش، فناوری، سرمایهگذاری و تولید محصول و تجاریسازی آن زمانبر بوده و بسته به نوع تکنولوژی و پیچیدگی آن ممکن است از یک تا چند سال طول بکشد که در اینصورت باید ثبات مدیریت در این مرحله حفظ شود و از ابتدا تا انتهای این مسیر تمام تلاش خود را بکند چرا که خیلی از زمانها برای ما پیش آمده است که محصولی را در داخل آزمایشگاه با کیفیت بالا تولید کردهایم، اما کیفیت همان محصول در خط تولید به علت عدم رعایت استدانداردها در این زمان افت پیدا کرده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/