آسیبهای رسانهای در ایران چه نتایجی داشته است؟/ تعریف علامه جعفری از تعلیم و تربیت فرزندان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، پنجمین نشست مجازی ویژه خواهران با موضوع «تربیت رسانهای در فرآیند جامعهپذیری کودکان» به همت واحد خواهران دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بهصورت مجازی برگزار شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با تبیین موضوع تربیت رسانهای گفت: طی سالهایی که در موضوع «رسانه، تحقیق و پژوهش» تدریس کردهام به ذهنم آمده که شاید باید به چیزی فراتر از سواد رسانهای فکر کنیم.
فائزه تقیپور اظهار کرد: رسانه در کشور ما یک محصول فرهنگی وارداتی بوده، بهطوریکه امروز تبدیل به رقیبی قدرتمند برای والدین، مربیان و معلمان شده است.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر تربیت یک مقوله فردی و اجتماعی بوده که با توجه به مبانی تربیت اسلامی هدف غایی آن تعالی است.
فرآیند اجتماعی شدن فرزندان در 3 مرحله
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه تربیت در کنار رسانه کار بسیار دشواری است، افزود: تربیت؛ فطرتگرایی، غفلتزدایی، آگاهیبخشی، بینشافزایی، الگودهی، حسن خلق، محبتورزی، تبشیر(تشویق) و انذار (ترسانیدن) و سیر آسان به مشکل است.
تقیپور ادامه داد: تربيت «علم»، «بارآوردن»، «عادت دادن»، «سرعت بخشيدن به مراحل رشد» «آموزش دادن»، «شکل دادن»، «دخالت کردن»، «رام کردن» و «شبيهسازی» نيست.
وی تأکید کرد: در تعریف علامه جعفری تعلیم و تربیت امری تدریجی بوده که با توجه به پیشنیازهای آن قابل تحقق است و با رفع موانع بهطور مداوم میتوان در ابعاد و ساحتهای وجود انسان تأثیر گذاشت و زمینه را برای تأثیرپذیری های بعدی نیز فراهم کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با اشاره به مراحل رشد و جامعهپذیری فرزندان گفت: فرآیند اجتماعی شدن طی سه مرحله از نوزادی تا 6 سالگی در خانواده از 6 تا 12 سالگی در مدرسه، از 12 تا 18 سالگی در گروه همسالان و از 18 سال به بالا در جامعه اتفاق میافتد.
تقیپور یادآور شد: والدین باید در 6 سال نخست از فرصت طلایی باهم بودن استفاده کنند؛ چراکه در این دوران فرزندان بالاترین پذیرش را از والدین خود دارند و والدین میتوانند با استفاده از شور و هیجان بازی، باهم کتاب خواندن، باهم فیلم دیدن یا در سایر قالبهای مورد علاقه فرزندانشان، هرچه میخواهند به فرزندشان بیاموزند.
وی خطاب به والدین چنین توضیح داد: نکته مهم ایجاد و حفظ نشاط در خانواده است. برای آموزش به بچهها نقش بدهید و با ایجاد سناریو بازی، فرزند خود را در نقش فرو ببرید و مسئولیتپذیری را در او تقویت کنید.
این استاد رسانه با اشاره به مدلی که درباره تأثیر رسانه از پایاننامه دکتری استخراج شده، تأثیر رسانه را در جامعهپذیری تبیین و بیان کرد: آسیب رسانه در ایران آن است که منابع رسانهای ما حتی در صدا و سیمای ملی یکدست نیست و هر منبعی به روش و مدل خود بهصورت سلیقهای موضوعات را در رسانه مطرح میکند.
تشویق خانوادهها به یادگیری شیوههای متقاعدسازی فرزندان
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) افزود: مشکل دیگر کمالگرایی مخاطبان است. حتی گاهی پیامهای رسانهای ما با فحوای اسلامی همخوانی ندارد؛ اما از شبکههای داخلی منتقل میشود.
تقیپور اضافه کرد: برای اینکه اثرات این آسیبها را بر فرزندانمان کم کنیم باید اولاً از تک رسانهای شدن جلوگیری کنیم. اکثر خانوادهها فقط به تلویزیون و شبکههای اجتماعی به عنوان رسانه بسنده میکنند.
وی مطرح کرد: نخست باید از رادیو، روزنامه، مجله، کتاب، فیلم و سایر رسانهها همراه کودکان استفاده کنیم و دوم اینکه وقتی همراه کودک محتوای برنامهای را مشاهده میکنیم با ذکر سؤالاتی او را به تفکر درباره موضوعات وادار کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) خاطرنشان کرد: بهعنوان مثال با سؤالاتی درباره شخصیت خوب و بد انیمیشین و اثر کارهای او فرزندمان را به چالش بکشیم، به این ترتیب پازل اطلاعاتی فرزندمان را کامل کرده و او را از آسیبهای رسانهای حفظ خواهیم کرد.
این محقق فرهنگپژوه، خانوادهها را به یاد گرفتن شیوههای متقاعدسازی در خانواده تشویق کرد و گفت: باید اصول و مفهوم اقناع را بدانیم تا بفهمیم رسانهها چگونه ما را اقناع میکنند. باید شیوههای متقاعدسازی را بیاموزیم و در تربیت فرزندان از آن استفاده کنیم.
تقیپور یادآور شد: خانوادهها باید در فرآیند تربیت، مسالمتجویی و سازگاری را تمرین کرده و به فرزندان بیاموزند و در استفاده از رسانه و پذیرش نظر دیگران رواداری و ادب را رعایت کنند.
انتهای پیام/4078/
انتهای پیام/