دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1394 - 08:11

امید سخنرانان روز نخست نشست پاریس به توافق جهانی برای کنترل تغییرات آب و هوایی

سخنرانان روز نخست نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در پاریس، بر اقدام‌هایی منسجم و هماهنگ در سطح بین‌المللی برای کنترل این تغییرات، تدوین نقشه راه شفاف و دقیق، پایبندی کشورها به تعهداتشان در این زمینه و ایجاد سازوکاری برای کنترل مداوم و ارزیابی عملکرد کشورها تاکید کردند.
کد خبر : 53187

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از شبکه «یورونیوز»، نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد به میزبانی فرانسه دوشنبه (دیروز) نهم آذرماه با حضور ۱۵۰ تن از سران کشورهای مختلف آغاز به کار کرد.


«فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهوری فرانسه، در آغاز کار این نشست گفت: ما در روزی تاریخی به سر می‌بریم. هیچ نشستی تاکنون پذیرای این همه سران بلندپایه نبوده و هیچ وقت نیز موضوع یک نشست بین‌المللی تا این اندازه اهمیت نداشته است.


اولاند تاکید کرد: اکنون جهان با دو چالش مهم یعنی تلاش برای حفظ سیاره زمین و همچنین شکست دادن تروریسم روبه‌رو است.


«بان کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز خطاب به حاضران گفت: شما در جایگاهی قرار دارید که می‌توانید آسایش نسل آینده را تضمین کنید. من از شما رهبران، وزیران و نمایندگان درخواست می‌کنم سازش، توافق و انعطاف‌پذیری را انتخاب کنید. زمان استقبال از خطر به پایان رسیده است.


«شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین، که کشورش یکی از مهمترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان است، در نخستین روز این نشست گفت: مبارزه با تغییرات آب و هوایی نباید سبب نادیده گرفتن نیازهای مشروع کشورهای در حال توسعه به کاهش فقر و بهبود سطح زندگی شود.


وی افزود: کشورهای پیشرفته باید به تعهد خود مبنی بر اختصاص سالیانه یکصد میلیارد یورو از سال ۲۰۲۰ میلادی به بعد در این زمینه پایبند باشند و پس از آن، کشورهای در حال توسعه را مورد حمایت مالی بیشتری قرار دهند.


«باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم گفت: من به عنوان رهبر بزرگ‌ترین اقتصاد و دومین کشور آلوده‌کننده جهان شخصا به اینجا آمده‌ام تا بگویم نه فقط آمریکا نقش خود را در ایجاد این مشکل به رسمیت می‌شناسد، بلکه ما مسئولیت خود را برای انجام دادن کاری در قبال آن با آغوش باز می پذیریم.


اوباما افزود: ما ثابت کرده‌ایم رشد اقتصادی و ایجاد محیط زیست سالم‌تر هیچ تضادی با هم ندارند. این دو می‌توانند با هماهنگی کامل در کنار هم حضور داشته باشند و این ما را امیدوار می‌کند.


همکاری آمریکا و چین برای توافقنامه‌ای زیست‌محیطی


در نشست جهانی تغییرات آب و هوایی در پاریس، چشم‌ها بویژه به تصمیم چین و آمریکا دوخته شده است؛ چون این دو کشور بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز کربنیک در جهانند.


اوباما و شی جین پینگ در حاشیه این نشست با یکدیگر دیدار کردند و وعده دادند برای دستیابی به موافقتنامه‌ای در زمینه تغییرات اقلیمی با یکدیگر همکاری کنند.


قرار است طی 11 روز برگزاری این نشست بیش از 40 هزار نماینده از کشورهای مختلف جهان در موضوع‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی با یکدیگر به گفت‌وگو و رایزنی بپردازند.


از مهمترین اهداف این نشست، رسیدن به سازوکاری برای محدود کردن میزان افزایش دمای کره زمین به کمتر از ۲ درجه تا سال ۲۱۰۰ میلادی و تلاش برای دستیابی به توافق بر سر روش‌های کنترل گرمایش زمین است.


به گزارش یورونیوز، انتظار می‌رود حاضران به دنبال راه‌هایی اجرایی برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی باشند.


توافق سیاسی یا اجرایی؟


یکی از نگرانی‌های ابراز شده در نشست آب و هوا در پاریس، تاثیر تحولات سیاسی جهانی بر تعهد کشورها برای کاستن از تولید گازهای گل خانه‌ای است.


«یانیک ژادو» نماینده سبزها در پارلمان اروپا، درباره خطر دستیابی به توافق دیپلماتیک به جای توافق بر سر موضوع آب و هوا به یورونیوز گفت: این خطر وجود دارد که اخبار بین‌المللی مانع حصول یک توافق خوب شود و شاهد یک توافق ضعیف باشیم.


«گیان چاندرا آشاریا» معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده عالی کشورهای کمترتوسعه‌یافته، با رد این موضوع که تجارت راه حلی برای مسائل آب و هوایی باشد، گفت: ما باید با دیدی کلی‌تر از گذشته به تغییرات آب و هوایی نگاه کنیم. این موضوع در تمام مذاکرات اولویت دارد و من مطمئنم بسیار خوب به آن توجه خواهد شد.


به گزارش یورونیوز، نشست 6 سال پیش در کپنهاگ دانمارک به دلیل اینکه به ایجاد یک برنامه اجرایی قابل قبول از سوی کشورها منجر نشد، شکست خورد.


انتهای پیام/

برچسب ها: پاریس چین آمریکا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته