دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تاکید کرد؛ ضرورت احیای زیرساخت‌های مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری در پساتحریم

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در رابطه با منع دادوستد مناطق آزاد گفت: در هیچ کدام از بخش‌های این منطقه ما کارفرما و بهره‌بردار نیستیم.
کد خبر : 53061

حامدعلی مبارکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه مناطق آزاد بر اساس شیوه‌نامه واگذاری زمین عمل می‌کند، افزود: بر اساس طرح‌هایی که از طرف سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود، فرآیند واگذاری زمین از مبادی قانونی طی و پس از تصویب هیات مدیره واگذاری انجام می‌شود.


وی تاکید کرد: سرمایه‌گذار پس از اجرای طرح می‌تواند سند زمین را دریافت کند اما اگر تا زمان مقرر طرح اجرا نشود، قرارداد فسخ و پروژه به نفع سازمان مناطق آزاد ضبط می‌شود.


مبارکی درباره حضور هیات‌های تجاری در مناطق آزاد پس از توافق وین اظهار کرد: تا کنون چهار سفیر و بیش از 15 گروه سرمایه‌گذاری از منطقه آزاد چابهار بازدید کردند و جلساتی با آنها داشته‌ایم که طی آن قول‌هایی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه داده شده است.


وی درباره دلیل علاقه هیات‌های هندی به سرمایه‌گذاری در این منطقه گفت: دریای عمان به اقیانوس هند متصل است و سند بالادستی منطقه چابهار نیز ترانزیت کالاست. از این رو، کشورهایی مانند چین و هند برای ارتباط سریع با هزینه‌های پایین‌تر علاقه‌مندند از منطقه آزاد چابهار برای اتصال به کشورهای CIS استفاده کنند.


مدیرعامل منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: آنها تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در اسکله‌های شهید کلانتری و شهید بهشتی دارند اما فعلاً در حد صحبت است و هنور پا پیش نگذاشته‌اند.


وی با بیان اینکه هیات‌های هندی ملاقات‌های زیادی با وزیر راه‌و‌شهرسازی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد داشته‌اند، افزود: همچنین دیدارهایی با سازمان مناطق آزاد چابهار انجام شده است اما هنوز در هیچ بخشی ورود نکرده‌اند.


مبارکی درباره لزوم بازنگری قانون‌های مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد یک بخش کوچک جغرافیایی از کشور است که مقرارت‌ و‌ قوانین خاص خود را بر اساس مصوبات مجلس دارند؛ بنابراین اصلاح برخی قوانین که شفافیت لازم را ندارند، از طرف دبیر شورای عالی مناطق آزاد دنبال می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های مناطق آزاد باید برای سرمایه‌گذاری‌های پس از برجام آماده شود، اظهار کرد: در بعضی از بخش‌‌ها درآمدها کفایت انجام زیرساخت‌ها را نمی‌دهد و در این موارد دولت برای آماده‌سازی زیر‌ساخت‌ها باید به این مناطق کمک کند.


مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به لزوم فراهم کردن خوراک برای صنایع اشاره کرد و گفت: خوراک اصلی صنایع ما گاز است و به محض راه‌اندازی صنایع در این مناطق باید شرایط استفاده از این خوراک برای آنها فراهم شود.


وی درباره معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد نیز عنوان کرد: معافیت‌های مالیاتی گذشته 20 سال بود که اکنون در مناطق اولیه مانند کیش، قشم و چابهار به پایان رسیده است و باید حداقل برای 20 سال دیگر تمدید شود تا سرمایه‌گذاران بدون نگرانی و با آرامش در آنها به فعالیت بپردازند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته