دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1399 - 13:38
گرجی:

تعطیلی مجلس در شیوع ویروس کرونا نقض قانون بود/ کرونا اقتدار قدرت‌های جهان را به سخره گرفت‌

نخستین پیش نشست علمی همایش ملی مجازی پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل با رویکرد تهدیدات از منظر حقوق بین‌الملل، حقوق عمومی و حقوق جزا و روابط بین‌الملل به‌ میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به‌صورت مجازی برگزار شد.
کد خبر : 529736
photo_2020-11-11_11-02-49.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نخستین پیش نشست علمی همایش ملی مجازی پاندمی کرونا و پدافند غیرعامل با رویکرد تهدیدات از منظر حقوق بین‌الملل، حقوق عمومی و حقوق جزا و روابط بین‌الملل به‌ میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به‌صورت مجازی برگزار شد.


در ابتدای این نشست علی‌اکبر گرجی، دانشیار حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ظرفیت‌های نهادهای دولتی در مقابله با تهدیدات و همه‌‌گیری کرونا به سخنرانی پرداخت و گفت: حقوق عمومی حقوق حاکم بر عمل حکمرانی است و عمل حکمرانی عرصه‌های وسیعی را در بر می‌گیرد.


عمل حکمرانی به دو بخش تقسیم می‌شود


وی افزود: عمل حکمرانی به دو بخش شامل اعمالی که در وضعیت عادی رخ می‌دهند و اعمالی که وضعیت استثنائی، فوق‌العاده و استراری صورت می‌گیرد، تقسیم می‌شود. چگونگی تنظیم عمل حکمرانی در موقعیت‌های استثنائی مورد توجه است.


این دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: چگونگی مواجهه با موقعیت‌های استثنایی مورد توجه دانشگاهیان قرار گرفته است که در همین راستا کرونا نیز مورد توجه حقوقدانان قرار گرفته است.


ویروس کرونا تمامی عرصه‌های حقوقی را با چالش‌های جدی‌ مواجه کرد


وی افزود: کرونا به رشته حقوق ثابت کرد که باید خود را با فراز و نشیب روزگار همراه سازد‌. ویروس کرونا تمامی عرصه‌های حقوقی را با چالش‌های جدی‌ مواجه کرد. همچنین این ویروس منحوس اندیشه حقوقی را با چالش‌هایی روبه‌رو کرد که پاسخ به آن‌ها خیلی روشن نیست.


کرونا اقتدار قدرت‌های جهان را به سخره گرفت‌


گرجی با بیان این پرسش که آیا می‌توان عدم حضور اعضای دعوا در دادگاه را به وضعیت غیرعادی ایجاد شده ربط داد، گفت: کرونا اقتدار اغلب دولت‌ها را به چالش کشاند و بسیاری از آن‌ها را مبهوت خود کرد. در واقع کرونا اقتدار قدرت‌های جهان را به سخره گرفت‌.


این دانشیار دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: جمهوری اسلامی نظامی استثنایی است که در چهار دهه اخیر در وضعیت استثنایی و حساس به سر برده است. وضعیت حساس کنونی همان وضعیتی است که نباید عادی باشید و نمی‌توانید نظام حقوقی را اجرا کنید. حق‌ها و آزادی‌های افراد مرتب به بهانه‌های گوناگون و غیرقابل قبول قید می‌خورند. در چنین موقعیتی کووید-19 و تحریم‌های ظالمانه می‌تواند به معنای تشدید شرایط غیرعادی همیشه ما شود.


وی ادامه داد: وضعیت غیر عادی ما با کووید-19 حساس‌تر و غیرعادی‌تر شد. در چنین موقعیتی باید کمترین آسیب به حقوق و آزادی افراد جامعه وارد شود. وضعیت استثنایی بهترین فرصت برای کسانی است که به حقوق مردم معتقد نیستند تا حقوق دیگران را پایمال کنند.


گرجی گفت: اولین شرط قانون‌مداری، مشروعیت است. حاکمان هیچ قدرتی ندارند مگر اینکه قانون استثنا به آن‌ها اختیاری واگذار کرده باشد اما وضعیت‌های استثنایی یک فرصت طلایی در سراسر جهان در اختیار قدرتمندان قرار می‌دهد.  هنر حکمرانان این است که در چنین موقعیتی کمترین آسیبی به حقوق وارد شود.


این دانشیار دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تمامی تدابیر مقامات مسئول در وضعیت استثنایی باید در راستای بازگرداندن وضعیت به حالت عادی باشد که این امر نیازمند نظارت دقیق و مستمر است. در وضعیت‌های استثنایی مردم قربانی هستند؛ زیرا این مردم هستند که به علت نیازهای روزمره خود حق آزادی بیان، آزادی تظاهرات و بسیاری از آزادی‌های خود را از دست می‌دهند؛ در برخی از کشورها از جمله فرانسه قانون وضعیت قرمز بهداشتی تصویب شد و مردم جریمه نیز می‌شدند.


تعطیلی مجلس در شیوع ویروس کرونا نقض قانون بود


وی عنوان کرد: بر اساس قانون اساسی، دولت در مواقع جنگی می‌تواند محدودیت‌هایی برای مردم با تصویب مجلس شورای اسلامی اجرا کند که این موضوع اصلاً اجرایی نشد. در جمهوری اسلامی در استثنایی‌ترین امور کشور، مجلس شورای اسلامی در صدر مدیریت است. با توجه به اینکه سال گذشته مجلس برای شیوع ویروس کرونا تعطیل و از مدیریت کرونا در کشور کنار گذاشته شد، نقض قانون اساسی کشور بود.


انتهای پیام/4118/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته