دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1399 - 11:57

استفاده از جوهر زیستی در ترمیم غضروف زانو

محققان با به‌کارگیری جوهر زیستی و فناوری چاپ سه‌بعدی غضروف آسیب‌دیده زانو را ترمیم می‌کنند.
کد خبر : 529462
DFDFDD.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از نیواطلس، زانوان انسان به طور قابل‌توجهی آسیب‌پذیر است و از سوی دیگر با افزایش سن فرسوده می‌شود. بنابراین جراحی ترمیم زانو یکی از رایج‌ترین جراحی‌های ممکن است. حال محققان موسسه پزشکی بازسازی ویک فارست با استفاده از جوهر زیستی هیبریدی جدیدی ساختارهای سه‌بعدی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند جایگزین غضروف آسیب‌دیده زانوی انسان شود.


مینیسک غضروف لاستیکی است که یک بالشتک C مانند در زانوی انسان تشکیل می‌دهد و مانع از سایش استخوان‌های بالایی و پایینی پا می‌شود. این غضروف در معرض آسیب‌های شدید قرار دارد و با افزایش سن نیز فرسوده می‌شود. در برخی موارد تنها کاری که می‌توان برای بهبود این وضعیت انجام داد، برداشت مینیسک آسیب‌دیده با جراحی است.


گروه تحقیقاتی موسسه ویک فارست روش نوینی برای حل این معضل پیدا کرده‌اند. در این روش با استفاده از جوهر زیستی، ساختارهای جایگزینی برای غضروف مینیسک و ساختارهای پشتیبان آن به صورت چاپ سه‌بعدی ایجاد می‌شود. دانشمندان از سیستم یکپارچه پرینت اندام و بافت بهره بردند که برای ساخت بافت‌های پیچیده مانند استخوان، ماهیچه و گوش به کار رفته است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: چاپ سه بعدی زانو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته