۲۱/ اسفند /۱۴۰۳
13:58 12 / 08 /1399
شهردار تهران:

شرایط اقتصادی در تهران به گونه‌ای نیست که تعطیلی کامل اعلام کنیم/بهره‌برداری از واگن ملی در بهمن ماه

شهردار تهران گفت: شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که تعطیلی کامل اعلام کنیم ولی می‌توانیم با مجموعه اقداماتی همچون ارتقاء حمل و نقل عمومی از حاد شدن وضعیت بحرانی کرونا بکاهیم.
637010803817599180_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پیروز حناچی در آئین بهره‌برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران که پیش از ظهر امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط حاد کرونایی که از اسفند ماه در کشور اتفاق افتاد وضعیت خاص در تهران اعلام شد و اقدامات ویژه‌ای صورت گرفت که نتیجه آن این بود که از تلفات از ۱۱۸ نفر در نیمه فروردین به ۹ نفر در نیمه اردیبهشت در تهران رسید که رقم واقعی تهران ۶ بود.


وی ادامه داد: علی‌رغم این‌که تلفات در دنیا افزایش پیدا کرده ولی آمار تلفات کاهش یافته در حالی‌که در کشور ما با وجود افزایش آمارها، مرگ و میر کاهش پیدا نکرده است که این را همیشه نمی‌توان به گردن مردم انداخت.


شهردار تهران با اشاره به این مطلب که از مهم‌ترین محورهای رعایت‌ها در شرایط کرونایی رعایت فاصله اجتماعی است، گفت: شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که تعطیلی کامل اعلام کنیم ولی می‌توانیم با مجموعه اقداماتی همچون ارتقاء حمل و نقل عمومی از حاد شدن این وضعیت بحرانی کرونا بکاهیم.


حناچی ادامه داد: برای این‌که فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی رعایت شود باید این ناوگان تا ۳ برابر اضافه شود که چنین موضوعی در کوتاه مدت امکان‌پذیر نخواهد بود. ما در این مدت سفارش خرید ۶۳۰ واگن مترو به چین و ۲ قرارداد با بالای ۱۰۰ واگن را به شرکت‌های داخلی داده‌ایم.


وی افزود: این بزرگترین دستاورد ما است که در سالی که جهش تولید نامیده شده توانستیم با قراردادی که با ایران خودرو دیزل برای تأمین ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس منعقد کردیم نور امیدی را روشن کنیم هر چند گلایه همیشه هست ولی ما آن را پشت تریبون داد نمی‌زنیم.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران مبنی بر این‌که پیگیری‌های مناسبی در بحث عملی نکردن مصوبه دولت در بحث توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی نیز گفت: در شرایطی حتی موارد قانونی هم رعایت نمی‌شود؛ به‌عنوان مثال در بحث اوراق مشارکت برای گرفتن اعتبار هم مشکل داریم و در حالی‌که دولت باید قانوناً ۵۰ درصد آن را تضمین کند، بانک‌ها ۱۰۰ درصد تضمین را از شهرداری دریافت می‌کنند.


حناچی اذعان کرد: توسعه حمل و نقل عمومی یک بحث اجتماعی است که همه در آن دخیل بوده و مسئولیت دارند و پس از بحث درمان در شرایط کرونایی اولویت اول کشور است.


وی با اشاره به این‌که در این مدت تلاش کرده‌ایم باری برای مردم نباشیم، گفت: در شرایط کرونایی ما ریالی از دولت دریافت نکرده‌ایم.


شهردار تهران با بیان این‌که تحریم افتخار ندارد ولی ما توانستیم در این شرایط تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، عنوان کرد: ما در بحث تولید به‌دنبال آن هستیم تا از وابستگی ارزی بکاهیم که این موضوع در تولید اتوبوس و واگن در حال پیگیری است. ما در تولید واگن وابستگی ارزی را کم کرده و و توانستیم از ۳۰ درصد خودکفایی خود را در تولید واگن به ۸۰ درصد برسانیم و امیدواریم در بهمن ماه بتوانیم از واگن ملی بهرده‌برداری کنیم.


حناچی در ادامه به موضوع نقش آلودگی هوا در تلفات کرونا اشاره کرد و افزود: گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که آلودگی هوا در تلفات کرونا نقش دارد که یکی از مهم‌ترین اثرات آن عارضه ایست قلبی است؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد در کشور به آن توجه نشده و باعث افزایش تلفات در این خصوص شده است.


وی افزود: بهره‌برداری از این ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس مربوط به قرارداد ۸۰۰ دستگاهی است که ۵۰۰ دستگاه آن اتوبوس و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس خواهد بود. در حال حاضر مناقصه تولید ۸۰ دستگاه اتوبوس دو کابین تولید داخل برای ایجاد یک خط BRT، مناقصه تولید یک هزار دستگاه اتوبوس LNG با همکاری بخش خصوصی  و مناقصه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز تک کابین در دستور کار است.


انتهای پیام/۴۱۰۵


ارسال نظر