دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1399 - 16:30
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان عنوان کرد؛

نقش توسعه فرهنگ کتابخوانی در حل مشکلات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی در دستیابی به پیشرفت و حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد.
کد خبر : 520344

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان، فرشید فلاح با دعوت از دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی برای مشارکت در جشنواره پایتخت کتاب و توسعه فرهنگ مطالعه در سمنان گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی در دستیابی به پیشرفت و حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.


وی افزود: مسائل اجتماعی و اقتصادی جامعه را می‌توان با بهره‌گیری از شاخص‌هایی رصد کرد در حالی که مباحث فرهنگی را به‌دلیل نبود شاخص‌ها نمی‌توان رصد و ارزیابی کرده و به‌صورت کمی نشان داد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با توجه به تاکید و رهنمودهای امام راحل مبنی بر اینکه «فرهنگ زیربنای هر جامعه است» و یا اینکه «تا فرهنگ هر جامعه اصلاح نشود، جامعه اصلاح نخواهد شد» ادامه داد: فرهنگ با انسان‌ها سر و کار دارد و متشکل از باورها، ارزش‌ها و ... بوده و از شاخص‌‌های پیچیده‌ای برای ارزیابی برخوردار است.


فلاح، شاخص و سرانه مطالعه در هر جامعه را یکی از شاخص‌های ارزیابی فرهنگ دانست و گفت: جامعه‌ای که اهل کتاب و مطالعه است، میزان قابل ملاحظه‌ای از آن جامعه با مشکلات کمتری برخوردار و عکس آن نیز صادق خواهد بود.


وی توجه به کتاب و مطالعه را امری زیربنایی و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: توجه به مسائل فرهنگی و ارتقای شاخص‌های فرهنگی را فقط نمی‌توان از یک دستگاه فرهنگی انتظار داشت؛ بلکه همه دستگاه‌ها در این زمینه باید نقش‌آفرین و همکاری کند.


این مسئول دوران دفاع مقدس و مشارکت تمام بخش‌های اجرایی و ... در این عرصه را یادآور شد و افزود: مسائل فرهنگی هم که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و بارها در این‌باره از آن به‌عنوان شبیخون فرهنگی یاد کرده‌اند، امروز باید همه دستگاه‌ها مشارکت و همکاری کنند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان جشنواره پایتخت کتاب را از طرح‌های مهمی خواند که امروز در حوزه فرهنگ و کتابخوانی مطرح است و اظهار کرد: این جشنواره در حقیقت یک فستیوال و رقابت بین شهرهای کشور برای دستیابی به عنوان پایتخت کتاب است.


فلاح سمنان را به لحاظ برخورداری از پیشینه قوی فرهنگی و تاریخی و شرایط فرهنگی دارای شرایط لازم برای کسب این عنوان معرفی کرد و گفت: هدف اصلی در این جشنواره دستیابی به رشد مناسب در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه و در نهایت کسب عنوان پایتختی کتاب است.


فلاح  شهرهایی که تاکنون موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب شده‌اند را یادآور شد و با تأکید بر اینکه در این زمینه نوآوری و خلاقیت حرف اول را می‌زند، گفت: شهرداری و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نقش دارند؛ اما دستگاه‌‌های فرهنگی و اجرایی نیز باید با مشارکت و فعالیت مستمر یاری‌کننده کسب این عنوان باشند.


وی از تشکیل و آغاز کار ستاد پایتخت کتاب به ریاست فرماندار سمنان خبر داد و ابراز امیدواری کرد با توجه به سابقه شهردار فعلی سمنان که در کسوت شهردار کاشان این عنوان را کسب کرده است و نیز مشارکت فعال و مستمر دستگاه‌های مردمی، اجرایی و فرهنگی علاوه بر نیل به توسعه فرهنگ کتابخوانی در کسب عنوان «سمنان پایتخت کتاب» نیز موفق باشیم.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته