دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1399 - 12:25
در گزارش آنا بخوانید؛

بازخوانی نقش موسوی در جنگ با چاشنی عبرت‌آموزی نه تجلیل!/ مردم از کدام همراهی با مسئولان مضایقه کرده‌اند؟

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی خواستار همراهی مردم برای عبور از مشکلات و بازخوانی نقش میرحسین موسوی در دفاع مقدس شده‌اند، درحالی‌که در این خصوص، ملاحظات جدی وجود دارند.
کد خبر : 520253

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس که روز گذشته در حسینیه جماران برگزار شد، به نکاتی در مورد هشت سال جنگ تحمیلی پرداخته و توصیه‌هایی در این خصوص به مردم و مسئولان داشتند. لزوم همراهی همه مردم در گذار از مشکلات فعلی کشور و عدم تحریف حقایق دفاع مقدس، سرفصل‌های اصلی سخنرانی این شخصیت محترم بود. در این خصوص، نکات ذیل قابل‌تأمل به نظر می‌رسند.


1. حجت‌الاسلام سید حسن خمینی به این موضوع اشاره کرده‌اند که «هیچ راهی برای عبور از هیچ بحرانی جز با همراهی مردم میسر نیست؛ و اگر همه با هم باشند هیچ بحرانی توان شکاندن کمر یک ملت را ندارد.» این سخن بسیار صحیح و نافذی است؛ اما باید شرایط مکانی و زمانی آن را ملاحظه و موردنقد و بررسی قرار داد. در جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از مردم‌سالارترین کشورهای دنیا، انتخابات برای تعیین رده‌های مدیریتی کشور، همواره بدون تأخیر و در زمان‌بندی‌های مشخص‌شده، برگزارشده و میزان مشارکت مردم نیز به‌صورت میانگین، از بسیاری از کشورهای دنیا حتی دولت‌های مدعی دموکراسی نیز بالاتر است. پس از انتخابات و روی کار آمدن منتخبین مردم، گروه‌های رقیب به گزینه مدنظر جامعه احترام گذاشته و به‌جز فتنه عبری، عربی، غربی سال 88، این رویه در همه ادوار انتخاباتی ساری و جاری بوده است.


از سوی دیگر، مردم به‌ویژه کسانی که به دولت مستقر رأی داده‌اند، همواره تلاش کرده‌اند خواسته‌های دولتمردان را تا حد امکان عملی کنند. انصراف تعداد قابل‌توجهی از واجدان دریافت یارانه پس از درخواست رئیس‌جمهور یکی از همین موارد است اما واقعه خاص دیگری را هم می‌توان آدرس داد که نشان از همراهی حداکثری مردم با مسئولان دولتی دارد. در بزنگاه آبان 98 همگامی عملی مردم بیش از گذشته نمایان شد؛ مقطعی که پس از افزایش 200 درصدی قیمت بنزین، جریان‌های معاند بر موج برخی ناآرامی‌ها سوار شده و کوشیدند به بهانه نارضایتی عمومی در 29 استان و 104 شهر، چالش‌های امنیتی ایجاد کنند.




بیشتر بخوانید:


دولت روحانی مسئول اصلی شرایط اسف‌بار اقتصادی کشور/ مشکلات معیشتی و گرانی مردم را کلافه کرده است


نخستین پیام مثبت مجلس یازدهم به افکار عمومی؛ بهبود معیشت مردم با پاک کردن شیشه‌های کثیف




علی‌رغم گلایه شدید از این افزایش ناگهانی که زنجیره‌ای از گرانی‌ها را بر آن مترتب کرد، مردم اما همچون وقایع سال 88 وقتی دریافتند که ضدانقلاب و عناصر آموزش‌دیده، مسلح و تجهیز شده سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای زمین زدن نظام و دولت وارد کارزار شده‌اند، پا پس کشیده و میدان منازعه را ترک کردند. این در حالی بود که آن‌ها هنوز با تبعات آن شوک که رئیس دولت از زمان اجرای آن اظهار بی‌اطلاعی کرد، دست‌به‌گریبان هستند و بسیاری از اقشار متوسط و فقیر جامعه با سیلی صورت خود را سرخ‌ کرده‌اند. بنابراین سؤال اینجاست که مردم در طول دوره ریاست جمهوری روحانی از کدام همراهی – به‌ویژه در مقاطع حساس- مضایقه کردند که جناب خمینی خواستار افزایش و تشدید معاضدت مردم با دولت شده‌اند؟


فتنه 88


2. در بخش دیگری، نوه حضرت امام (ره) به موضوع تحریف دفاع مقدس که در سخنرانی چندی قبل رهبر معظم انقلاب به آن اشاره‌شده بود، پرداخته و با کنایه گفتند: «به نظر من این تحریف نیست، مضحکه است که قصه جنگ را بگوییم و نگوییم فرمانده جنگ آقای هاشمی بود و نگوییم نخست‌وزیرش چه کسی بوده است، بنیاد شهیدش را چه کسی اداره کرده است و تنها به گروهی خاص بسنده کنیم. در جنگ همه بودند و همین رمز توفیق بود.» به شخصیت و سیره سیاسی مرحوم هاشمی نمی‌پردازیم چون فصلی جداگانه و مطول می‌طلبد؛ اما در خصوص نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس نیز کتاب‌ها و وقایع‌نگاران تاریخ جنگ، به نقش همه سیاستمداران و فرماندهان نظامی پرداخته‌اند و تقریباً چیزی از قلم نیفتاده است. آنچه رهبر معظم انقلاب بیان داشتند، ناظر به تحریفاتی است که رزمندگان و بسیجیان را مدافع صرف وطن و بدون علائق و آرمان‌های انقلابی – اسلامی معرفی می‌کنند.


نکته حجت‌الاسلام خمینی به‌احتمال قریب‌به‌یقین، بازخوانی نقش میرحسین موسوی، نخست‌وزیر دوران جنگ و یکی از سران فتنه سال 88 در ایام دفاع مقدس است. در این خصوص لازم به ذکر است که موسوی در سال پایانی جنگ و درست در زمانی که نیروها، خسته، عِدّه و عُدّه تسلیحاتی و لجستیکی کاهش‌یافته، منابع مالی تقریباً به انتها رسیده و درحالی‌که کشور نیازمند همدلی و همراهی بیشتر مسئولین برای عبور از آن شرایط دشوار بود، ناگهان استعفا کرد و حتی تلاش‌های مرحوم هاشمی برای مدتی – آن‌گونه که در خاطراتشان نقل کرده‌اند- برای تماس با وی و منصرف کردنش به نتیجه نرسید. ثانیاً، تمجید سالیانه و ادواری از کسانی که همراهی موقت با نظام اسلامی داشتند و ریزش‌هایی همچون انحراف مرحوم منتظری به سمت منافقین و جریان به‌اصطلاح ملی-مذهبی را رقم زدند، نه به صلاح نظام بوده و نه از جنبه روان‌شناختی به مصلحت است. این بازخوانی زمانی مفید فایده خواهد بود که جنبه عبرت‌آموزی داشته باشد نه تجلیل!


جنگ تحمیلی


ضمن اینکه تاریخ کشور مملو از رویش‌هاست. قطار شتابان انقلاب منتظر افراد با هر وابستگی سیاسی نمی‌ماند و جمهوری اسلامی نیازی به معیت منحرفین از آرمان‌ها و ارزش‌ها برای دست کشیدن از مواضعشان ندارد. موسوی و کروبی به‌عنوان دو عنصر بزرگ فتنه که کشور را ماه‌ها درگیر مشکلات سنگین امنیتی کردند، حتی از رویکرد صهیونیست‌پسند خود ابراز ندامت نکردند، چه رسد به جبران عملی! حامیانشان نیز به‌تدریج از وی فاصله گرفته و جز در برخی محافل حزبی، یادی از آن‌ها نمی‌شود.


ازاین‌رو، زدودن ناخالصی‌ها از روایت‌های دفاع مقدس و معرفی چهره واقعی افراد، عین مقابله با جریان تحریف است و از بیت حضرت امام (ره) به‌عنوان میراث داران معمار کبیر انقلاب انتظار می‌رود که حفظ ارزش‌های جنگ تحمیلی را به تکریم عناصر جداشده از قاطبه مردم، نظام و کشور گره نزنند.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته