دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1394 - 16:05
در نشست «بازگشت به دانشگاه» در دانشگاه تهران مطرح شد:

ادعای مگاپروژه دولت دهم برای دستکاری ترکیب دانشگاه‌ها/ محروم کردن برخی افراد از ادامه تحصیل را از استثنا به قاعده بدل کردند

نشست «بازگشت به دانشگاه» روز گذشته 2 آبان 94 در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار و در آن به مشکلاتی که در دولت نهم و دهم برای دانشجویان به وجود آمد، پرداخته شد.
کد خبر : 51874

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این نشست، کمال رضوی و امیر رمضانی، دو تن از فعالان دانشجویی درباره دانشجویان ستاره‌دار و برخورد تبعیض‌آمیز با دانشجویان در دانشگاه‌ها صحبت کردند.


کمال رضوی در این نشست به محروم شدن تعدادی از دانشجویان از ادامه تحصیل و مهاجرت تعداد بسیاری از نخبگان به کشورهای دیگر اشاره و گزارشی از ستاره دار کردن دانشجویان ارائه کرد و گفت: «پدیده محرومیت از تحصیل سیستماتیک که به ستاره‌دار کردن دانشجویان معروف شد، یکی از نقاط سیاه دولت احمدی‌نژاد بود، در اثر این پدیده طی سال‌های 1385 تا 1392 صدها دانشجو از حق تحصیل در مقاطع تکمیلی محروم شدند، گرچه این پدیده در سال‌های قبل نیز اتفاق افتاده بود اما در دوران دولت دهم ابعادی سازمان یافته، وسیع و بی‌سابقه پیدا کرد و موجب شد محروم کردن برخی افراد از ادامه تحصیل از وضعیت استثنا به قاعده بدل شود.»



او افزود: « پدیده ستاره دار کردن دانشجویان، جنگیدن با آرمان‌های انقلاب بود و دامنه دانشجویان ستاره‌دار در دوره دولت نهم و دهم روز به روز گسترده‌تر شد، به نحوی که در دولت دهم افراد به بهانه‌های مختلف و واهی از ادامه تحصیل محروم شدند.»


این فعال دانشجویی، ضمن اشاره به چالش‌هایی که دولت یازدهم در زمینه وزرای علوم با آن مواجه بود گفت: «دکتر توفیقی در زمان سرپرستی‌اش طی اطلاعیه‌ای رسمی از تمامی دانشجویان و اساتیدی که حقوق آن‌ها در دولت قبل تضییع شده بود خواست تا برای احقاق حق خود به وزارتخانه مراجعه کنند، طبق آماری که بعدها از جانب وزارت علوم اعلام شد، در پی این فراخوان 394 دانشجوی محروم از تحصیل با مراجعه به وزارتخانه و ثبت‌ شکایت خواستار ادامه تحصیل بودند، به این آمار البته باید شمار زیاد دانشجویانی که از کشور مهاجرت کردند را نیز افزود.»


او ادامه داد: «مطابق آمار رسمی اعلام شده بازگشت به تحصیل حدود 126 دانشجویان محروم از تحصیل در دوران سرپرستی توفیقی و وزارت فرجی دانا صادر شد.»


رضوی بیان کرد: «پروژه ستاره‌دار کردن دانشجویان در میان مدت هدف دومی را دنبال می‌کرد، که آن بالا بردن هزینه فعالیت دانشجویی و تزریق احتیاط و خود سانسوری به فضای دانشگاه بود، این پروژه همچنین با پروژه‌های موازی خانه نشین کردن اساتید، بورسیه غیر قانونی و فساد علمی پیوند خورد تا یک مگا پروژه را شکل دهد که دستکاری ترکیب دانشگاه از اهداف این مگا پروژه بود.»


در ادامه این بخش امیر رمضانی به تخلفات علمی یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی اشاره و اعلام کرد که این تخلفات از طریق مراحل قانونی در حال پیگیری است.



در ادامه جلسه پنلی با حضور دکتر کامبیز نوروزی، محمد علی کامفیروزی و آرمان ذاکری برگزار شد که در آن به این مسئله که چگونه ساختارهای حقوقی مولد تبعیض‌های بیشمار در دانشگاه شدند و همچنین به موانع موجود بر سر راه دانشجویان برای برآورده شدن حقوق و رفع این تبعیض‌ها پرداخته شد.


ذاکری اعلام کرد که اگرچه دولت تلاش‌های بیشماری را برای رفع این تبعیض‌ها و نابرابری‌ها کرده است، اما هنوز نیز مشکلات عدیده‌‌ای وجود دارد.


او پولی شدن دانشگاه‌ها را یکی از مشکلات خواند و گفت: «در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که دوره‌های شبانه بیشتر از دوره‌‌های دیگر گسترش داشته است، در نتیجه دانشگاه‌ها بر خلاف روند عمومی جامعه به سمت محروم کردن اقشار ضعیف جامعه از تحصیل سوق یافته است.»


ذاکری سهیمه‌بندی جنسیتی و محدود کردن حضور دختران در دانشگاه را یکی دیگر از معضلات موجود خواند و گفت: «با توجه به اینکه کل جمعیت زنان تحصیل کرده تنها 20% و سهم زنان از جمعیت شاغل کشور تنها 13.2% است، اقداماتی نظیر سهمیه‌بندی جنسیتی اجازه رقابت برابر از دختران را می‌گیرد و حاشیه‌نشینانی نظیر دختران مسجد سلیمان، چابهار و... بیشتر از سایرین متضرر می‌شوند.»


او تأکید کرد که علوم انسانی سال‌هاست که درباره عوارض ناشی از چنین تبعیض‌هایی هشدار داده و راهکار ارائه کرده است، در نتیجه از وزارت علوم خواستاریم سیاست‌های خود را در روند جذب دانشجو تغییر بدهد و در راستای برابری مالی، برابری جنسیتی، برابری قومیتی و... گام بردارد.


در ادامه کامبیز نوروزی اعلام کرد: «تفکیک‌های جنسیتی، منطقه‌ای، اقتصادی و...، مسئله دانشجویان ستاره‌دار، تخلفات علمی و... خلاف حقوق اساسی افراد است، آشکار شدن تخلف به معنای آن است که عمیق‌ترین آسیب به ساختار اخلاقی وارد شده و قبح این مسئله از بین رفته است.»


سپس کامفیروزی ضمن تشریح حقوق دانشجویان در دانشگاه‌ها تأکید گفت: «در حقوق عمومی اصل بر آزادی و عدم محدودیت است اما حتی تعدادی از حقوقی که در فضای عمومی جامعه به رسمیت شناخته می‌شود در دانشگاه‌ها رعایت نمی‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب