دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1399 - 11:18

شروع غذای کمکی نوزاد تا 9 ماهگی

بهترین و غنی ترین غذا برای کودک شیر مادر است ولی با این وجود از یک سن به بعد در کنار شیر مادر باید از غذای کمکی نیز برای افزایش هوش کودک استفاده کرد.
کد خبر : 517757
.شروع-غذای-کمکی-نوزاد-تا-9-ماهگیjpg.jpg

در پایان شش ماهگی، در کنار شیرمادر باید به نوزاد غذاهای مقوی نیز داد که همین مساله باعث نگرانی مادرها می‌شود که شاید نتوانند به خوبی نیازهای تغذیه ای کودک را برطرف کنند. سوالی که بیشتر اینجا مطرح است نحوه ی شروع غذای کمکی است که در مبحث زیر به صورت ساده بیان شده است.


نحوه شروع غذای کمکی نوزاد چگونه است؟         


1-در هفته ی اول برای شروع غذای کمکی غلات برنج و فرنی بهترین گزینه ها هستند چراکه هضم آسانی دارند. فرنی را به اندازه ی 1 تا 3 قاشق غذاخوری در روز به کودک بدهید و کم کم به مقدار آن و متناسب با اشتهای کودک اضافه کنید.


2-در هفته دوم علاوه بر فرنی از شیر برنج(کاملا پخته و له شده) و حریره بادام برای غذای کمکی کودک استفاده کنید و تا دو هفته نیز ادامه دهید. بسته به علایق و اشتهای کودک این غذا ها تا یک سالگی و یا بیشتر می توان به عنوان وعده ی غذایی به کودک داد.


3-غذای کمکی در هفته سوم را با انواع سبزی ها مانند هویج، جعفری، گشنیز، کدو، لوبیا سبز و سیب زمینی و .....شروع کنید و علاوه بر فرنی با گوشت، سبزی ها و برنج سوپ تهیه کنید اما در نظر داشته باشید که گوشت را به قطعات کوچک تبدیل کنید و یا از گوشت چرخ کرده استفاده کنید و پوره سبزی ها بصورت نرم شده همراه با کمی روغن یا کره غذایی مناسب باشد.


4- در ماه هشتم علاوه بر سوپ، زرده ی تخم مرغ آب پز و و سفت را شروع کنید. برای شروع در آب یا شیر به اندازه ی یک قاشق چای خوری، زرده ی تخم مرغ را له کنید و به شیرخوار بدهید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید تا در ظرف یک هفته به یک زرده ی کامل تخم مرغ برسد و وقتی به این میران رسید، یک روز در میان یا هر روز نصف زرده ی تخم مرغ را به شیرخوار بدهید البته توجه داشته باشید که تا یک سالگی نباید از سفیده ی تخم مرغ استفاده کرد. همچنین می توانید از ماستی که ترش نباشد استفاده کنید و برای تکامل عمل جویدن در کودک به او بسکویت و تکه های نان بدهید.


5- در نه ماهگی از حبوباتی مانند عدس، ماش، لوبیا و یا حبوبات جوانه زده در سوپ شیرخوار استفاده کنید البته این حبوبات باید کاملا خیس خورده و پوست کنده باشد و کاملا پخته و نرم شوند. حبوبات منبع خوبی برای تامین پروتئین و املاح هستند و همراه با شیر مادر و غلات غذای کاملی برای کودک محسوب می شوند.


6-آخرین ماده ی غذایی که در سال اول به غذای کودک اضافه می شود آب میوه است. آب میوه دارای ویتامین و املاح معدنی است و برای استفاده آن را به صورت رقیق شده و به اندازه ی یک قاشق مرباخوری در روز استفاده کنید. برای تشخیص ناسازگاری، به مدت 7-5 روز از یک نوع آب میوه استفاده کنید.


غذای کمکی بعد از 9 ماهگی




بیشتر بدانید: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، به بیماری‌های آلرژیک مبتلا نمی‌شوند.




از چه میوه هایی در سال اول برای شیرخوار استفاده نکنیم؟


 از مصرف توت فرنگی، گیلاس و آلبالو، کیوی، خربزه، اسفناج، سفیده تخم مرغ و شیر گاو به دلیل ایجاد حساسیت و احتمال آلودگی با کلستریدیوم بوتولینوم بپرهیزید.


طرز تهیه سوپ برای نوزاد چگونه است؟


مواد لازم سوپ کودک


ران مرغ/ 1 عدد


هویج/ 1 عدد


پیاز/ 1 عدد کوچک


برنج/ 2 قاشق سوپ خوری


نخود فرنگی/ 2 قاشق غذاخوری


سیب زمینی/ 1 عدد


گوجه فرنگی/ 1 عدد


جعفری/ 1 قاشق غذاخوری


نمک/ به اندازه کافی


دستور پخت


1-در قابلمه ای 3 لیوان آب بریزید و اجازه دهید که بجوشد سپس ران مرغ را به آن اضافه کنید.


2-پیاز را تمیز کرده و پوست بگیرید سپس به دو قسمت کرده و به مرغ اضافه کنید و حرارت را ملایم کنید.


3- هویج را تمیز کرده و به شکل حلقه حلقه آن را برش دهید و همراه برنج به مرغ اضافه کنید.


4-بعد از 30 دقیقه که مرغ کاملا پخته شد، سیب زمینی را خرد کنید و به همراه نخود به سوپ اضافه کنید.


5- 15 دقیقه بعد، گوجه فرنگی را شسته و خردشده را به همراه جعفری به سوپ اضافه کنید و اجازه دهید مواد 10 دقیقه جا بیافتد و زیر شعله را خاموش کنید.(به کودک شش ماهه نباید گوجه فرنگی داد)


6-مقدار بسیار کمی نمک به سوپ اضافه کنید(می توانید حذف کنید) و مواد سوپ را مخلوط کنید. ران مرغ را از قابلمه بیرون آورده و گوشت آن را جدا کنید سپس تمام مواد سوپ و ران را داخل غذاساز بریزید تا برای راحتی کودک غذا پوره شود.


غذای کمکی بعد از 9 ماهگی


نکات در مورد سوپ کودک


1- به مرور و کم کم سبزیجاتی از جمله:جعفری، گشنیز، لوبیاسبز، کدوسبز،کرفس،گوجه فرنگی، کدوحلوایی و .... اضافه کنید چراکه این مواد باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.


2- سبزیجات را در آخرین لحظات پخت سوپ اضافه کنید تا ویتامین های آن از بین نروند.


3-تا پایان یک سالگی از اسفناج استفاده نکنید.


4-گوجه باعث می شود که مدفوع کودک را قرمز ببینید ولی اگر بعد از گذشت زمان مدفوع را قرمز دیدید به پزشک مراجعه کنید.


سخن آخر


شیرمادر غذای طبیعی برای شیرخواران است و تا شش ماهگی فقط باید از شیر مادر تغذیه کرد و بعد از این دوره به غذای کمکی نیاز است و برای رشد بهتر کودک بسیار حائز اهمیت بوده که بدانیم چه نوع غذا و چه مقدار غذا را به کودک بدهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته