دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1399 - 21:39
معاون وزیر خارجه روسیه:

مسکو شرایط پیشنهادی واشنگتن برای تمدید پیمان استارت-2 را نمی پذیرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: مسکو نمی تواند شرایط پیشنهادی واشنگتن برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت-2) را بپذیرد.
کد خبر : 517005

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، سرگئی ریابکوف که مذاکره کننده ارشد هستهای و موشکی روسیه است روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهارات "مارشال بیلینگزلیا" فرستاده ویژه ریاستجمهوری ایالاتمتحده در زمینه کنترل تسلیحات را که گفته بود به مسکو در صورتی که قبول نکند شرایط جدید پیشنهاد خواهد شد، را اولتیماتوم خواند.


 وی گفت: بر آن اساس که مقامهای آمریکایی پیشنهاد امضای توافقنامه میکنند نمی توان سند اصولی تنظیم کرد زیرا ماهیت خواستههایی که آمریکا از ما مطرح می کند با تصور ما در مورد اقداماتی که میتوان برای تحکیم ثبات راهبردی بکار بست مطابقت نمی کند. 


به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، "مارشال بیلینگزلیا" فرستاده ویژه ریاستجمهوری ایالاتمتحده در زمینه کنترل تسلیحات روز یکشنبه گفت که واشنگتن به مسکو پیشنهاد میدهد پیمان کاهش استراتژیک تسلیحات (استارت-2) را برای کمتر از ۵ سال تمدید کند تا در اسرع وقت سند چند جانبه جدیدی تدوین شود.
بیلینگزلیا افزود: ما مدت زمان کوتاه‌تری (از پیشنهاد روسیه برای تمدید پیمان استارت برای پنج سال) پیشنهاد کردهایم. بنابراین باید برای تنظیم توافق بعدی کوتاه بیاییم به همین دلیل است که ما به مدت زمان کوتاه تری فکر می کنیم.  
فرستاده ویژه ریاستجمهوری آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات تأکید کرد که مدت زمان مطرح شده توسط آنان به انعطافپذیری موضع دولت روسیه در این مورد بستگی دارد.


ریابکوف گفت: تلاش بیلینگزلیا برای فشار بر روسیه که ادعا میکند هزینه تمدید پیمان استارت-2 برای روسیه افزایش می یابد و اینکه این پیمان پس از پایان مدت اعتبار آن تمدید نخواهد شد، نوعی اولتیماتوم است که فقط شانس برای کسب توافق را میکاهد. ما در این شرایط نمی توانیم گفت وگو کنیم. 


 معاون وزیر خارجه روسیه گفت که هنوز تاریخی برای رایزنی های روسیه و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات تعیین نشده است.


 اعتبار استارت-2 روز پنجم ماه فوریه سال 2021 بسر میرسد.


ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه پیشنهاد دادهاست که توافق استارت نو بدون هیچ پیش شرطی به مدت پنج سال تمدید شود. اما دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای سه جانبه جدید (با حضور چین) اصرار دارد. به غیر از آن، واشنگتن به دنبال گسترش این پیمان است تا بتواند انواع جدیدی از تسلیحات را پوشش دهد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته