فیلمها و سریالهای جدید با محوریت امام رضا(ع) ساخته شود
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، حجتالاسلاموالمسلمین احمد مروی در دیدار مدیران ارشد رسانه ملی که در حرم مطهر رضوی انجام شد، با اشاره به روایت «اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا، اگر مردم متوجه زیبایی کلام ما بشوند از ما پیروی میکنند» از حضرت رضا(ع)، اظهار داشت: شعاع نورانی و مبارک وجود مقدس حضرت رضا(ع) و گنجینه کلام ایشان میتواند فطرتهای بشریت را تحت تأثیر قرار دهد و اگر فاصلهای بین مردم و سخنان ائمه اطهار(ع) مشاهده میکنیم، دلیلش ضعف ما در انتقال صحیح کلام و معارف اهلبیت(ع) است.
وی فعالیتهای فرهنگی و معرفتی را محور اقدامات آستان قدس رضوی معرفی و ابراز کرد: هدف اصلی آستان قدس رضوی کار فرهنگی و بالا بردن معرفت دینی زائران است، ما این سخن امام رضا(ع) که میفرمایند «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» را شعار و محور فعالیتهای خود قرار دادهایم و برای دستیابی به این هدف دست نیاز بهسوی اهالی رسانه، فرهنگ، اندیشه و هنر دراز میکنیم.
مروی با بیان اینکه خادمی امام رضا(ع) صرفاً منحصر به حضور در حرم مطهر و پوشیدن لباس خادمی نیست، ابراز کرد: هرکسی در هر مکان و به هر نحوی برای تحقق معارف رضوی در جامعه گام بردارد خادم حضرت رضا(ع) است، لذا از دستاندرکاران رسانه ملی میخواهم خود را خادم این دستگاه نورانی بدانند.
وی افزود: از همه اهالی رسانه دعوت میکنم که خود را در آستان قدس سهیم بدانند و نسبت به مسائل این آستان مقدس بیتفاوت نباشند، صاحب اصلی این بارگاه مقدس، حضرت رضا(ع) است و ما همه اینجا نوکر هستیم که باید برای امام رضا(ع) کار کنیم.
وی با اشاره به اینکه وجود مبارک امام رضا(ع) نعمت بسیار بزرگی برای ایران اسلامی است که باید مقام و منزلت والای آن را قدر بدانیم، گفت: همانطور که از بنده تولیت در خصوص دوران مسئولیتم سؤال خواهد شد از رسانه ملی و کسانی که امکانات، توانایی و هنری در ترویج معارف رضوی دارند نیز سؤال خواهد شد که برای ترویج معارف امام رضا(ع) چه کردهاید.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه بر اهمیت استفاده از ابزار مؤثر هنر برای ترویج آموزههای اسلامی تأکید و عنوان کرد: معارف دینی در صداوسیما باید متناسب با قالبها و اقتضائات این رسانه و همراه با جذابیت بخشی در قالبهای هنری باشد، تا بتواند در مخاطبان بهویژه نسل جوانان نفوذ و تأثیر داشته باشد.
وی با اشاره به برخی فعالیتهای فرهنگی آستان قدس رضوی در ورود به عرصه هنر، گفت: اجرای تئاترهایی با مضامین معارف رضوی در اطراف حرم مطهر را آغاز کردهایم، چراکه در طول تاریخ تعزیهخوانی و شبیهخوانیها در انتقال مفاهیم اسلامی تأثیرگذار و مؤثر بوده است.
مروی با بیان اینکه در حوزههای مختلف هنری از قبیل فیلم، سریال و پویانمایی کارهایی با موضوع حضرت رضا(ع) انجام شده اما جا برای کار بسیار بیشتری وجود دارد، ابراز کرد: بخش اعظم معارف رضوی و زندگی حضرت رضا(ع) مغفول مانده است؛ امروز بسیاری از آموزهها و مناظرات امام رضا(ع) در حوزههای توحید، معاد، عدالت خداوند و ...، موردنیاز جامعه و نسل جوان ما و پاسخگوی بسیاری از شبهات امروز است، منتهی باید با ادبیات روز و در قالب تئاتر، فیلم و ... منتقل شود تا برای نسل جوان خستهکننده نباشد.
وی ادامه داد: فیلمها و سریالهایی با موضوع امام رضا(ع) باید ساخته شود، سریال «ولایت عشق» کار ارزشمندی بود اما آن سریال تنها گوشهای کوچک از دریای عظیم معارف حضرت رضا(ع) را به تصویر کشید، متأسفانه به موضوعاتی مانند برکات حضور و تأثیر امام رضا(ع) بر ایران، تأثیر این امام همام بر معماری، هنر و تمدن ایران و ... پرداخته نشده است.
تولیت آستان قدس رضوی در فراز دیگری از سخنان خود به نقش تأثیرگذار رسانه ملی در تعمیم فرهنگ احسان، انفاق، نذر و وقف اشاره و تصریح کرد: صداوسیما با تشریح خدمات، بسترسازی و تمهید مقدمات میتواند نقش تعیینکنندهای بر فرهنگسازی و ترویج فرهنگ وقف، نذر و حسنات در جامعه ایفا کند.
وی با اشاره به کمکهای آستان قدس رضوی به محرومان سراسر کشور و ورود به عرصه یاریرسانی به هموطنان در حوادث و بلایای طبیعی ازجمله زلزله کرمانشاه، سیل آققلا و لرستان، ایجاد اشتغال در سیستان و بلوچستان و غیره، عنوان کرد: آستان قدس در فعالیتهای اقتصادی نگاه سوداگری ندارد و هرچه موقوفات و نذورات مردم به این آستان مقدس بیشتر شود، خیرات به نام امام رضا(ع) در کشور بیشتر خواهد شد.
مروی در پایان از تلاشها، همکاریهای مؤثر و تعامل بسیار خوب سازمان صداوسیما با آستان قدس رضوی در جهت اعتلا و ترویج فرهنگ رضوی در جامعه بهطور ویژه تقدیر و تشکر کرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/