دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1399 - 16:45
سهرابی در گفتگو با آنا عنوان کرد؛

«زيست‌شناسی سلولی مولکولی» رشته‌ای جذاب با آینده درخشان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: ادامه تحصیل در رشته «زيست شناسی سلولی مولکولی» برای دانش‌آموزان جذاب و آينده‌ای درخشان به‌دنبال دارد.
کد خبر : 514856
سهرابی.jpg

مجتبی سهرابی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در قم در معرفی رشته «زيست‌شناسی سلولی مولکولی» اظهار کرد: ژنتیک، امروزه بین جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است به‌ویژه دانش‌آموزان علوم تجربی که در دوره دبیرستان در کتب زیست‌شناسی به‌طور مشخصی با ژنتیک آشنا می‌شوند؛ بنابراین نگاه جذاب و مفهومی به این رشته تحصیلی دارند که ورود به آن در دوره تحصیلات تکمیلی می‌تواند آینده‌ای درخشان برای آنان فراهم آورد.


وی راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد ژنتیک و جایگزین کردن رشته زیست‌شناسی سلولی مولکولی به‌عنوان نزدیک‌ترین رشته به کارشناسی ژنتیک را دو اقدام مهم واحد قم برشمرد و افزود: راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد ژنتیک که از سال 95 دانشجو ‌پذیرفته است، هرساله یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ارشد در دانشکده علوم پایه است.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم ادامه داد: جایگزین کردن رشته زیست‌شناسی سلولی مولکولی به‌عنوان نزدیک‌ترین رشته به کارشناسی ژنتیک که از سال 1396 تاکنون پذیرای دانشجویان مشتاق است، امسال نیز با پیگیری‌های انجام‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این رشته دانشجو می‌پذیرد.


تاریخچه رشته ژنتیک در دانشگاه آزاد اسلامی قم


سهرابی درباره تاریخچه ژنتیک در دانشگاه آزاد اسلامی قم به آنا گفت: به‌‌دنبال موفقیت‌های چشمگیر دانشجویان گروه میکروبیولوژی این واحد دانشگاهی در کشور به‌عنوان نخستین رشته راه‌اندازی شده (1365) در این دانشگاه که ناشی از کادر مجرب هیئت علمی و برنامه‌ریزی‌های دقیق گروه در این رشته بود، این نیاز احساس شد که رشته‌ای دیگر از شاخه زیست‌شناسی در این واحد راه‌اندازی شود.


وی اضافه کرد:‌ در همین راستا بر پایه تخصص و شناخت این‌جانب از رشته ژنتیک و علاقه دانشجویان به دروس مربوط به ژنتیک از سال 1390 پیگیر ارائه این رشته در کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی قم بودم که سال 1394 این مهم حاصل شد و نتیجه آن پذیرش 230 دانشجو در مهر 94 بود.


استاد پیشکسوت رشته ژنتیک دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان اهمیت آموختن علم ژنتیک در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عنوان کرد: ریشه همه بیماری‌هایی که بشر با آنها دست به گریبان بوده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در «ژنوم» نهفته است.


این مسئول ادامه داد: با بررسی ژنوم می‌توان به جوابی برای درمان همه این بیماری‌ها از سرطان گرفته تا مقاومت باکتریایی، ایدز و ...دست یافت؛ بنابراین از زمانی که حیات بر روی کره زمین آغاز شده باید هر موجودی صفات خود را به نسل بعد به ارث بگذارد و در نتیجه ژنتیک از همان زمان حاکم بوده است.


سهرابی خاطرنشان کرد: در زمینه مهندسی ژنتیک، مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی در جوامع مختلف ازجمله ایران پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و مؤسسات مختلفی در این موارد وجود دارد.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته