![شرایط دریافت لیزینگ دانشبنیانی چیست؟](/files/fa/news/1403/4/9/579186_508.jpg)
آموزش عالی باید سیاست روشنی برای تحولات آموزش پزشکی با تأثیر از همهگیری کرونا اتخاذ کند
![895704_137.jpg](/c-files/old/1399/06/22/637355046588496004.jpg)
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در وبینار آموزش پزشکی در دوران پساکووید ضمن تأیید تأثیر همهگیری کرونا بر اقتصاد آموزش عالی گفت: در بُعد فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها شاهد اتفاقهای کمنظیری هستیم.
وی با بیان اینکه با گذشت حدود ۸ ماه از آغاز همهگیری بیماری کووید-۱۹ نظامهای سلامت در جهان درگیر این همهگیری هستند و هر روز یافتههای علمی جدید در مورد این همهگیری آشکار میشود، گفت: این پاندمی نه تنها یک چالش جدی برای نظامهای سلامت در جهان است بلکه روی نظامهای آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تأثیر بسزایی داشته است.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: طبق گزارش یونیسف، آموزش حدود ۸۰ درصد از دانش آموزان جهان تحت تأثیر این همهگیری قرار گرفته است و بخش زیادی از دانشگاهها در اروپا و آمریکا فعالیتهای حضوری خود را تا سال ۲۰۲۱ به حالت تعویق در آوردهاند.
رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: از نظر بار اقتصادی نیز گزارشهای بینالمللی نشان داده که کرونا به اقتصاد کشورها خصوصاً کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند آسیبهای جدی وارد کرده است.
وی اظهار کرد: در حوزه آموزش نیز کرونا تأثیرات شگفت انگیزی بر اقتصاد آموزش عالی، فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها و روند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بینالمللی داشته است بهطوریکه کشورهایی که موقعیت مطلوبتری در کنترل پادمی داشتهاند انتخاب اول برای مهاجرت تحصیلی هستند.
وی ادامه داد: در برخی کشورهای غربی با توجه به وضع محدودیتهای صدور ویزا برای دانشجویان بینالمللی و محدودیت تردد برای دانشجویان بومی تمرکز بیشتری بر آموزش آنلاین و ادغام برنامههای تحصیلی قرار گرفته است.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه آموزش پزشکی یکی از مهمترین حوزههای آموزش عالی است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آموزشهای در عرصه و عملی در رشتههای پزشکی نقش بسیار پررنگی دارد، آسیب پذیری این حوزه نیز در دوران کرونا بیش از حوزههای دیگر آموزش است.
لاریجانی ادامه داد: ضروری است که نظام آموزش عالی در همه کشورها، خصوصا در کشور ما، سیاستهای روشنی برای تحولات آموزش پزشکی با تأثیر از همهگیری کووید-۱۹، اتخاذ کند چرا که افت کیفی آموزش پزشکی تأثیراتی نه تنها در داخل کشور بلکه تاثیرات فرامرزی و جهانی در پی خواهد داشت.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که برای حدود ۶ سال محور فعالیتهای آموزش در کشور بود نگاه بلند مدتتر و قالب منطقی و تجربه شدهای را برای سیاستگذاری در حوزه آموزش به متولیان امر معرفی کرد و به نظر میرسد که تجربه آموخته شده در اجرای این سیاستها امروزه نیز به کار بیاید و با توجه به الزامات القا شده به واسطه کرونا بتوان نسخه به روز شدهای از این سیاستها را در اختیار گرفت.
لاریجانی افزود: مهمترین رکن در تدوین این سیاستها، آیندهنگاری و تعیین آینده مطلوب در جهان پس از کووید و تبیین سیاستهای تحولی مبتنی بر آینده است و مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد و طی تدوین و اجرای برنامههای تحول نیز کمک شایانی به اجرای این سیاستها داشته است.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/