آموزش عالی باید سیاست روشنی برای تحولات آموزش پزشکی با تأثیر از همهگیری کرونا اتخاذ کند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در وبینار آموزش پزشکی در دوران پساکووید ضمن تأیید تأثیر همهگیری کرونا بر اقتصاد آموزش عالی گفت: در بُعد فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها شاهد اتفاقهای کمنظیری هستیم.
وی با بیان اینکه با گذشت حدود ۸ ماه از آغاز همهگیری بیماری کووید-۱۹ نظامهای سلامت در جهان درگیر این همهگیری هستند و هر روز یافتههای علمی جدید در مورد این همهگیری آشکار میشود، گفت: این پاندمی نه تنها یک چالش جدی برای نظامهای سلامت در جهان است بلکه روی نظامهای آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تأثیر بسزایی داشته است.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: طبق گزارش یونیسف، آموزش حدود ۸۰ درصد از دانش آموزان جهان تحت تأثیر این همهگیری قرار گرفته است و بخش زیادی از دانشگاهها در اروپا و آمریکا فعالیتهای حضوری خود را تا سال ۲۰۲۱ به حالت تعویق در آوردهاند.
رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: از نظر بار اقتصادی نیز گزارشهای بینالمللی نشان داده که کرونا به اقتصاد کشورها خصوصاً کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند آسیبهای جدی وارد کرده است.
وی اظهار کرد: در حوزه آموزش نیز کرونا تأثیرات شگفت انگیزی بر اقتصاد آموزش عالی، فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها و روند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بینالمللی داشته است بهطوریکه کشورهایی که موقعیت مطلوبتری در کنترل پادمی داشتهاند انتخاب اول برای مهاجرت تحصیلی هستند.
وی ادامه داد: در برخی کشورهای غربی با توجه به وضع محدودیتهای صدور ویزا برای دانشجویان بینالمللی و محدودیت تردد برای دانشجویان بومی تمرکز بیشتری بر آموزش آنلاین و ادغام برنامههای تحصیلی قرار گرفته است.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه آموزش پزشکی یکی از مهمترین حوزههای آموزش عالی است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آموزشهای در عرصه و عملی در رشتههای پزشکی نقش بسیار پررنگی دارد، آسیب پذیری این حوزه نیز در دوران کرونا بیش از حوزههای دیگر آموزش است.
لاریجانی ادامه داد: ضروری است که نظام آموزش عالی در همه کشورها، خصوصا در کشور ما، سیاستهای روشنی برای تحولات آموزش پزشکی با تأثیر از همهگیری کووید-۱۹، اتخاذ کند چرا که افت کیفی آموزش پزشکی تأثیراتی نه تنها در داخل کشور بلکه تاثیرات فرامرزی و جهانی در پی خواهد داشت.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که برای حدود ۶ سال محور فعالیتهای آموزش در کشور بود نگاه بلند مدتتر و قالب منطقی و تجربه شدهای را برای سیاستگذاری در حوزه آموزش به متولیان امر معرفی کرد و به نظر میرسد که تجربه آموخته شده در اجرای این سیاستها امروزه نیز به کار بیاید و با توجه به الزامات القا شده به واسطه کرونا بتوان نسخه به روز شدهای از این سیاستها را در اختیار گرفت.
لاریجانی افزود: مهمترین رکن در تدوین این سیاستها، آیندهنگاری و تعیین آینده مطلوب در جهان پس از کووید و تبیین سیاستهای تحولی مبتنی بر آینده است و مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد و طی تدوین و اجرای برنامههای تحول نیز کمک شایانی به اجرای این سیاستها داشته است.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/