دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1399 - 12:47

بررسی یک قرارداد نفتی تاریخی بین ایران و انگلیس در کتاب «ایران و دیوان»

کتاب «ایران و دیوان» پژوهشی درباره ماجرای حقوقی قرارداد ۱۹۳۳ و قضیه شرکت نفت ایران و انگلیس است.
کد خبر : 512521
54158487.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «ایران و دیوان» با عنوان تکمیلی «ماجرای حقوقی قرارداد ۱۹۳۳ و قضیه شرکت نفت ایران و انگلیس» اثر صادق بشیره از سوی انتشارات «آفرینندگان» منتشر شده است.


از زمان تاسیس سازمان ملل متحد و رکن قضایی آن یعنی دیوان بین‌المللی دادگستری تا به امروز ایران 6 مرتبه در مقام خوانده و خواهان به این محکمه مراجعه داشته است و در این دفعات گاه غالب بوده و گاه مغلوب. اولین حضور ایران در این مرجع و مربوط به زمان دولت مصدق و اختلافات به‌وجود آمده میان ایران و انگلیس به تبع ملی شدن صنعت نفت ایران است.


قصه پرغصه نفت ایران داستان درازی دارد و از جنبه‌های گوناگون قابل طرح و بررسی است؛ حضور بیگانگان برای به دست آوردن منابع نفتی در این کشور سابقه دیرینه داشته و صرفاً محدود به انگلیس و این پرونده خاص نیست و از طرف دیگر نهضت ملی شدن صنعت واقعه‌ای آنی نبوده و واجد ابعاد و پیشینه‌ای است که باید در بررسی‌ها و پژوهش‌ها مورد توجه قرار گیرد. در این کتاب همان‌طور که از عنوان آن پیداست بررسی حقوقی قرارداد نفتی 1933 و وقایع مرتبط با آن مدنظر بوده است و نویسنده بنا داشته تا این قضیه را در متن حقوقی مورد مداقه و بررسی قرار دهد.


کتاب «ایران و دیوان» در سه فصل «پیشینه انعقاد قرارداد 1933»، «ملی شدن صنعت نفت و الغای قرارداد 1933» و «ایران و انگلیس در دیوان بین‌المللی دادگستری» تدوین شده است.


این کتاب در قطع وزیری، ۱۳۶ صفحه در ۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات آفرینندگان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته