دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1399 - 14:34
حجت‌الاسلام جلیلی:

بندگی خدا از مسیر رفتار و کردار امام حسین علیه‌السلام می‌گذرد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: هر کسی که می‌خواهد در مسیر بندگی خداوند قرار گیرد باید رفتار و کردار امام حسین علیه‌السلام را سرلوحه امور خود قرار دهد.
کد خبر : 510758
7a7a6b09-fe0b-45fd-b7a8-6cfc4b6dbcf7.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام مرتضی جلیلی صبح امروز در مراسم اقامه عزای حضرت ابا‌عبدالله‌‌الحسین علیه‌السلام در روز ششم محرم که با حضور اعضای هیئت‌رئیسه، استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: هر کسی که می‌خواهد در مسیر بندگی خداوند قرار گیرد باید رفتار و کردار امام حسین علیه‌السلام  را سرلوحه امور خود قرار دهد.


وی چهار ویژگی بارز امام حسین(ع) را خدامحور بودن، نظم و ترتیب در زندگی، وفای به عهد، عفو و گذشت برشمرد.


خدامحور بودن مهم‌‌ترین ویژگی امام حسین علیه‌السلام 


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی سید‌الشهدا علیه‌السلام و معصومین خدامحور بودن است و زندگی آنان بر اساس و محوریت خداست یعنی برای خدا زندگی کردن برای خدا حرف زدن، سکوت کردن، گام برداشتن برای خدا خدمت کردن.


جلیلی افزود: خدا‌محوربودن به این معناست که زندگی‌مان بر اساس معیارهای خداپسندانه و نیت و اعمال مان بر اساس اهداف الهی باشد.


این مسئول دانشگاهی گفت: نیت نباید رسیدن به دنیا و مطامع آن باشد، زندگی بعضی‌ها امام حسینی است؛ بنابراین در روز عاشورا می‌بینیم برخی از یاران امام حسین علیه‌السلام  در کربلا خود را به امام رساندند و جان و مالشان را در راه ایشان دادند.


این مبلغ مذهبی اظهار کرد: بعضی‌ها هم مانند عمربن‌‌سعد بودند که حتی تا شب ششم و هفتم امام سراغ آنان رفت که او را به مسیر دین دعوت کند؛ اما گرایش به دنیا و حس ریاست‌طلبی مانع هدایت و جذب او شد و به‌دلیل حکومت ری مقابل امام حسین علیه‌السلام قرار گرفت.


عمرسعدهای دوران را بشناسیم


جلیلی عنوان کرد: متأسفانه امروزه خیلی‌ها اینگونه هستند و برای رسیدن به پست و مقام انواع و اقسام کارها را می‌کنند؛ به‌عنوان مثال فرد تا وقتی که مسئولیتی دارد، راضی و خشنود است؛ اما به‌محض اینکه پست را از دست بدهد؛ اگر بسیار کارهای خوب و مفید انجام شود باز هم همه را زیر سئوال می‌برد و اینها همان عمر سعد‌های  روزگار ما هستند.


وی ادامه داد: با مطالعه زندگی سید‌الشهدا علیه‌السلام می‌توانیم درس‌های زیادی از این مسائل ببینیم؛ اگر امروز ما مسئولیت داریم باید کارمان را درست انجام بدیم و اگر مسئولیت را هم از ما گرفتند، باز هم در راه و رضای خدا کار کنیم.


نظم از ویژگی‌های ائمه معصومین بوده است



مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه دومین ویژگی اهل‌بیت و امام حسین علیه‌السلام را نظم و ترتیب در زندگی عنوان کرد و افزود: نظم و ترتیب و با برنامه بودن اساس زندگی اهل بیت علیهم‌‌السلام است و اینها از دیگر ویژگی‌های خاص امام‌ حسین علیه‌السلام بود.


وی یادآور شد: چرا می‌گوییم نظم و ترتیب و برنامه‌ریزی از ویژگی‌های امامان است، زیرا در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان امیر‌المؤمنین علیه‌السلام در بستر شهادت هستند، حالشان هم مناسب نیست و مدام از هوش می‌رفتند؛ اما در این میان یکی از بندهای وصیت ایشان که ثبت شده توصیه به تقوای الهی و نظم در کارهاست.


این مبلغ مذهبی خاطرنشان کرد: اگر بزرگان ما در زندگی به جایی رسیدند با برنامه‌ریزی و نظم در کارها بوده است، در همین راستا امام کاظم علیه‌السلام  فرمودند که در زندگی چهار بخش را داشته باشید: یک، بخشی را برای مناجات و عبادت، دوم بخشی را برای امرار معاش، سوم بخشی را برای رسیدن به خانواده و عزیزان و چهارمین بخش از لسان امام تفریح حلال در زندگی است که همگی به نظم و ترتیب در کارها توجه دارد.


عفو آنجایی ضرورت دارد که فرد اقرار به اشتباهش کند


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، سومین ویژگی اهل بیت را وفای به عهد دانست و اظهار کرد: وفای به عهد سومین ویژگی اهل بیت علیهم‌‌السلام است، ما باید به عهد و قرار که گذاشتیم وفادار باشیم، در روایت می‌خوانیم که ایمان دو جزء است بازگرداندن امانت و وفای به عهد و باید مسئولیتی که به ما داده شده وفادار باشیم و کارمان را به نحو احسن انجام بدهیم.


جلیلی گفت: چهارمین ویژگی اهل بیت و امام حسین (ع) عفو و گذشت است؛ البته خصوصیات ائمه خیلی بیشتر از اینهاست که به عنوان نمونه عرض شد، خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهید عفو و گذشت و رحمت من شامل شما شود بندگان من را ببخشید و گذشت کنید؛ اما در این میان در کلام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام عفو آنجایی ضرورت دارد که فرد اقرار به اشتباهش کند نه اصرار بر اشتباه، کسی که مدام اصرار بر اشتباه و تکرار آن دارد جای عفو و بخشش ندارد.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته