دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انبار صداوسیما از «ماهواره‌ توقیفی» پر شد!

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به حجم زیاد کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای گفت: طبق قانون کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای باید در اختیار صدا و سیما قرار گیرد ولی در حال حاضر صدا و سیما عنوان می‌کند که انبارهایش دیگر جا ندارند.
کد خبر : 50950
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید علیرضا گلستانی معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به موضوع قاچاق تجهیزات ماهواره‌ای به کشور و میزان قاچاق این کالای ممنوعه اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که ورود این تجهیزات به کشور، رشد چندانی نداشته و در سال جاری نیز کشفیات بسیاری در این حوزه اتفاق افتاده است.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای به اندازه‌ای است که ما را دچار مشکل کرده چراکه طبق قانون، کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای باید در اختیار صدا و سیمای جمهوری اسلامی قرار گیرد ولی در حال حاضر صدا و سیما، دست‌هایش را بالا برده و عنوان می‌کند که انبارهایش جای نگهداری این تجهیزات را ندارد و این تجهیزات برای آن‌ها قابل استفاده نیز نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا جمع‌آوری ماهواره‌ها توسط پلیس از منازل به افزایش رونق این بازار سیاه و افزایش طمع قاچاقچیان این حوزه دامن نمی‌زند، گفت: باید توجه داشت که میزان جمع‌آوری ماهواره‌ها از منازل توسط نیروی انتظامی به اندازه‌ای نیست که بتوان با میزان قاچاق ورودی این کالا آن را مقایسه کرد. لذا نمی‌توان گفت که جمع‌آوری ماهواره توسط پلیس به افزایش قاچاق این کالا دامن می‌زند.
گلستانی در ادامه با اشاره به تقاضای موجود در جامعه برای استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای افزود: نمی‌توان منکر شد که تقاضا برای استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای وجود دارد؛ به عنوان مثال شما وقتی روی بام آپارتمان‌ها می‌روید تعداد متنابهی آنتن‌های ماهواره می‌بینید.
معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: در سال ۸۶ آماری ارائه شد که حاکی از ارتباط مستقیم ۴۰ درصدی مردم با شبکه‌های ماهواره‌ای بود و ۲۰ درصد دیگر نیز به طور غیرمستقیم از برنامه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کردند و از این رو عنوان شد که ضریب نفوذ ماهواره‌ها در کشور ۶۰ درصد است. البته در سال‌های اخیر این ضریب قطعاً افزایش یافته است؛ لذا مسئولان و متولیان فرهنگی باید نسبت به میزان نفوذ و چرایی این مورد اظهار نظر کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب