دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار اجرا می‌شود

طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار با هدف جمع‌آوری آمار و اطلاعات فعالیت‌ها و رفتارهای اعضای خانوارهای كشور از قبیل وضعیت و میزان مطالعه كتاب و روزنامه، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، ورزش، دخانیات، تغذیه اجرا می‌شود.
کد خبر : 507748
1.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طرح آمارگیرى از فرهنگ رفتاری خانوار، با هدف جمع‌آوری آمار و اطلاعات فعالیت‌ها و رفتارهای اعضای خانوارهای كشور از قبیل وضعیت و میزان مطالعه كتاب و روزنامه، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، ورزش، دخانیات، تغذیه و مرتبط با ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد و وضع اشتغال، از تاریخ ١ تا ٣٠ شهریورماه به مدت ٣٠ روز در سراسر كشور توسط مركز آمار ایران و معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها به اجرا در خواهد آمد و با مراجعه به صورت نمونه‌گیری، از افراد ١٥ سال به بالای منتخب، آمارگیری خواهد شد.


سمینار آموزشی طرح مزبور در تاریخ ٢١ و ٢٢ مردادماه به صورت مجازی توسط مركز آمار ایران برای كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها برگزار شد.


مدیرکل دفتر آمارهای فرهنگی ، خدمات و بازرگانی مرکز آمار ایران در افتتاحیه این سمینار مجازی، با اشاره به اهمیت این طرح آماری گفت: اهمیت این طرح از آن جا ناشی می‌شود که کمتر به تقاطع‌های اقتصاد و فرهنگ رفتاری و متغیرهای این دو حوزه و همچنین پیوست‌های فرهنگی برنامه‌ها ، راهبردها و سیاست‌های اقتصادی توجه شده است، و توجه نداشتن به تأثیرهای متقابل و تعامل متغیرهای این دو حوزه ، راهبردها و سیاست‌ها اقتصادی را شاید متوقف و ناکارآمد نماید.


سید حسین پیمان در ادامه تأکید کرد: پیشرفت و توسعه اقتصادی ، شرایط و رفتار فرهنگی متناسب خود را اقتضا می‌کند و همه آگاهیم که جهش تولید یا اقتصاد مقاومتی در بستر و زمین فرهنگ متناسب خود، ثمر می‌دهد.


بنابراین برای اصلاحِ رفتار و خلق‌وخوی فردی و جمعی که مانع جهش تولید یا اقتصاد مقاومتی و پیشرفت مستمر و پایدار اقتصادی می‌شود ، اندازه‌گیری و چگونگی متغیرهای کمّی این رفتار ، بسیار با اهمیت است و کارشناسان حوزه آمار، این نقش مهم را به عهده دارند.


وی با ذکر این نکته که تناسب فرهنگی اقتصاد، قدرت اقتصادی را نتیجه خواهد داد، اظهار کرد: هنگامی که خود اتکایی اقتصادی را مدّ نظر داریم ، فرهنگ و الگوی مصرف و پس‌انداز ، فرهنگ تحقیق و توسعه، فرهنگ بهره‌وری و کارآفرینی و نوآوری، اعتمادبه‌نفس و خودباوری عمومی، انضباط پذیری ، روحیه جستجوگری و روحیه قانون‌گرایی، استلزام می‌یابد.


پیمان افزود: بدیهی است برای پیشرفت و توسعه اقتصادی پایدار، به فرهنگی قدرتمند برای استمرار و استقامت و پایداری نیاز است و به ویژگی‌های چون فرهنگ تلاش ، پشتکار، باورمندی عمومی، فرهنگ جسارت علمی ، فرهنگ تحمل‌پذیری، اراده جمعی ، فرهنگ مشارکت ، عزم ملی و اعتماد عمومی را نیازمندیم.


وی در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی به فرهنگ انعطاف‌پذیری و واکنش بهنگام و مناسب با تکانه‌ها و بحران‌ها ، برای خنثی کردن، نیازمند است که این رویکرد، خود به فرهنگ جسارت علمی، فرهنگ خلاقیت ، نوآوری روحیه جهادی مرتبط است ،بنابراین، این ویژگی‌ها و متغییر ها ، دارای هویتی فرهنگی و رفتاری است و برای شناخت این ویژگی‌های فرهنگی ِ نظام اقتصادی ، نظام آماری باید ظرفیت‌های آن را برای نظام تصمیم سازی فراهم کند ، تا مشخص شود آیا شرایط فعلی فرهنگ رفتاری کشور، چنین ویژگی‌هایی را داراست یا نه و لازمه شناخت این ویژگی‌ها تبیین و اندازه‌گیری ویژگی و شاخص‌های کنونی فرهنگ رفتاری است.


پیمان در ادامه تأکید کرد: اندازه‌گیری و ارائه شاخص‌های آماری این ویژگی‌ها ، خود فرهنگ زا ست ،چراکه ابتدا شاخص‌ها ، اجماع و فهم مشترک ایجاد می‌کند و متعاقب آن عزم مشترک ، و برنامه‌های متناسب برای زدودن کاستی‌ها یا ارتقا قوت ها و رفتار متناسب پیشرفت اقتصادی را تسریع می‌کند.بنابراین در حقیقت شما کارشناسان ، به نوعی سربازان جبهه پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور تلّقی می شوید و فعالیت شما برای توسعه کشور بسیار حساس و ارزشمند است و همه افرادی که در پاسخگویی صحیح ، با شما مشارکت می کنند مسوولیت ملی خود را برای پیشرفت وتوسعه کشور ادا می کنند.


مدیرکل دفتر فرهنگی، بازرگانی و خدمات در ادامه به برخی از نتایج آخرین آمارگیری فعالیت های فرهنگی خانوار که از سال ١٣٩٦ به دست آمده است اشاره کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از این طرح:


هر فرد باسواد پانزده ساله و بیشتر، روزانه هجده دقیقه و بیست و سه ثانیه مطالعه کرده است که نه دقیقه و سیزده ثانیه به کتاب غیر درسی ، شش دقیقه و بیست و سه ثانیه به قران و ادعیه و دودقیقه و هشتادو هفت ثانیه به روزنامه ونشریه اختصاص داشته است .


افراد باسواد پانزده ساله و بیشتر استان‌های قم با ٤٠دقیقه و بیست وسه دقیقه ، خراسان رضوی با بیست ویک دقیقه ، و استان یزد با بیست دقیقه و شصت و سه ثانیه ، سه استانی بوده اند که بیشترین زمان مطالعه را درسال ١٣٩٦ ، به خود اختصاص داده اند.


آمار جدیدی از شاخص‌های مطالعه از طرف سازمان های بین المللی مطرح نشده است.


در یک نظر سنجی از افراد ٢٠تا ٧٤ ساله در پانزده کشور عضو اتحادیه اروپا بین سالهای ٢٠٠٨تا ٢٠١٥ انجام شده است که نشان می دهد که میانگین مطالعه روزانه کتاب در استونی ١٣ دقیقه فنلاند ١٢دقیقه ، هلند ١٢ دقیقه مجارستان ١١دقیقه آلمان ٧ دقیقه اسپانیا ٦ ، انگلستان ٦ دقیقه وایتالیا را پنج دقیقه بوده است. (البته چون فراداده های آن در دسترس نبوده ازمقایسه پرهیز می‌شود).


درسال ١٣٩٦، هر ایرانی پانزده ساله وبیشتر ، به طور متوسط در روز، یک ساعت و چهار دقیقه درشبکه های اجتماعی حضور داشته است ،که حضور تهرانی ها با یکساعت و ٣١ دقیقه ، استان هرمزگان با یکساعت و ١٨ دقیقه ،و گیلانی ها با یکساعت و یازده دقیقه بیشترین زمان حضوررا در شبکه های اجتماعی داشته اند.


همچنین براساس شاخص‌هایی که وب جهانی اعلام کرده است : درسال ٢٠١٩ ، روزانه به طور متوسط دوساعت پنجاه وهشت ثانیه مردم جهان درشبکه های اجتماعی حضور داشته اند.


درسال ٢٠١٩، حضور در شبکه های اجتماعی ِ مردم فیلیپین به طور متوسط چهارساعت ، هند دوساعت و بیست و پنج دقیقه ، چین دوساعت و نوزده دقیقه ، امریکا یک ساعت و پنجاه و هفت دقیقه ، انگلستان یکساعت و پنجاه دقیقه ، آلمان با یک ساعت و پانزده دقیقه وبرای مردم ژاپن چهل وپنج دقیقه بوده است .


حدود ٥١ درصد افراد پانزده و بیشتر اظهار کرده اند ورزش می کنند .


درسال ١٣٩٦، به طور متوسط هرایرانی پانزده ساله وبیشتر، حدود بیست ویک دقیقه موسیقی در روز ، گوش کرده است ،که گیلانی ها با ٢٧ دقیقه و ٤٢ ثانیه ، استان کردستان با ٢٦ دقیقه و ٢٨ ثانیه وتهرانی ها با ٢٥ دقیقه در روز از استان‌های بابیشترین زمان برای گوش دادن به موسیقی بوده اند.ش


درسال ١٣٩٦، ٧٩ درصد افراد پانزده ساله و بیشترکشوردرهفته ، شیر و ٥٥ درصد ، نوشابه مصرف کرده اند.


درسال ١٣٩٦، چهل و هشت درصد از افراد پانزده و بیشتر درماه مصرف "فست فود" داشته اند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب