دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ذوالفقارنسب در گفتگو با آنا:

افت بازیکنان پس از کرونا قابل پیش‌بینی بود/ فرهنگ ورزشی در ایران ناقص است

مشاور وزیر ورزش گفت: طبیعی بود که لیگ برتر فوتبال ایران در شروع دوباره با افت محسوسی مواجه شود.
کد خبر : 501236
بیژن ذوالفقارنسب 2567.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، با شروع دوباره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران شاهد دیدارهایی هستیم که از لحاظ کیفی افت فاحشی داشته و بازی‌ها برای بینندگان دلچسب نیست. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بسیاری از علاقه‌مندان امیدوار بودند تا با آغاز مسابقات نشاطی که به سبب شیوع ویروس کرونا از بین رفته بود بازگردد اما بازی‌های تمامی تیم‌ها باعث شده تماشایی نیست و بسیاری از روی عادت پیگیر بازی‌ها هستند.


بیژن ذوالفقارنسب در خصوص اینکه چرا رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از لحاظ کیفی افت کرده به خبرنگار ورزشی آنا گفت: شکی نیست که بازی‌ها از لحاظ فنی کیفیت ضعیفی دارد. قابل پیش‌بینی بود یکسری عوامل مانع از آن می‌شود تا مسابقات در ایران تماشاگرپسند باشد. تیم‌ها دچار ضعف شده‌اند و بازی‌های خوبی را ارائه نمی‌کنند. به نظرم این یک اتفاق طبیعی بود که مسابقات دچار افت محسوسی شود.


وی افزود: ما در ارائه بازی‌هایی که کیفیت فنی بالایی داشته باشد نقطه ضعف داریم. فوتبال ما شکل گذشته را ندارد، دلیل آن هم این است که فوتبال در ایران بر اساس آموزش‌های پایه نیست و بیشتر به شیوه سنتی دنبال می‌شود. بسیاری از فوتبالیست‌ها از 16 یا 17 سالگی وارد این عرصه می‌شوند و کمتر بازیکنی داریم که از مدارس و آکادمی‌های فوتبال و با حضور در تمامی رده‌های سنی به رده بزرگسالان برسد.


مشاور وزیر ورزش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمبود مدارس فوتبال داریم، این ورزش در ایران به صورت علمی آموزش داده نشده و بدون تردید یک نقیصه است. به لحاظ فنی، فیزیکی و حتی رفتار اجتماعی تناسب مناسبی با شرایط روز دنیا نداریم. از دیدگاه بدنی، بازیکنان دچار ضعف شده‌اند و همچنین در اجرای کارهای گروهی و تاکتیکی نیز این نقص قابل رؤیت است.


وی با اشاره با بیان این نکته که ضمن احترام به تمامی فوتبالیست‌های عزیز، از لحاظ تربیت و شخصیت اجتماعی دچار ایراد هستیم، تأکید کرد: بازیکنان ما به دلیل اینکه وقت کافی نداشتند تا تحصیلات عالیه داشته باشند، دچار مشکلاتی در ایجاد ارتباط با دیگر افراد اجتماع هستند. متأسفانه باشگاه‌ها نیز از لحاظ فرهنگی آموزش‌های لازم را در اختیار بازیکنان قرار نداده‌اند. فوتبالیست‌ها نمی‌دانند علم پزشکی می‌گوید یک ورزشکار باید روزانه حداقل هشت ساعت استراحت کند، تغذیه مناسب داشته باشد و کاملاً حرفه‌ای عمل کند. برای همین هم شاهد این هستیم که فوتبالیست‌های ما حرفه‌ای نیستند.


ذوالفقارنسب یادآور شد: فرانتس بکن باوئر یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان و جهان است. جالب است که او تحصیلات بسیار کمی داشت اما باشگاه بایرن مونیخ برای او معلم خصوصی گرفت و این فوتبالیست برجسته دو سال پس از بازنشستگی فارغ‌التحصیل شد و پس از آن به پشتوانه دانش تئوری که آموخته بود و تجربیاتی که از سال‌ها حضور در فوتبال به دست آورده بود، تبدیل به یکی از مدیران بزرگ فوتبال آلمان شد.


وی ادامه داد: در ایران هم باشگاه‌ها باید مسائل فرهنگی و آموزشی را به بازیکنان خود بیاموزند. تعهد یک موضوع اخلاقی است و باید بازیکنان آن را فرا بگیرند. ضمن اینکه باشگاه موظف است بازیکنان خود را از لحاظ تمرینی و تغذیه به همراه زمان استراحت کنترل کند. باید بپذیریم فرهنگ ورزشی در ایران ناقص است و باشگاه‌ها باید با صرف هزینه‌های لازم شرایط فرهنگی مناسبی ایجاد کنند.


ذوالفقارنسب در خصوص اینکه علت قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس به دلیل نبود انگیزه کافی رقابت در دیگر تیم‌هاست، تصریح کرد: در تیم پرسپولیس تعدادی بازیکن باهوش و بااخلاق هستند که روی دیگر بازیکنان تأثیر مثبت می‌گذارند. فاکتور بعدی که باعث می‌شود تا پرسپولیس خوب نتیجه بگیرد این است که بازیکنان انگیزه دارند تا حمایت هواداران را از دست ندهند و به همین دلیل تلاش مضاعف می‌کنند. دیگر تیم‌ها باید نقاط ضعف خود را پوشش دهند تا قابلیت رقابت با این تیم را داشته باشند.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته