دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1399 - 14:04

شانه درد؛ کاهش درد شانه و کتف با فیزیوتراپی، ورزش و تزریق مفصلی

شانه‌ها به دلیل ساختار خود می‌توانند چندین حرکت فیزیکی را انجام دهند اما این بدان معنی است که به دلیل پیچیدگی آن‌ها مستعد افزایش خطر آسیب دیدگی نیز هستند.
کد خبر : 500252
image_de446e8f6500b6a1ba5310e0bd9ca04c6785f9d4.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، درد شانه می‌تواند به صورت‌های مختلفی ظاهر شود. شاید هنگام تلاش برای رسیدن به حالت خواب راحت، احساس درد در شانه خود داشته باشید ، یا شاید هنگام رسیدن به کابینت بالای خود برای برداشتن یک لیوان، متوجه آن شوید. به هر شکلی که درد شانه شما به وجود بیاید، هیچ پنهان نیست که زندگی شما را از نظر جسمی محدود می‌کند.


انواع مختلفی از درد وجود دارد که ممکن است در شانه‌های خود احساس کنید ، از جمله درد عضله کشیده یا اصطکاک مزمن استخوان بر روی استخوان در بیماری آرتروز و تورم مفاصل. چه درد شما حاد باشد و چه مزمن ، فیزیوتراپی می‌تواند در مدیریت این درد به شما کمک کند.


درد شانه من چگونه به وجود آمد؟


 


شانه قسمت بسیار پیچیده بدن است. این قسمت از بدن در واقع یک "اتصال توپ و سوکت" است ، به این معنی که استخوان هومروس (قسمت فوقانی و سر استخوان بازو) کاملاً در فضای مربوط به ناحیه کتف (تیغه شانه) قرار می‌گیرد. هر انتهای استخوان توسط یک لایه ضخیم از غضروف محافظت می‌شود که از ساییدگی استخوان‌ها به هم جلوگیری می‌کند. شانه همچنین حاوی کیسه‌های پر از مایعات است که با عنوان بورسا شناخته می‌شوند و از ساییدگی تاندون‌ها بر روی استخوان‌ها جلوگیری می‌کنند.


به نقل از متخصصن کلینیک اسکولیوز امید شانه‌های شما به دلیل ساختار خود می‌توانند چندین حرکت فیزیکی را انجام دهند - اما این بدان معنی است که به دلیل پیچیدگی آن‌ها مستعد افزایش خطر آسیب دیدگی نیز هستند. اگر چیزی در آرایش شانه‌ها آسیب ببیند ، درد و ناراحتی می‌تواند ایجاد شود. این درد بسته به شدت بیماری ممکن است از یک درد خفیف تا تیر کشیدن و درد شدید متغیر باشد.


اگر درد شما ناشی از ضعف تاندون باشد، معمولاً هنگام بلند کردن بازو ، قبل از بلند شدن کامل آن به سمت آسمان محو می‌شود. اگر درد شما در نتیجه دژنراسیون شانه است، به احتمال زیاد هر بار که بازوی خود را در جهت‌های خاصی حرکت می‌دهید، احساس درد مداوم خواهید کرد. درد ناشی از یک آسیب حاد می‌تواند ناگهانی و شدید باشد و حرکت دادن شانه را برای شما بسیار دشوار می‌کند.


شرایط معمول که منجر به درد شانه می‌شوند:


تعداد دلایل ایجاد کننده درد شانه بسیار زیاد است. با این حال ، برخی از شایع ترین دلایل عبارتند از:


دررفتگی


دررفتگی شانه زمانی اتفاق می‌افتد که سر استخوان هومروس از جای خود بیرون بیاید. این نوع صدمات بسیار دردناک است و متأسفانه بعد از وقوع اولین جابجایی شما را در معرض عود مجدد و جا به جایی مجدد شانه قرار می‌دهد.


آرتروز



استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید دو نوع شایع آرتروز هستند. استئوآرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف در مفصل شانه، ”سایش و پارگی” چشمگیری را تجربه می‌کند. آرتریت روماتوئید زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن مفاصل را به عنوان یک تهدید می‌بیند. سیستم ایمنی به غشاهای اطراف مفصل شانه حمله می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد درد و التهاب می‌شود.


تاندونیت


تاندونیت در مفصل شانه هنگامی رخ می‌دهد که مفصل بیش از حد استفاده شود. علائم آن شامل تورم و ضعف دردناک هنگام بالا بردن بازوی آسیب دیده است. این بیماری به طور معمول به دلیل خواسته‌های یک ورزش یا کار پر فشار ایجاد می‌شود، که می‌تواند باعث شود تاندون‌ها التهاب مداوم را تجربه کنند.


 


شانه یخ زده


 


از نظر پزشکی به این بیماری "کپسولیت چسبناک" نیز گفته می‌شود. شانه یخ زده در صورتی که مدت طولانی در رختخواب بوده باشید یا اینکه بازوی شما مدتی است در یک وضعیت ثابت و پر فشار قرار داشته است، می‌تواند رخ دهد. وقتی فرصتی برای ورزش شانه ندارید ، بافت‌ها موجود بر روس شانه شما می‌توانند سفت شوند و به این ترتیب این وضعیت دردناک ایجاد می‌شود.


 


پیچ خوردن و دچار کشیدگی شدن


پیچ خوردن و دچار کشیدگی شدن از جمله شایع ترین صدمات شدید در ناحیه شانه هستند. کشیدگی وقتی اتفاق می‌افتد که عضله یا تاندون خیلی کشیده یا پاره شود. پیچ خوردن شانه زمانی اتفاق می‌افتد که رباط بیش از حد کشیده یا پاره شود. پیچ خوردن و دچار کشیدگی شدن می‌توانند منجر به درد مداوم شانه شوند که ممکن است مشارکت در ورزش یا حتی کارهای روزانه را دشوار کند. اگر پیچ خوردن و دچار کشیدگی شدن جزئی باشد ، بعضی اوقات می‌توان در خانه از یخ استفاده کرد و با استراحت بهبود یافت. پیچ خوردن و دچار کشیدگی شدن‌های شدیدتر اغلب به درمان‌های فیزیکی نیاز دارند.


 


چگونه پزشکان می‌دانند آسیب دیدگی شانه من جدی است؟


شانه‌های شما به دلیل ساختار خود می‌توانند چندین حرکت و فعالیت فیزیکی را انجام دهند - اما این بدان معنی است که به دلیل پیچیدگی آن‌ها مستعد افزایش خطر آسیب دیدگی نیز هستند. اگر چیزی در آرایش شانه‌ها آسیب ببیند ، درد و ناراحتی می‌تواند ایجاد شود. این درد بسته به شدت بیماری ممکن است از یک درد خفیف تا یک درد شدید متغیر باشد. اگر درد شدیدی را تجربه کرده‌اید یا دردی که سه ماه یا بیشتر طول بکشد ، می‌تواند نشان‌دهنده یک مسئله جدی تر باشد.


 


درمان درد شانه


درمان‌های غیر جراحی می‌تواند باعث تسکین علائم در برخی از افراد شود. برخی از متغیرهایی که می‌توانند در احتمال موفقیت در درمان مؤثر باشند عبارتند از اهمیت آسیب و مدت زمانی که علائم را تجربه کرده‌اید. هیچ قاب زمانی مشخص برای غلبه بر ضعف بر روی شانه بدون جراحی وجود ندارد. برای غلبه بر التهاب و درد ممکن است هفته‌ها از یخ درمانی، داروهای ضد التهاب و ورزش استفاده کنید. كسانی كه در درمان خود پیشگیرانه تر هستند، معمولاً سریع تر بهبود می‌یابند.


 


تأثیر استراحت ، یخ و گرما


 


درمان‌های غیر جراحی برای درد شانه معمولاً با دوره استراحت شروع می‌شود تا زمانی برای یخ درمانی فراهم شود تا التهاب و درد کاهش یابد. همچنین موقتاً از تشدید بیشتر شرایط جلوگیری می‌کند. یخ باعث انقباض عروق می‌شود که با به حداقل رساندن جریان خون و مایعات لنفاوی به منطقه ، التهاب و درد را کاهش می‌دهد. یخ را می‌توان در فواصل 20 دقیقه ای برای 48 ساعت اول روی ناحیه آسیب دیده استفاده کرد. بالا بردن شانه در بالای سر همچنین می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. پس از کاهش التهاب ، گرما درمانی می‌تواند جریان خون را به منطقه ارتقا دهد.


 


داروها


 


داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن اغلب برای درد شانه استفاده می‌شود. در بعضی موارد ممکن است استروئیدهای خوراکی تجویز شود یا دوز های دارویی کورتیزون برای تسکین درد و التهاب داده شود.


 


فیزیوتراپی برای تسکین درد شانه


 


دو تا از بزرگ‌ترین اهداف فیزیوتراپی 1) کاهش درد شما و 2) بهبود عملکرد شما است. متخصص فیزیوتراپی با شما همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که هر دو مورد در طول جلسات فیزیوتراپی شما حاصل می‌شود. فیزیوتراپی ثابت کرده است که درد چندین بیماری را کنترل می‌کند و در بسیاری از موارد حتی ثابت شده است که درد شانه را به طور کلی از بین می‌برد، بنابراین نیاز به داروهای مضر یا مداخله جراحی را از بین می‌برد.درد شما هر چقدر که شدید باشد ، درمان‌های فیزیکی می‌توانند به مدیریت درد شانه کمک کنند. فیزیوتراپی یک روش بی خطر ، غیر تهاجمی و بدون درد است. در واقع ، بسیاری از بیماران گزارش کرده‌اند که بهبود و تسکین درد را بعد از چند جلسه کوتاه فیزیوتراپی - و بعضی اوقات در مدت زمان کمتر تجربه کرده‌اند!



در قرار ملاقات اولیه خود ، شما برای ارزیابی ماهیت شرایط و نیازهای خود ، ارزیابی جامعی انجام می‌دهید. این ممکن است شامل یک سری آزمایشات باشد که برای به دست آوردن بهترین ایده برای درمان استفاده می‌شود. فیزیوتراپی ممکن است برای نشان دادن هرگونه دررفتگی یا علائم آرتریت ، از اشعه X استفاده کند. دامنه آزمایش حرکت نیز ممکن است انجام شود تا مشخص شود کدام یک از بافت‌های نرم شما در درد شما نقش دارد.


هنگامی که متخصص فیزیوتراپی برنامه درمانی خود را ایجاد کرد ، شما شروع به کار بر روی تمرینات هدفمند ، حرکات کششی و روش‌های درمانی ویژه خواهید کرد. برنامه‌های درمانی برای درد شانه به طور معمول شامل تمرینات ملایم است که ثابت شده است که سختی شانه یخ زده را کاهش داده و درد آرتروز را کاهش می‌دهد. برنامه‌های تقویتی همچنین ممکن است به عنوان روشی برای توان‌بخشی عضلات آسیب دیده یا کمک به ثبات شانه‌ای که مستعد دررفتگی است ، انجام شود.


متخصصین فیزیوتراپی علاوه بر تسکین درد و ناراحتی شما ، به منظور بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت در شانه شما نیز بسیار آموزش دیده‌اند. این کار از طریق یک برنامه درمانی اختصاصی که به طور اختصاصی برای شما طراحی شده باشد ، انجام می‌شود و ممکن است ترکیب درمانی از روش‌های درمانی مختلف را در بر داشته باشد ، زیرا از نظر فیزیوتراپی مناسب است ، از جمله روش درمان با دست ، استفاده از یخ و گرما درمانی ، تحریک برقی اعصاب یا سونوگرافی.


 


ورزش


 


همچنین فیزیوتراپی شما برای کمک به بازیابی عملکرد مطلوب شانه ، تمرینات و حرکات هدفمند را تجویز می‌کند. تمرینات حرکات کششی و مقاومتی اغلب پس از فروکش شدن تورم اولیه برای درد شانه توصیه می‌شود. تمرینات کششی آرام می‌تواند به تسکین سفتی و جلوگیری از یخ زدگی شانه کمک کند ، که در صورت درد باعث افزایش حرکت بازو می‌شود. کشش گاهی اوقات بعد از دو یا چند روز استراحت انجام می‌شود. آموزش مقاومت خفیف با دمبل‌ها می‌تواند با افزایش جریان خون به عضلات روتاتور کاف ، بهبودی شما را تسریع کند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: فیزیوتراپی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته