دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1399 - 14:00
آنا بررسی می‌کند؛

مشکلات جامعه گردشگری با پرداخت تسهیلات کرونایی حل نمی‌شود/ نمایندگان مجلس پیش از سؤال از رئیس‌جمهور این گزارش را بخوانند

وعده‌های بی‌پایان کرونایی دولت، راه‌حل مواجهه صحیح با مسائل و مشکلات صاحبان کسب‌وکارها نیست؛ رئیس جمهور به زودی برای پاسخگویی در مورد این وعده‌ها به مجلس خواهد رفت شاید این پرسش و پاسخ به یک راهکار واقعی منتهی شود.
کد خبر : 500229
61464406.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شرایط بسیاری از رسته‌های شغلی در کشور در همه حوزه‌های تولید، خدمات و توزیع در اثر شیوع بیماری کرونا سخت شد.


از همان ابتدا دولت و شخص رئیس‌جمهور به‌طور مکرر و با اعتمادبه‌نفس بسیار بالا نسبت به حمایت از مشاغل مختلف وعده داد ظاما گویا وعده‌های بی‌سرانجام دولت تمامی ندارد و به این وعده‌های بی‌سرانجام قول‌هایی فی‌البداهه و بدون کارشناسی را هم باید اضافه کرد.


تسهیلات کرونایی چاره کار گردشگری نیست


پس از قرار گرفتن جامعه گردشگری کشور به‌عنوان یکی از رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا در فهرست مشاغلی که برای آن‌ها تسهیلات در نظر گرفته می‌شود، انتقادات زیادی به این طرح وارد شد.


حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص پرداخت تسهیلات کرونایی به دفاتر خدمات مسافرتی، گفت: من از همان ابتدا مخالفت خود را با اعطای این نوع تسهیلات اعلام کرده بودم زیرا این نوع وام برای دفاتر ما گرفتاری ایجاد می‌کند.


وی افزود: مبلغی که می‌خواهند به‌عنوان وام به ازای هر کارمند بدهند فقط حقوق سه ماه یک کارمند را تأمین می‌کند و دفاتر باید سود این تسهیلات را هم پرداخت کنند و این دفاتر را بیشتر مقروض می‌کند تا اینکه بتواند کمکی به آن‌ها کند.


رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور تصریح کرد: آینده خوبی برای دفاتر خدمات مسافرتی پیش‌بینی نمی‌کنم زیرا در حال حاضر تعداد دفاتری که خدمات خود را تعطیل و ترک جا کرده‌اند کم نیستند.


بیشتر بخوانید؛


پرداخت تسهیلات کرونایی به دفاتر مسافرتی، آنان را مقروض می‌کند/ با پرداخت وام مخالف هستم


ضرر و زیان صددرصدی صنعت گردشگری کشور


بااینکه مسئله فشار مالی به بخش گردشگری در سراسر جهان فعالان این عرصه را با مشکل مواجه کرده است اما این مشکل با اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور شدت بیشتری یافت و نگرانی‌ها برای ادامه این روند در آینده نیز تشدید شده است؛ به‌عنوان‌مثال جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور در گردهمایی هیئت‌مدیره جامعه هتلداران استان‌های مختلف کشور اعلام کرد: هتلداران استان‌های مختلف کشور در چهار ماه گذشته و در پی شیوع بیماری کرونا ۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت دیدند.


 وی خسارت کرونا به صنعت گردشگری به‌ویژه هتلداری ایران را خیلی عمیق خواند و گفت: هنوز هم با وجود اعلام آغاز فعالیت هتل‌ها و مراکز اقامتی، خسارت کرونا به این بخش از صنعت گردشگری ادامه دارد و آسیب و زیان این صنعت از شیوع بیماری کرونا در چهار ماه گذشته، خسارتی ۱۰۰ درصدی داشته است که بخشی از این ضرر و زیان باید از طرف دولت تأمین و جبران شود.


رئیس جامعه هتلداران ایران، خواستار همدلی و همراهی دولت با سرمایه‌گذاران زیان‌دیده صنعت گردشگری به‌خصوص جامعه هتلداران شد و اضافه کرد: بخش خصوصی صنعت گردشگری باید بتواند در وضعیت پساکرونا به ارائه خدمات بپردازد.


سؤال از رئیس‌جمهور در مورد حمایت‌های وعده داده‌شده


بیش از 120 نفر از نمایندگان مجلس یازدهم که تعداد آن‌ها در حال افزایش است با توجه به مفاد اصل 88 قانون اساسی و با استناد به مواد 210 و 211 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سؤالاتی را در 5 محور از رئیس‌جمهور  تنظیم کرده‌اند که با شروع فرآیند رسیدگی احتمالاً حسن روحانی باید برای ارائه پاسخ  به آن‌ها  در صحن علنی مجلس حاضر شود.



هرچند ممکن است سؤال از وعده‌های حمایت کرونایی دولت در بین سؤال‌های دیگر کم‌اهمیت جلوه کند و می‌توان پیش‌بینی کرد رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال به ارائه آمارهایی روی آورد که راستی آزمایی از آن نیازمند زمان زیادی است و لازم است نمایندگان بااطلاع کافی از مسائل و مشکلات متعدد حوزه‌های مختلف کسب‌وکار ازجمله گردشگری به استقبال رئیس‌جمهور بروند تا پس از جلسه پرسش و پاسخ به راهکاری برای حل مسئله نیز برسند.



سؤال چهارم نمایندگان مجلس از رئیس جمهور در مورد حمایت‌هایی است که دولت وعده آن را داده ولی عمل به آن را فراموش کرده است. در متن این سؤال آمده است: «قرار شد دولت به خاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا، به واحدهای تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده وام اعطا کرده و کمک نماید. اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است. دولت در این زمینه چه‌کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟»


هرچند ممکن است سؤال از وعده‌های حمایت کرونایی دولت در بین سؤال‌های دیگر کم‌اهمیت جلوه کند و می‌توان پیش‌بینی کرد رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال به ارائه آمارهایی روی آورد که راستی آزمایی از آن نیازمند زمان زیادی است اما لازم است نمایندگان بااطلاع کافی از مسائل و مشکلات متعدد حوزه‌های مختلف کسب‌وکار ازجمله گردشگری به استقبال رئیس‌جمهور بروند تا پس از جلسه پرسش و پاسخ به راهکاری برای حل مسئله نیز برسند.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته