دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1393 - 11:36
در سمینار هپاتیت‌های ویروسی و کنگره دانشجویی واحد تنکابن عنوان شد

عوامل انتقال هپاتیت در ایران/ اکثر مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند

رئیس شبکه هپاتیت ایران با حضور در سمینار هپاتیت‌های ویروسی و کنگره دانشجویی واحد تنکابن عوامل انتقال این بیماری ویروسی در ایران را بیان و موضوعات مختلف مرتبط به آن را تشریح کرد.
کد خبر : 4997

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سید موید علویان، نیاز به آموزش در جامعه و کاهش ریسک و خطرپذیری را از مهمترین راه های مقابله با بیماری‌های ویروسی دانست و گفت: در تحقیقاتی که در سال 2010 صورت گرفته مرگ و میر ناشی از HCV نسبت به HIV بیشتر است. به همین خاطر سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی و آمریکایی بر روی ساخت داروهای متنوع و جدید روز بروز بیشتر می‌شود.


کشورهای مصر، پاکستان، آذربایجان، چین، نیجریه و تاجیکستان بالاترین آمار مبتلایان به هپاتیت C را دارند


فوق تخصص گوارش و کبد و سردبیر مجله بین المللی هپاتیت افزود: کشور مصر، پاکستان، آذربایجان، چین، نیجریه و تاجیکستان بالاترین آمار مبتلایان به هپاتیت C را دارند. این بیماری در عرض 20 الی 30 سال بروز می‌کند. با توجه به اینکه غربال گری خون از سال 1375 در کشور ما انجام گرفته، کسانی که قبل از این سال خون دریافت کرده‌اند بیشتر در معرض خطر هستند. بنابراین باید آموزش‌های جامعه بیشتر شده تا مردم با عوامل خطر آشنا شوند.


رئیس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به این که اکثر مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند گفت: در آمریکا چهار و یک دهم میلیون مبتلا داریم که یک و شش دهم آنها تشخیص داده شده اند ولی تنها 5/5 درصد درمان شده‌اند. این مشکل نظام سلامت این کشور را نشان می‌دهد. در دنیا باید از تجربیات هم استفاده کرد. همان گونه که در ایالت می سی سی پی آمریکا با مشورت دکتر ملک افضلی و بعضی از اساتید صاحب نام از نظام سلامت ایران الگو برداری می‌کنند.


عوامل انتقال بیماری ویروسی هپاتیت در ایران



وی تزریق خون، رفتار پرخطر جنسی با تعدد افراد به شکل غیر نرمال، تتو در زندان‌ها و اماکن غیر استریل، اعتیاد تزریقی از عوامل انتقال این بیماری ویروسی در ایران به حساب آورد و افزود: با اینکه درصد انتقال از مادر به فرزند کم است ولی این احتمال هم وجود دارد. همچنین مجروحیت در جبهه‌، دریافت عضو و به طور کلی هرگونه فعالیت پزشکی بدون رعایت استریلیزاسیون نیز یکی از راه‌های انتقال است.


سردبیر مجله بین المللی هپاتیت، زندان را هم تهدید و هم فرصت دانست و گفت: همانگونه که در زندان عوامل انتقال باعث یک تهدید جدی برای هپاتیت می‌شوند، یک فرصت نیز برای آموزش، پیشگیری و حتی درمان این بیماری به شمار می‌آیند.


شیوع هپاتیت C در استان‌های کشور کمتر از یک درصد است


علویان شیوع هپاتیت C را در استان‌های کشور کمتر از یک درصد اعلام کرد و عمدتا آن را در افرادی خاص متمرکز کرد و افزود: بیماران دیالیزی و هموفیلی تحت درمان قرار گرفتند که این درمان‌ها در تالاسمی 50درصد و در هموفیلی 70 درصد موجب ریشه کنی بیماری شده و این موفقیت را مدیون دانشگاهیان و اساتیدی مانند دکتر شهربانو کیهانیان عضو هیأت علمی واحد تنکابن هستیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن درباره این همایش به خبرنگار آنا گفت: این کنگره با محوریت روش‌های نوین درمان، تکنیک‌های شناسایی، شیوع و فراوانی هپاتیت‌های ویروسی در ایران، راه‌های جلوگیری و آموزش بهداشت از 29 بهمن لغایت یک اسفند در واحد تنکابن برگزار ‌شد.



دکتر محمود صمدی لرگانی با تأکید بر امتیاز بازآموزی در این کنگره افزود: با در نظر گرفتن اینکه در برگزاری کنگره هپاتیت های ویروسی، سازمان نظام پزشکی تنکابن، مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران، شبکه ملی هپاتیت، انجمن حمایت از یماران کبدی با واحد تنکابن همکاری داشته‌اند، امید است از لحاظ پژوهشی و آموزشی برای شرکت کنندگان مثمر ثمر واقع شود.


دکتر مجید پویا معاون علوم پزشکی واحد تنکابن هم درخصوص هدف برگزاری این کنگره گفت: به منظور چگونگی شیوع و راه‌های انتقال ویروس و پیشگیری از انتقال آن به افراد جامعه و تشخیص و درمان آن با حضور اساتید دانشگاه‌های تهران، مازندران، گیلان و تبریز برگزار شد که مورد استقبال دانشجویان، استادان و پزشکان منطقه قرار گرفت.


دبیر علمی این کنگره نیز درباره سطح علمی آن به خبرنگار آنا گفت: با حضور اساتید برجسته‌ای همچون دکتر علویان و دکتر نصیری طوسی در کنار سایر اساتید اعضاء کمیته علمی سطح علمی مقالات راه یافته به کنگره به دقت ارزیابی شد تا شرکت کنندگان در کنگره از امتیاز باز آموزی برخوردار شوند.



دکتر میترا عاملی افزود: این کنگره دارای پنج و نه دهم امتیاز برای فوق تخصص ایمنولوژِی اطفال وآلرژی اطفال – فوق تخصص عفونی اطفال – متخصص بیماری های داخلی – متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری – متخصص کودکان - دندانپزشکان عمومی – دکترای علوم آزمایشگاهی – دکترای پرستاری –دکترای مامایی- پزشکان عمومی - پزشک عمومی شاغل در طرح پزشک خانواده – کارشناسی ارشد پرستاری – کارشناسی ارشد مامایی- کارشناسی ارشد دندانپزشکی – کارشناسی پرستاری-کارشناسی مامایی- کارشناسی ارشد ویروس شناسی و 7 امتیاز برای فوق تخصص بیماری های ریه – متخصص جراحی عمومی – متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری- متخصص چشم پزشکی – متخصص گوش و حلق و بینی – متخصص زنان و زایمان – متخصص بیهوشی- دکترای دارو سازی و 5 امتیاز برای متخصص بیماری های قلب و عروق – متخصص بیماریهای مغز و اعصاب - متخصص جراحی استخوان و مفاصل – متخصص جراحی مغز و اعصاب است.


به گزارش آنا، عاملی به عنوان نخستین سخنران این کنگره در مورد ویرولوژی هپاتیت B و شاخص های سرولوژیک آن به ارائه مقاله پرداخت.


120 مقاله از سوی اساتید و دانشجویان به دبیرخانه همایش ارسال شد



دکتر مسعودرضا سهرابی و دکتر کسری کریمی دبیران اجرایی این کنگره با تشکر از عوامل اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن اعلام کردند که با همکاری گروه انفورماتیک شبکه هپاتیت ایران ثبت‌نام و حضور و غیاب به صورت آنلاین صورت گرفت.


کریمی گفت: با اطلاع رسانی از طریق پوستر، ایمیل، پیامک از برگزاری این همایش، 120 مقاله اساتید و دانشجویی به دبیرخانه همایش ارسال و 50 مقاله داوری و انتخاب شد که 30 مقاله اساتید برجسته به همراه 5 مقاله دانشجویی پزشکی، پرستاری ومامایی در 3 روز از دانشگاه های معتبر پزشکی تهران، مازندران و تنکابن سخنرانی شد.


وی افزود: روزانه بیش از 300 نفر ازدانشجویان و اساتید از این سمینار استقبال کردند. لزوم برگزاری این سمینار به جهت بیماری هپاتیت در ایران و جهان باعث اطلاع رسانی و پیشگیری ازاین بیماری می شود.


در حاشیه برگزاری سمینار هپاتیت‌های ویروسی، دانشجویان رشته پزشکی و پیراپزشکی واحد تنکابن با ارائه مقالات در کنگره دانشجویی با حضور استادان برجسته کشوری از تجربیات ارزشمند بهره‌مند شدند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته