دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تندر 90؛ خودرويی پرفروش در چهار قاره

به ندرت پیش می‌آید از مالکان تندر 90 گله و شکایتی در رابطه با خودرویشان بشنویم و به همین جهت مکانیک‌ها چندان سر و کاری با آن ندارند. این رضایت از تندر 90 تنها به کشور ما محدود نمی‌شود.
کد خبر : 498861
666.png

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، تندر 90 که سال 86 شمسی وارد بازار خودروی ما شد، در ابتدا و در مدل‌های E0 و E1 با استقبال چندانی مواجه نشد و این مدل‌ها پس از مدتی محکوم به توقف تولید شدند. اما مدل E2 آمد و با موفقیت در بازار ایران ماندنی شد. به ندرت پیش می‌آید از مالکان تندر 90 گله و شکایتی در رابطه با خودرویشان بشنویم و به همین جهت مکانیک‌ها چندان سر و کاری با آن ندارند. این رضایت از تندر 90 تنها به کشور ما محدود نمی‌شود. تندر 90 ما در جهان داچیا لوگان نام دارد و در واقع محصول شرکت زیر مجموعه رنو، یعنی داچیای رومانیایی است. در سال 2004 ميلادی شرکت داچیا تحت سیطره کامل رنوی فرانسه قرار گرفت. این خودروساز فرانسوی تصمیم به تولید خودرویی محکم، مطمئن و اقتصادی با قیمت پایه 5 هزار یورو گرفت و شرکت داچیا مسئول طراحی و تولید این خودرو تحت نظارت شرکت رنو شد.


تندر 90؛ محبوبيت در ايران، موفقيت در جهان


اگرچه لوگان توسط شرکت داچیا تولید شد، اما کاملاً با منشأ فناوری رنو و در چارچوب تمامی استانداردهای این شرکت فرانسوی و در نزدیکی پاریس ساخته می‌شد. با این حال موفقیت شرکت داچیا در این زمینه انکارناپذیر است. بازار هدف لوگانِ اروپایی‌ها در ابتدا اروپای شرقی و مرکزی و سپس توسعه آن به آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا بود. تجزیه و تحلیل استراتژی‌های شرکت داچیا رنو برای خودروی لوگان، که باعث تبدیل شدن این خودرو به مدلی شد که در سراسر جهان مورد استقبال گرفته و در چهار قاره به فروش رسیده است، می‌تواند کلاس درسی باشد، برای برخی شرکت‌هایی که حتی بازار داخلی کشور خود را هم به لطف انواع و اقسام محدودیت‌ها به دست آورده‌اند!


این خودروساز فرانسوی برای دستیابی به یک محصول خوب با قیمت مناسب و اقتصادی، از پنج محور اساسی استفاده کرد:


- لوگان نتیجه پروژه X90 (پلتفرم اقتصادی و ارزان قیمت رنو) بود، پروژه‌ای که در آن توجه به مبحث مالی در اولویت قرار داشت.


- شرکت رنو در سال 1992 برنامه‌ای به نام طراحی برای قیمت را معرفی کرد که لوگان اولین قدم قاطع این شرکت در این راستا بود.


- استفاده از المان‌های مشابه برای خودروهای دیگر همان تولید کننده (داچیا)، ضمانتی بود برای حفظ مشتری و اطمینان به موفقیت.


- شرکت صنعتی تولید کننده ملزومات و قطعات خودرو در همان محوطه کارخانه بنا شد.این امر موجب کاهش قابل توجه هزینه‌ها از جمله هزینه‌های حمل و نقل شد.


- و در آخر اینکه هدف شرکت داچیا استفاده از روش‌های تولیدی مشابه با سیستم تولیدی شرکت رنو بود. و برنامه این سیستم در نظر گرفتن منفعت تولیدکنندگان، کارگران بخش‌هایمختلف، مهندسان و مشتریان بود و این امکان را به واحدهای صنعتی گروه می‌داد که بهترین سطح عملکرد در جهان برسند.


داستان موفقیت شرکت رنو داچیا با لوگان، به کشور ما هم رسید و قرار بر این شد که اين خودرو که طی توافقی با رنو در ایران با نام تندر 90 شناخته شد، پس از کش و قوس‌هایی، توسط ایران‌خودرو و سایپا تولید شود. پس از گذشت مدتی که مردم با ظاهر نامأنوس و زمخت این خودرو کنار آمدند، داستان موفقیت و محبوبیت آن در کشور ما نیز ادامه یافت و در مدت حضور و تولید، این خودرو همیشه یکی از پرفروش‌ها بوده است. البته اینکه لوگان پس از ایرانیزه شدن چه تفاوت‌هایی با اصل کرده است، داستانی جداست!


مقایسه قیمت لوگان فرنگی با تندر 90 وطنی


برای بررسی قیمت داخلی این خودرو، به تاريخ پايان خرداد 1399 سری به سایت www.divar.ir در قسمت خرید و فروش خودرو می‌زنیم. به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت نامعلوم حذف دلالان باید به همان قیمت‌های بازار به عنوان مرجع اکتفا کنیم. تندر 90 در بازار فعلی و در مدل‌های بالا قیمتی در حدود 150 تا 200 میلیون تومان دارد. این در حالی است که لوگان برعکس تندر 90، دستخوش تغییرات زیادی طی این سال‌هاشده است در حدود شش، هفت هزار یورو قیمت دارد. البته که صحیح آن است که قیمت تندر 90 را با همان لوگان 2004 پنج هزار یورویی مقایسه کنیم که چیزی حدود نصف قیمت این خودرو در ایران است.



انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته