دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1399 - 08:00
دیپلماسی علمی آزاد 6/ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان عنوان کرد؛

بهره‌برداری از مسیرهای علمی و فناوری با دیپلماسی علمی/ چالش‌ها با تعامل علمی در کوتاه‌مدت حل می‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: «دیپلماسی علمی مقدمات و شرایط لازم را برای هم‌افزایی علمی و بهره‌برداری از مسیرهای علمی و فناوری که دیگران طی کرده‌اند، فراهم می‌آورد.»
کد خبر : 497223
_MG_8779.jpg

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه‌ای «آیین‌نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی» را به معاونان، روسای مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی و روسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.


دکتر طهرانچی این بخشنامه را در راستای پیاده‌سازی راهبردهای نظام فرهنگی- تربیتی، نظام آموزشی، نظام پژوهش و فناوری، نظام مدیریتی و... همچنین تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور در حوزه علم و فناوری نظیر سند جامع روابط علمی­ بین‌المللی ­جمهوری اسلامی ایران مصوب­ شورای ­عالی ­انقلاب فرهنگی و سیاست‌­های کلان دانشگاه در حوزه علم و فناوری و دیپلماسی علمی ابلاغ کرده است.




بیشتر بخوانید:


آیین‌نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد




دیپلماسی عمدتاً به قواعد و قوانینی اطلاق می‌شود که روابط بین‌الملل را از طریق دیدار و گفت‌وگوهای دیپلمات‌های رسمی برقرار می‌کند. به عبارت ساده‌تر دیپلماسی مجری سیاست خارجی در چارچوب قوانین و چشم‌اندازهای سیاست خارجی هر کشور است. درواقع به این قوانین دکترین سیاست خارجی گفته می‌شود که از طریق رئیس هر حکومت یا وزیر امورخارجه اعلام می‌شود و دیپلماسی باید در خدمت این دکترین قرار بگیرد.


دیپلماسی علمی قرار است از طریق سازوکار دیپلماسی بین دولت‌ها، موسسات، متخصصان و مردم ارتباط و تعامل هدفمند ایجاد کند. بی‌شک اگر کشوری به دنبال ایجاد فرصت‌ برای توسعه علمی، فناوری و نوآوری باشد تنها راه دستیابی به آن، دیپلماسی علمی است.


بهره جستن از ظرفیت‌های علم و فناوری برای تحقق اهداف سیاست خارجی دولت‌ها و همچنین بهره‌گیری از ابزارهای دیپلماتیک و سیاست خارجی جهت ارتقا علم و فناوری در درون کشورها را نیز می توان از دیگر نتایج دیپلماسی علمی نام برد.




بیشتر بخوانید:


بازیگران دیپلماسی علمی فرهیختگان هستند/ دیپلماسی علمی مقوّم و تقویت‌کننده مجموعه دیپلماسی است




مرتضی قائمی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با توجه به ابلاغ «آیین‌نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی» درباره اثرات و کمک دیپلماسی علمی به پیشرفت حوزه فناوری و ارتقای علمی کشور اظهار کرد: «در بسیاری از مباحث، موضوع ارتباطات و دیپلماسی تأثیر شگرفی در ارتقای علمی بر جای می‌گذارد؛ بنابراین موضوع دیپلماسی علمی مقدمات و شرایط لازم را برای هم‌افزایی علمی و بهره‌برداری از مسیرهای علمی و فناوری که دیگران طی کرده‌اند، فراهم می‌آورد.»


وی ادامه داد: «با روش دیپلماسی علمی، دانشگاه‌ها و جامعه علمی نیز از پیشرفت‌ها و دستاوردهای دیگران به‌آسانی استفاده می‌کنند و دستاوردهای خود را نیز به‌آسانی در اختیار دیگران قرار می‌دهند.»


هم‌افزایی علمی زمینه رشد سریع را فراهم می‌کند


به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، هم‌افزایی علمی و جمع و تزاید بین اندیشه‌ها و پژوهش‌ها، زمینه رشد تصاعدی و سریع را فراهم می‌کند و باعث می‌شود نیاز به پژوهش‌های مدت‌دار در زمانی کوتاه به نتیجه برسد.


قائمی با بیان اینکه تجربه، سرمایه‌ای ارزشمند است و مقدمه و سنگ بنای ارتقای سریع‌تر نخبگان را شکل می‌دهد، افزود: «به‌تازگی حرکت‌ها و برنامه‌های خوبی در این راستا ازجمله تشکیل مدیریت‌های مربوط برای تسریع کار در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده است.»


وی در پاسخ به این سؤال که آیا مأموریت مطالعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری با اولویت طرح پایش انجام می‌شود؟ خاطرنشان کرد: «قاعدتاً داشتن برنامه در قالب طرح پایش به هدفمندی و تأثیرگذاری بیشتر پژوهش‌ها و طرح کمک می‌کند و دانشگاه در همین مسیر در حال حرکت است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه دیپلماسی علمی می‌تواند در رفع چالش‌های کشور مؤثر واقع شود به آنا گفت: «مشکلاتی که حل آنها نیاز به مدت‌ها و دوره‌های طولانی دارد را می‌توان با دیپلماسی، هم‌افزایی و تعامل علمی به دوره‌های کوتاه تبدیل کرد و سریع‌تر، دقیق‌تر و مؤثرتر به نتیجه رسید.»


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
۰
رفتار امثال جنابعالی دیپلماسی برای کشور باقی نگذاشته که مثمر ثمر باشد.
دست بردارید از این همه شعار و گزافه گویی
هلدینگ شایسته