دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در برنامه رادیویی مطرح شد؛

دولت‌ها به قوانین بالادستی بی‌توجه هستند/ مجلس باید خود را به بدنه دانشگاهی وصل کند/ بودجه فعلی حامی تولید نیست

جهش تولید و اصلاح ساختار بودجه دو مقوله مهمی که به زعم مسئولان تحقق آن نیازمند توجه جدی تر مجلس به قانون گذاری و نظارت است.
کد خبر : 494591
139901022006137419959304.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، ظهر امروز در برنامه رادیویی با حضور جمعی از کارشناسان بخش تولید و بودجه موضوع راهکارهای عملیاتی کردن بودجه 99 با توجه به اصلاح آن در مجلس بررسی شد.


مهدی کریمی تفرشی به عنوان مجری این برنامه رادیویی با بیان اینکه یک ضلع عملیاتی سازی بودجه، توجه بهروش‌های حمایت از نظام تولید در کشور است، می‌گوید: جنگ اقتصادی تحمیلی بوده و به زعم کارشناسان ثمره این جنگ در تورم، بودجه و مسائلی از این دست نمود داشته از این رو با فعالیت مجلس یازدهم انتظار می‌رود فراتر از سخنان انتقادی گام‌هایی در مسیر اصلاح برداشته شود.


وی در سؤالی از موسی‌الرضا ثروتی نماینده ادوار مجلس و همچنین اقتصاددان که یکی از میهمانان این برنامه رادیویی بود از روش اصلاح و عملیاتی سازی بودجه برای جهش تولید خواستار ارائه راهکار شد.


دولت‌ها به قوانین بالادستی بی‌توجه هستند


ثروتی در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه زیرساخت‌ها در برنامه‌ها ۵ ساله توسعه و همچنین سند چشم‌انداز ٢٠ ساله دیده شده است، گفت: متأسفانه بی‌توجهی دولت‌ها به اجرای این قوانین عملیاتی سازی بودجه را غیرممکن کرده است.


وی با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم هنوز برنامه ششم توسعه را ارائه نکرده و اعتقادی نیز به آن ندارد، افزود: این موضوع چالش اولیه پیش پای توجه به تولید و بهبود اقتصادی است.


این کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه دولت باید رابطه خود با برنامه‌های توسعه‌ای را مشخص کند، تصریح کرد:‌حتی رئیس‌جمهور نسبت به ابلاغ برنامه تدوین شده از سوی مجلس هم کوتاهی کرد.


ثروتی با تأکید بر اینکه همه دولت‌ها باید بر مبنای برنامه‌های توسعه‌ای حرکت کنند، گفت: نکته دوم در موضوع چرایی عملیاتی نشدن بودجه‌های سنواتی بحث قانون مداری است هرچند که متن قانون کم نداریم ولی اجرا نمی‌شود.


این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه قانون بهبود فضای کسب‌وکار یکی از قوانینی است که در مسیر کمک به جهش تولید وضع شده است، افزود: قانون رفع موانع تولید ٩ سال قبل بر مبنای فرمایش رهبری نوشته شده اما اکنون ٩ سال گذشته فقط ١٢ الی ١٣ حکم آن اجرا شده که این خود نشان دهنده چرایی عدم توفیق در تولید است.


٢ هزار هزار نقدینگی سرگردان آفت اقتصاد است


ثروتی با تأکید بر اینکه بهبود در پرداخت تسهیلات بانکی نیز از دیگر مواردی است که برای کمک به تولید باید مدنظر قرار بگیرد، گفت: اقتصاد کشور اکنون با ٢ هزار هزار میلیارد نقدینگی مواجه است که این رقم خود تبعات بسیاری از جمله آشفتگی در بسیاری از بازارها را به همراه دارد.


وی با تأکید بر ضرورت تشدید نظارت‌ها از سوی مجلس، افزود: قانون تدوین و تنقیح قوانین مجلس نیز از مواردی است که اجرایی نشده از این رو متأسفانه باید بگوییم خود مجلس به عنوان متولی تنقیح قوانین نیز تکلیف خود را انجام نداده بنابراین مجلس در رأس امور نیست.


این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: اگر مجلس در رأس امور قرار گرفت و مردم‌سالاری محقق شد امیدواریم اقتصاد هم جهش پیدا کند اما اکنون واردات باعث شده جنس تولید داخل زمین بخورد.


وی با بیان اینکه اقتصاد ما مردمی نیست، گفت: الزامات اصل ۴۴ قانون اساسی نیز خیلی وقت پیش مصوب شده اما این قانون مهم نیز اجرایی نشده است.


ثروتی با تأکید بر اینکه مردم و سه قوه باید دست به دست هم داده تا جهش تولید را محقق کنند، ادامه داد: به واسطه مطالبه گری صداوسیما بسیاری از مشکلات بخش تولید بررسی و رفع می‌شود که جای تشکر دارد اما باید بدانیم مسئول حسن اجرای قوانین قوه قضاییه است که اخیراً حرکاتی را شروع کرده امیدواریم تداوم داشته باشد.


درآمدها و هزینه‌های کشور با هم همخوانی ندارند


در ادامه‌این برنامه رادیویی مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در پاسخ به این سؤال که برنامه مجلس برای جهش تولید و اصلاح ساختار بودجه چیست گفت: در سال سوم ابلاغ‌نامه رهبری به ریاست وقت مجلس در خصوص اصلاح ساختار بودجه هستیم از این رو توجه به این مهم یکی از مباحث جدی است.


وی با تأکید بر اینکه به دلیل مشکلات ساختاری و همچنین به دلیل عدم انعطاف ساختاری درآمدها و هزینه‌ها با یکدیگر همخوانی نداشته و ما دچار کسری هستیم، افزود: یعنی منابع ما کفاف هزینه‌های ما را نمی‌دهد چه زمانی که درآمد نفتی بالا بوده که زمانی که کم است.


طغیانی با بیان اینکه ساختار بودجه ما پیچیده بوده و اساساً هزینه‌های مختلف با رشد قابل‌ملاحظه‌ای همراه شده است، تصریح کرد: بدون اینکه گامی در مسیری کاهش یا مدیریت هزینه‌ها برداشته شده باشد مسیر معیوب ادامه یافته است.


سیاست‌های ضد تولید دولت در اخذ مالیات این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بخشی از بودجه کشور از طریق اخذ مالیات از واحد‌های تولیدی اخذ خواهد شد، گفت: این نوع کسب درآمد نیز ضد تولید بوده از این رو لازم است که از حیث مدیریت مصارف هزینه‌های دولت به سمت درآمدهای پایدارتر هدایت شود.


وی با تأکید بر اینکه مالیات ابزار حکم رانی است، افزود: با مالیات مثبت می‌توان به تنبیه و حتی با ارائه یارانه و بخشودگی مالیاتی می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را مرتفع کرد.


در ادامه‌این برنامه رادیویی حسن فروزان فر کارشناس اقتصادی و نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان بودجه‌ریزی را به سمت تولید هدایت کرد، گفت: ما بحثی را در اتاق ایران در خصوص بودجه شفاف پیگیری کردیم و حوزه‌های مختلفی را بررسی کردیم متأسفانه بودجه در کشور ما به موقع آماده نمی‌شود و شفاف نیز نیست.


وی ادامه داد: فرصت گفت‌وگو در مورد بودجه و رایزنی در خصوص آن و همچنین چکش زنی در این باره باید فراهم شود تا بودجه کارآمدی تحویل شود.


بودجه باید نقش خود را به عنوان میثاق ملی ایفا کند


فروزان فر با بیان اینکه بودجه باید نقش خود را به عنوان میثاق ملی ایفا کند، افزود: خوشبختانه بودجه به تازگی در مدت درست خود تدوین می‌شود اما شفاف نیست به طور مثال سند دربسته از حیث هزینه‌ها و درآمدها است.


وی ادامه داد: متأسفانه در بودجه‌های سنواتی بودجه شرکت‌های دولتی دیده نشده که این خود باعث ایجاد یک حیات خلوتی برای دولت‌ها بوده است.


این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: درخواست اتاق بازرگانی از مجلس و دولت شفاف‌سازی بودجه با توجه به خطاهای زیاد رفتاری بودجه است.


منابع ما شفاف نیست


وی با بیان اینکه منابع ما به اندازه کافی شفاف نبوده و گاهی بر مبنای ایده‌ها و آرزوها تدوین می شوند، گفت: وقتی بودجه شفاف نیست و منابع در زمان مناسب تأمین نمی‌شود به طور حتم مشکلات عدیده‌ای رخ خواهد داد.


فروزان فر ادامه داد: موضوع یارانه‌ها از دیگر چالش‌های بودجه ای کشور بوده زیرا غیر از یارانه نقدی یارانه‌ها پنهان بسیار بزرگ‌تری نیز پرداخت می‌شود که باید چگونگی آن‌ها روشن شود.


وی با بیان اینکه منطقی نبودن قیمت ارز و فاصله آن با نرخ واقعی فساد را بیشتر کرده و آسیب‌های فراوانی را به تولید وارد می‌کند، گفت: رویه فعلی نرخ ارز ادامه فعالیت‌های تولید را نیز دچار وقفه می‌کند.


٧۵ درصد بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی است


مهدی طغیانی دیگر میهمان این برنامه رادیویی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا شرکت‌های دولتی حیات خلوت دولت‌ها هستند یا خیر فزود: اگر بخواهیم نسبتی بین بودجه عمومی و شرکت‌های دولتی ببندیم ٧۵ درصد بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی است.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: کاهش تصدی‌گری دولت از برنامه‌های دوم و سوم توسعه به بعد مطرح شده اما متأسفانه حجم دولت مرتباً از جنس تصدی بیشتر شده است.


وی با بیان اینکه حیات خلوت بودن شرکت‌های دولتی برای دولت‌ها مسئله روشنی است، تصریح کرد: متأسفانه ریخت‌وپاش و هزینه‌های گزاف در این شرکت‌ها زیاد داریم و عملکردهای ناصحیح مسیر را کند کرده است.


طغیانی گفت: اگر بخواهیم مسئله را حل کنیم باید قوانین اصل ۴۴ قانون اساسی را با نظارت‌های جدی در مسیر اجرا هدایت کنیم.


وی با بیان اینکه شاید کشور دیگر خیلی نیاز به قانون‌گذاری نداشته باشد، افزود: بیشتر از قانون‌گذاری باید وقت نمایندگان صرف نظارت بر قوانین قبلی و اصلاح قوانین شود.


در ادامه موسی‌الرضا ثروتی نماینده ادوار گفت: بحث نظارت را همواره مطرح می‌کنند اما نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود از این رو لازم است مجلس یازدهم تدبیری جدی در این حوزه داشته باشد تا مجلس در رأس امور قرار بگیرد.


طغیانی در ادامه حضور نیروهای متخصص در کمیسیون‌های تخصصی مجلس را طی شدن انجام مسیر خواند و تصریح کرد: کمیسیون‌ها باید بدون اعمال نظر و لابی های مختلف تشکیل شوند زیرا این امر به طور حتم می‌تواند کمک کند.


مجلس باید خود را به بدنه دانشگاهی وصل کند


وی ادامه داد: مجلس باید ضمن استفاده از نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها باید به بدنه کارشناسی و دانشگاهی کشور در حوزه‌های مختلف نیز توجه کند.


طغیانی تأکید کرد: اگر در مجلس یازدهم قرار باشد اتفاقی رخ دهد باید رفت‌وبرگشت‌ها را تمرین کرده و از نظرات کارشناسی بهره ببریم.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه برخی از فرآیندهایی که در مجلس وجود دارد باید با شفافیت در معرض عموم قرار بگیرد، گفت: چیزی که نیاز مجلس بوده تا به شأن مجلس عمل کند شفافیت و تعریف درستی از شفافیت است.


وی ادامه داد: شفافیت اگر در دستور کار قرار بگیرد دیگر مقاومت را نیز در هیچ امری شاهد نخواهیم بود از این رو اگر بتوانیم مسیر معقولی را تعریف کنیم می‌توانیم دغدغه‌ها را نیز برطرف کنیم.


فروزان فر در ادامه‌این برنامه رادیویی افزود: باید تلاش جدی انجام داد تا در چارچوب بودجه ١۴٠٠ قواعدی را ترتیب دهیم، گفت‌وگو هایی را آغاز کرده و شرط و شروطی را برای طراحان بودجه در نظر بگیریم تا اگر رعایت نکردند بدانند توفیقی در تصویب آن نیز حاصل نخواهد شد.


وی ادامه داد: در بحث شفاف‌سازی من از بین مجموعه‌های مجلس به شفافیت کمیسیون تلفیق تذکر می‌دهم زیرا گفت‌وگوهایی این کمیسیون باید شفاف‌تر باشد.


فروزان فر افزود: عمده تعاملات دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق بوده از این رو باید جلسات به موقع و با شفافیت باشد.
در ادامه مهدی کریمی تفرشی به عنوان مجری برنامه به طرح این سؤال پرداخت که چرا برنامه مدون برای اکثر دستگاه‌ها وجود ندارد.


ثروتی در پاسخ به این سؤال با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم در خصوص ضرورت توجه به بودجه عملیا‌تی، گفت: هر دولتی آمده گفته بودجه من عملیاتی است در حالی که عملیاتی نبوده زیرا بودجه‌نویسی بدون برنامه ممکن نیست.
وی با تأکید بر اینکه در بودجه‌های دولتی کسری بودجه هر ساله وجود دارد، تصریح کرد: گزارش تفریغ بودجه همیشه نشان از تخلف ٧ هزار تائید یا بیشتر دارد از این رو بودجه‌نویسی از سوی دولت که به آن عمل نمی‌کند معنایی ندارد.


بودجه فعلی حامی تولید نیست


در ادامه‌ای برنامه رادیویی محمدرضا یزدی زاده کارشناس بودجه با اشاره به مشکلات نظام بودجه‌ریزی کشور گفت: ابتدا برآورد درآمد در همه جا صورت می‌گیرد اما در کشور ما ابتدا هزینه‌ها نوشته شده بعد درآمد برای آن محقق می‌شود که این خود ضعف بزرگی است.


یزدی زاده ادامه داد: بودجه‌ریزی به عنوان فرمت کلی مدنظر است از این رو ابتدا باید درآمدها را پیش‌بینی کرده و برآورد داشته باشیم چنانچه درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد بدانیم و تغییر بدهیم.


وی با بیان اینکه با این بودجه بحث حمایت از تولید نمی‌تواند دیده شود، افزود: کسری بودجه جلوی جهش تولید را می‌گیرد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب