بیان فضائل حضرت علی (ع) جزء اصول مسلم اسلام و ادامه مسیر توحید و رسالت است
به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برنامه «ماه من» ویژه برنامه سحرگاهی ماه مبارک رمضان شبکه سه سیما بود. یک برنامه ترکیبی زنده با آیتمهای جوانپسند که با اجرای نجمالدین شریعتی از اول ماه مبارک روی آنتن قرار گرفت. بخشی از این برنامه به صحبتهای حجتالاسلام حامد کاشانی درباره فضائل امیرالمؤمنین علی (ع) اختصاص داشت.
یوسف منصوری؛ تهیهکننده برنامه «ماه من» در گفتگو با رسانهها درباره مباحث که از سوی حجتالاسلام حامد کاشانی در این برنامه مطرح میشد، گفت: آقای کاشانی مباحث را با هدایتگری هوشمندانهای که به اهلسنت و گروههای دینی برنخورد و شائبهای ایجاد نکند مطرح میکرد. بحثهایی که در برنامه «ماه من» مطرح میشود مشترک است که امیرالمومنین (ع) چنین خصلتها و ویژگیهایی داشتند. این بحثی نیست که به افتراق بینجامد؛ روی نکاتی دست میگذاریم و دربارهشان مدح میکنیم که چیز عجیبی نیست.
با وجود طرح مباحث مستند و دقیق و در نظر گرفتن ملاحظات مختلف از سوی حجتالاسلام کاشانی و مسئولان برنامه ماه من برخی حاشیههایی برای این بخش از برنامه ایجاد کردند مبنی بر اینکه طرح کردن اینگونه مسائل در صدا و سیما ضد وحدت است و نباید به آن پرداخته شود.
حجتالاسلام مرتضی ادیب یزدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در این باره بیان کرد: رسول اکرم ص میفرماید؛ ذکر علی عبادت است. یکی از مأموریتهای الهی پیغمبر اکرم (ص) معرفی چهره مبارک و بینظیر آقا علیبنابیطالب به امت اسلام بود. بعد از نزول «فَآتِ ذَا الْقُرْبَیٰ حَقَّهُ» این حق که در این آیه آمده قضیه فدک بوده است که پیغمبر اکرم هم به حضرت زهرا بخشیدند و ایشان نمیپذیرفتند تا اینکه پیغمبر اکرم فرمودند که این امر پروردگار است اما برخی معتقدند در تفسیر این آیه تعبیر دیگری وجود دارد که بالاتر از این است و به پیامبر گفته شده حق آنها را ادا کن و به مردم بگو که علی و فاطمه و اهلبیت کیستند.
وی اظهار کرد: نوع رفتار پیامبر اکرم (ص) با این چهار انسان ملکوتی متفاوت بوده؛ مثلاً در حجةالوداع فرمودند روز عید قربان صد شتر قربانی کردند که پیامبر گفت؛ سیوچهار تا به نیت من سیوسه تا به نیت علیبنابیطالب و سیوسه تا به نیت حضرت زهرا بود. با آنکه تمام خویشاوندان و خانواده پیامبر همراه ایشان بودند ولی توجه پیامبر در بین اصحاب و اقوام به ایشان بود. این توجه پیرو آن وظیفهای که برای معرفی پیامبر و اهل حضرت علی و اهلبیت داشتند.
دبیر جامعه مبلغین تهران بیان کرد: آنچه مسلم است این است که بیان فضائل حضرت امیر جزء معارف الهی و اصلی و درجه اول قرآن و اسلام است و بایستی به هر صورت آن را بیان کرد. حتی اگر نظام اسلامی هم بر سر کار نبود اگر اینهمه شهید هم نداده بودیم و اینهمه موقعیتهایی که انقلاب عزیز برای شیعه آفریده برای مسلمانان ایجاد کرده؛ اینها هم نبود بدون تردید باز هم بیان فضائل مولای متقیان نُقل محافل و نَقل مجالس بود. بیان فضائل مولا در هر شرایطی جزو اصول مسلم دین اسلام و ادامه مسیر توحید و رسالت است.
ادیب یزدی ضمن بیان اینکه در شرایطی هستیم که باید مراتب وحدت مورد توجه باشد، تشریح کرد: حفظ مراتب وحدت ازجمله اهداف حضرت امیر بود. چنانچه حضرت وقتی به حکومت و خلافت رسیدند از مخالفانشان گله میکردند ولی مردم را مجبور نمیکردند که بر علیه آنها موضع بگیرند و یا نفرین و یا لعنشان کند و اینگونه رفتار نکرد. حضرت گله میکردند و عبور میکردند و نظرشان این نبود که بین مردم تفرقه ایجاد شود. مثلاً در جنگ صفین نود هزار نفری که به جنگ با معاویه رفتند از بین آنها چند نفر از شیعیان واقعی حضرت امیر بودند و غالب آنها کسانی بودند که شیخین را بهعنوان جانشین پیامبر قبول داشتند در عین حال همراه حضرت امیر در مقابل معاویه ایستادند و جان خود را هم در این راه گذاشتند. یا آن ۱۶ هزار نفری که در جنگ جمل حاضر شدند همگی از شیعیان خالص مولا نبودند.
وی در ادامه افزود: حضرت علی (ع) با رعایت موارد مختلف تلاش میکردند تا هم تفرقه در بین مسلمانان ایجاد نشود هم فرصت بیان حق حفظ شود مثلاً اگر شما مرتباً موارد اختلافی را بیان کنید فرصت هدایت از دست میرود و ارتباط قطع میشود. وقتی به طرف مقابل یک جسارت ضمنی هم انجام شود فرصت گفتگو و نشر حقیقت هم از بین میرود اما وقتی موارد مشترک بیان شود این فرصت گفتگو و هدایت حفظ میشود.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: بسیاری از سخنان این دوستان صحیح بود اما اینکه حکیمانه بود یا نه، محل بحث است. بسیاری دوستان نیتهای خیر دارند و شوق ولایت و عشق امیرالمؤمنین دارند و از هر فرصتی به دست میآورند میخواهند استفاده کنند درحالیکه این خلاف مشی پیغمبر و حضرت امیر است و نیازمند تجربه است و باید در این موارد تدبیر بیشتری اندیشیده شود؛ مطالبی هم که از طرف حجتالاسلام کاشانی در سحرهای ماه مبارک رمضان مطرح شد مستند و دقیق بود اما باید با ظرایف سخن مطرح شود.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/