شبکههای برون مرزی ایرانی زبان روابط بین الملل را بیاموزند/ افکار عمومی دنیا تشنه حقایق هستند
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، حمیدرضا آصفی دیپلمات ایرانی و سفیر اسبق ایران در فرانسه و آلمان با عنوان اینکه اظهارات رئیس جمهور فعلی امریکا درباره ایران را نباید جدی گرفت، گفت: حتی محافل داخلی آمریکا هم اظهارات وی را خیلی جدی نمیگیرند و او را به عنوان فرد متزلزلی که هر روز یک موضوع را طرح میکند، میشناسند.
چند احتمال برای علت موضعگیریهای ترامپ
دیپلمات ایرانی افزود: صرف نظر از این مطلب چند احتمال را میتوان برای موضع گیریهای ترامپ درباره شیوع کرونا در ایران در نظر گرفت؛ اولا اینکه او میخواهد نشان دهد که جمهوری اسلامی ایران در موضوع مقابله با این بیماری فراگیر و جهانی فاقد تواناییهای لازم است و میخواهد به نوعی توانمندی جمهوری اسلامی را به چالش بکشد و اقدامات مثبت جمهوری اسلامی که الان تقریبا همه به آن اذعان میکنند را زیر سوال ببرد و یک احتمال دیگر این است که چون خود ترامپ زیر فشار فراوان داخلی قرار گرفته برای مدیریت این موضوع به انتقاد از ایران میپردازد.
از اخبار خارجی کانالهای وابسته به غرب کاملا مشهود است که چه اندازه ناخرسندند از اینکه این موضوع شیوع ویروس کرونا به یک چالش داخلی در ایران تبدیل نشد.
وی گفت: ترامپ با رسانهها دچار جنگ لفظی شده، این ناشی از استیصال و گرفتاری ترامپ در حل این موضوع است. دنیا شاهد افزایش قربانیان امریکا به دلیل سوء تدبیر وی هستند. ترامپ دوست دارد اعلام کند که کشورهای دیگر هم در این زمینه نتوانستهاند کاری کنند و عملا فرافکنی کند؛ کما اینکه در مورد اروپا و متحدانش هم این روش را اجرا کرد. موضوع دیگری که به نظر من بسیار پر اهمیت است، این است که ترامپ در سیاست خارجه کاملا ناموفق بوده داستان کره شمالی به جایی نرسید، موضوع اقداماتی که میخواست با مکزیک کند به جایی نرسید و.....
این دیپلمات ایرانی گفت: ترامپ کارنامه بسیار ضعیف و شکست خوردهای دارد و هر چه به انتخابات نزدیک میشویم این فشار ناکامی روی وی بیشتر سایه میاندازد. لذا با این اظهارات باز سعی کرده به نوعی با جمهوری اسلامی ایران به مذاکره بنشیند، به همین دلیل خودش هم گفته کافی است ایران یک زنگ بزند تا من به ایران کمک کنم؛ یعنی از همه این اظهارات میشود این نتیجه را هم گرفت که امریکا به دنبال ایجاد یک کانال گفت و گو با ایران است که نشان دهد در این زمینه یک دستاوردی داشته است.
آصفی در پاسخ به این سوال که اصلی ترین عامل بازدارنده در مواجهه با جوسازی شبکههای وابسته به نظام سلطه گر امریکا و انگلیس از شرایط داخلی کشورمان چیست، گفت: از اخبار خارجی کانالهای وابسته کاملا مشهود است که چه اندازه نا خرسندند از اینکه این موضوع شیوع ویروس کرونا به یک چالش داخلی در ایران تبدیل نشد و بسیار ناراحتند از اینکه جمهوری اسلامی ایران توان مدیریت این مسئله را داشته است.
وی گفت: وقتی ایران را با امریکا، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و .... مقایسه میکنیم، به این نتیجه میرسیم که ما عملکرد بهتری داشتیم، در اروپا تنها کشوری که عملکرد موفقی داشت آلمان بود و آن هم به خاطر زیر ساخت بسیار قوی سلامت و بهداشت در آلمان است و هزینه سنگینی که برای این موضوع میکنند.
مردم ایران به اخبار مغرضانه رسانههای معاند عادت کردهاند
وی افزود: از این کشور که بگذریم کارنامه جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار موفق بوده لذا رسانههای معاند و رسانههای وابسته از این موضوع ناراحتند و این را در لابلای اخبارشان میتوان دید. ما نباید به این گونه برنامهها وقعی بگذاریم چون مردم ایران در این 40 سال به این اخبار مغرضانه عادت کردهاند، به جز معدودی، اکثریت قاطع مردم ایران این اخبار را دنبال نمیکنند.
سفیر اسبق ایران در فرانسه با عنوان اینکه در کنار اهمیتی برای شبکههای معاند نباید قایل بود، خودمان را از فضای رسانهای و جو افکار عمومی دنیا هم نباید دور کنیم، گفت: موضوع دیگر که به نظر من لازم است همه گرایشها و همه علاقه مندان به این انقلاب توجه داشته باشند، همبستگی است که در داخل لازم است داشته باشیم. ممکن است به عملکردها انتقاداتی باشد که همیشه اینها بوده است اما الان حمایت باید همه جانبه از دستگاهها، ارگانها و کسانی که تلاش میکنند این وضع هر چه زودتر به سامان برسد در دستور کار قرار گیرد. لذا این مجموعه از اقدامات میتواند تبلیغات عوامل رسانههای خارجی را خنثی کند.
بزرگترین خطای رسانهای این است که مخاطب شناسی نکرده و نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
وی درباره فاکتورهایی که شبکههای برون مرزی کشورمان نظیر پرس تی وی، العالم، سحر و ... برای حضور در عرصههای بین الملل باید رعایت کنند، گفت: شرط این که شبکههای بین الملل ما در محیط افکار عمومی خارج از کشور بتوانند خودشان را اثبات کنند اول این است که جز حقیقت را نگویند، دوم آن که نقاط قوت و ضعف خودشان را شناسایی کنند، بالاخره شبکههای برون مرزی ما یک نقاط قوت و یک نقاط ضعفی هم دارند، باید نقاط ضعف را به حداقل و نقاط قوت را به حداکثر برسانند. همچنین در جامعه مخاطب حساسیتها و اولویتها را شناسایی و روی آن سرمایه گذاری کنند؛ یعنی خودشان را گرفتار حاشیه نکنند و به متن بپردازند.
آصفی گفت: بزرگترین خطای رسانهای چه در داخل و چه در خارج این است که مخاطب شناسی نکنند و نتوانند با مخاطب ارتباط درست برقرار کنند و تشخیص ندهند که اولویتهای آنها چه است و چه چیزهایی برای آنها بیاهمیت است، یعنی باید ذائقه مخاطب و حساسیتهایش را شناخت، موضوع دیگر اینکه دست اندرکاران شبکههای برون مرزی ما به زبان بین المللی آشنا باشند؛ به طور مثال در جامعهای که یک بافت مذهبی دارد، هر تبلیغی که در آن رگههایی از اهانت به مذهب باشد مردم آن را پس میزنند. کشورهای دیگر هم فرهنگها و حساسیتهایی دارند که باید آنها را شناسایی کنند.
به آینده شبکههای برون مرزی امیدوارم
وی گفت: من به آینده شبکههای برون مرزی رسانه ملی خوش بین هستم، ما یک روزی شبکه برون مرزی که نداشتیم هیچ، شبکه داخلی هم نداشتیم ولی به تدریج این شبکهها قوت گرفتند، به تدریج این شبکهها از یک شاخه نازک به یک درخت تنومند تبدیل شدند. من فکر میکنم اگر آن عواملی را که من اشاره کردم به آنها توجه شود به نظرم آینده خوبی خواهند داشت، به خصوص اینکه افکار عمومی دنیا تشنه حقایق هستند، آنها سالها است متوجه شدهاند که در کشور خودشان فریب داده شدهاند، به نظرم این فضا علی رغم تمام مصیبتها، دردها و زجرهایی که داشت یک برکاتی هم به همراه داشت که میشود از آن استفاده کرد و به تعبیر قرآن با هر سختی و گرفتاری یک گشایش و فرجی خواهد بود.
انتهای پیام/4139/
انتهای پیام/