رسانهها نباید اجازه دهند تا مشکلات اقتصادی باعث لابیگری شود
حمیدرضا زمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا ضمن تبریک روز ارتباطات و هفته روابطعمومی با بیان اینکه روابطعمومی شالودهای از اخلاق، علم و هنر است که نقش مهمی را در پیشبرد اهداف سازمانها ایفا میکند، گفت: این واحد سازمانی بهعنوان رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاعرسانی است که میتواند در افزایش آگاهی آحاد جامعه، فرهنگسازی و تنویر افکارعمومی گام بردارد و راهنماییهای آن در سازمانها به گونهای است که میتواند تصمیمگیریهای مدیریتی و استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ارتباط با نقش روابطعمومی در دستیابی سازمانها به اهداف و چشماندازهای سازمان، عنوان کرد: توسعه چه در سطح سازمانی و چه در سطح ملی بدون داشتن استراتژی و دیپلماسی رسانهای و در مراحل بعدی بدون اطلاعرسانی و اطلاعیابی میسر نیست و در این مسیر روابطعمومیها میتوانند به کمک مدیران و آمده و با تحلیل منطقی اطلاعات امکان تصمیمگیری صحیح را در سازمان فراهم کنند.
این پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به این مطلب که در عصر حاضر که با توسعه شبکههای اجتماعی و انفجار اطلاعات مواجه هستیم کشیدن دیوار بین رسانهها و سازمانها معنا و مفهومی ندارد، اذعان کرد: در چند سال گذشته، شکل و ساختار رسانهها، فرم و رویه اطلاعرسانی و البته نوع ارتباط با رسانهها با توجه به دسترسی آنی و بدون سانسور به اخبار در دوران حضور و قدرتگیری شبکههای اجتماعی دستخوش تغییرات شگرفی شده است.
زمانی در ادامه به چالشهای مهم حوزه روابطعمومی اشاره کرد و گفت: یکی از چالشهای این روزهای حوزه روابطعمومی نبود تخصص، حرفهایگری و عدم آشنایی کامل با فضای مجازی و شبکههای اجتماعی فعالان این حوزه است که این موضوع میبایست از سوی تصمیمگیران سازمان بهمنظور بهروزرسانی این واحد بااهمیت مورد توجه قرار گیرد.
وی چالشهای دیگر حوزه روابطعمومی را عدم نگاه ساختاری مهم به روابط عمومیها از سوی برخی مدیران سازمانها، نادیده گرفتن اهمیت رسانهها از سوی مدیران سازمانها، نداشتن سواد رسانهای از سوی مدیران و قرار گرفتن در فضایی از سکوت، تاریکی و عدم شفافیت فعالیتی برشمرد و اظهار کرد: امروزه باید بار دیگر تعامل روابط عمومی با رسانهها بازتعریف شود و بهدنبال آن میبایست در جستجوی رسانهها و خبرنگاران حرفهای باشیم که به رسانه بهمعنای اصلی و آزاد آن معتقد باشند.
این فعال حوزه رسانه با اشاره به این مطلب که خبرنگار واقعی باید در پی پرسشگری بر مبنای منطق و شفافیت بوده و فعالیتشان منجر به امیدآفرینی در جامعه شود، افزود: در دوران اقتصاد نحیف رسانهای، رسانهها باید به سمت اقتصادی کردن فعالیت خود باشند و اجازه ندهند مشکلات اقتصادی فعلی آنها باعث لابیگری، در خدمت صرف سازمانها قرار گرفتن، پایین آمدن کیفیت کار و عدم استفاده از نیروها و خبرنگاران حرفهای شود.
زمانی در ادامه به برخی از موانع موجود بر سر راه تعامل میان رسانه و روابطعمومیها اشاره کرد و عنوان کرد: انگیزه ندادن به خبرنگاران، پرداخت صرف به خبر و انتشار آن بدون پرداختن به چرایی و چگونگی رخ دادن رویدادها، عدم تولید محتوا براساس نیاز و علاقهی مخاطبان، سوگیری براساس نوع مالکیت رسانه، برقراری ارتباطات رسانهای برمبنای برخی از ملاحضات مالی و حمایتی از جمله مواردی است که از سوی مدیران رسانهای و روابطعمومیها مورد نظر قرار بگیرد.
وی در پایان گفت: ملاحظات سازمانی نباید در ارتباط و تعامل با رسانهها خللی ایجاد کند و مدیران سازمانها باید به این باور برسند که تقویت روابط عمومیها موجب افزایش تعامل مثبت و سازنده با رسانهها شده و در نهایت به نفع سازمان خواهد بود.
انتهای پیام/ 4105
انتهای پیام/