دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1394 - 09:16

اوباما «وضعیت اضطراری» آمریکا درباره ایران را تمدید کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به کنگره آن کشور، با تاکید بر عادی نشدن روابط آمریکا و ایران خواستار تمدید «وضعیت اضطراری ملی» در قبال جمهوری اسلامی شد.
کد خبر : 48995

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری «رویترز»، در نامه‌ای که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برای کنگره فرستاد و روز گذشته (سه‌شنبه) در وب‌سایت کاخ سفید نیز منتشر شد، آمده است: روابط ما با ایران به حالت عادی باز نگشته است.


در فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا، با بیان روند اجرای توافق‌های 19 ژانویه 1981 میان تهران و واشنگتن، بر ادامه وضعیت سال‌های گذشته تاکید شده است. در سال 1981 نمایندگان تهران و واشنگتن در الجزایر برای پایان دادن به موضوع گروگان‌گیری کارکنان و اعضای سفارت آمریکا در ایران توافق‌هایی کردند.


در بخشی از نامه «اوباما» آمده است: روز 14 نوامبر 1979، رئیس‌جمهوری با دستور اجرایی 12170 در ارتباط با ایران «وضعیت اضطراری» اعلام کرد و برطبق قانون اختیارات اضطراری اقتصادی بین‌المللی، گام‌های مربوط برای برخورد با تهدید نامعمول و فوق‌العاده ناشی از وضعیت ایران برای امنیت ملی را برداشت.


روابط ما با ایران هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است و روند اجرای توافقات‌مان با ایران به تاریخ 19 ژانویه 1981 (قرارداد الجزایر) همچنان در جریان است. به همین‌دلیل،‌ وضعیت اضطراری که در تاریخ 14 نوامبر 1979 اعلام شد، باید پس از 14 نوامبر 2015 نیز ادامه یابد.


بنابراین،‌ طبق بند 202 (d) از قانون وضعیت‌های اضطراری ملی، من وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران را که بر اساس دستور اجرایی 12170 اعلام شد، برای یک سال دیگر ادامه می‌دهم.


فرمان اجرایی 12170 درباره ارتباط با ایران که رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا آن را تمدید کرده است به 14 نوامبر 1979 باز می‌گردد و 10 روز پس از آغاز گروگان‌گیری در سفارت آمریکا صادر شد. «جیمی کارتر» رئیس‌جمهوری وقت، این فرمان را ابلاغ کرد، فرمانی که بخشی از مقدورات ریاست‌جمهوری آمریکا در امور اقتصادی در عرصه بین‌المللی است. این مقدورات به رئیس‌جمهوری اجازه می‌دهد برای مقابله با هر تهدید خارجی، به اعمال وضعیت اضطراری ملی روی آورد.


«وضعیت اضطراری ملی» به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا همچنان به توقیف بخشی از دارایی‌های ایران در ایالات متحده ادامه دهد. این نخستین‌ بار پس از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی‌ است که این وضعیت تمدید می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته