دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1399 - 11:18
درویشی در گفتگو با آنا تأکید کرد؛

لزوم آموزش مهارت‌های ارتباطی به مردم در زمان خانه‌نشینی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه گفت: «مردم در زمان خانه‌نشینی باید مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرند، ارتباط اثربخشی که بتوانند به‌شکل مناسب پیام خود را به گیرنده ارسال و بدون سوءتفاهم پیام را از طرف مقابل دریافت کنند.»
کد خبر : 489081
Communication-skills.png

نرگس درویشی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با اشاره به شیوع بیماری کرونا و لزوم بررسی راهکارهایی برای کاهش استرس و نگرانی آن اظهار کرد: «در بررسی علل و عوامل ایجاد نگرانی، اضطراب، استرس و بروز مشکلات باید علل روانی، اجتماعی و هم‌زیستی را بررسی کرد. در ناسازگای‌هایی که بین زوجین در مواقع قرنطینه و خانه نشینی پیش می‌آید، باید به گذشته افراد توجه شود.»


وی افزود: «اگر افراد خانواده از قبل دچار مشکل باشند و یا فاصله‌گیری عاطفی داشته باشند، ممکن است برای ارتباط و هم‌زیستی مدت‌دار در زمان خانه‌نشینی اجباری آماده نباشند.»


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه ادامه داد: «یکی از دلایل بروز مشکلات، علل زمینه‌ساز هستند که بستر را برای شروع مشکل آماده می‌کنند.»


درویشی بیان کرد: «علل آشکارساز هم وجود دارند و جزء عواملی هستند که در لحظه اتفاق می‌افتند و می‌توان به‌طور مثال به درخواست مالی سنگین طرفین از هم یا دعوای بین زن و شوهر اشاره کرد.»


این روانشناس عنوان کرد: «علل تداوم‌بخش هم وجود دارند مانند مشکلات و مسائلی که در آنها به‌طور مثال خانواده دلیل همه مشکلات را سرپرست خانواده می‌دانند و علل تعدیل‌بخش نیز عواملی است که به‌طور مثال یکی از اعضای خانواده موجب کاهش تنش شود.»


وی یادآور شد: «برخی توصیه‌ها برای کاهش مشکلات رفتاری در زمان قرنطینه، سرپایی هستند؛ اما بسیاری از مشکلاتی که در خانواده‌ها به‌وجود می‌آید از عللی هستند که کاری از دست ما برنمی‌آید.»


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه خاطرنشان کرد: «در علل تداوم‌بخش باید خزانه رفتار و مهارت‌هات رفتاری را یاد بگیریم، باید بیاموزیم که چه‌قدر می‌توانیم از حمایت عاطفی و ... از اطرافیان دریافت کنیم. مردم باید در این حوزه مهارت‌ها را آموزش ببینند.»


نقش مهم رسانه در آموزش مردم


درویشی درباره نقش مسئولان و نهادهای مختلف در آموزش مهارت‌های ارتباطی و رفتاری تصریح کرد: «بخشی از مسئولیت به‌طور رسمی بر عهده روانشناسان است و صداوسیما، مجلات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها می‌توانند با دعوت از کارشناسان و روانشناسان به مردم آموزش بدهند.»


وی تأکید کرد: «خدمات روانشناسی برای اکثر مردم گرانقیمت است و طیف عمده‌ای از مردم هم از طبقه ضعیف اجتماعی هستند؛ بنابراین بهتر است نهادهای تأثیرگذار و مربوط در این زمینه در بوستان‌ها، فرهنگسراها و مکان‌های عمومی این مهارت‌ها را آموزش دهند.»


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه با اشاره به اصول روانشناسی برای جلوگیری از ایجاد نگرانی و اضطراب در زمان قرنطینه اظهار کرد: «مردم باید مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرند، ارتباط اثربخشی که بتوانند به‌شکل مناسب پیام خود را به گیرنده ارسال و بدون سوءتفاهم پیام را از طرف مقابل دریافت کنند.»


درویشی به آنا گفت: «ارتباط ناموفق ارتباطی است که چهار مؤلفه صداقت، صراحت، احترام متقابل و آزادی عکس‌العمل را ندارد.»


وی بیان کرد: «80 درصد مشکلات در حوزه ارتباط است، ممکن است لحن تحقیرآمیز، تهدیدآمیز، استفاده از القاب و عنوان‌های نامناسب و ... مشکلات کوچک را بسیار بزرگ کند.»


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب