دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد دانشگاه در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

روش‌های غیر علمی قیمت‌گذاری خودرو/ لزوم اجرای مالیات بر معاملات سرمایه‌ای

خلخالی گفت: روش‌های قیمت‌گذاری که مطرح شده راهکارهای علمی نیست، بلکه عمدتا مقطعی پاسخ می‌دهد. ما بیش از 10 سال است که با مشکلاتی در قیمت‌گذاری روبرو هستیم که موجب شده کشور با مشکلات تلاطم قیمتی روبرو شود.
کد خبر : 488546
636734737696737375.jpg

ابوالفضل خلخالی استاد خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره شرایط کنونی بازار خودرو گفت: باید در سال‌های قبل بر روی قیمت خودرو  مدیریتی انجام می‌شد زمانی که قیمت ارز رشد می‌کند باید همزمان قیمت خودروها را هم به تناسبی افزایش پیدا می‌کرد. در سال‌های اخیر با قیمت‌های دستوری و آیین‌نامه‌ای قیمت‌ها ثابت نگه داشته شده‌اند. همین باعث شد تا قیمت خودرو در موافعی با رشد ناگهانی روبرو شود.


وی افزود: قیمت در بازار آزاد براساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود. در حال خودروسازان برای عرضه با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند و نتوانسته‌اند سقف مورد نیاز بازار را تولید کنند. تقاضا در بازار هم از شرایط عادی آن خارج  و تبدیل به تقاضای کاذب شده  و خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. علاوه‌بر این قیمت تمام شده خودرو نیز به دلیل بهره‌وری پایین خودروسازها و اقتصادی نبودن فرآیندهای تولید، نسبتا بالا است. جمع همه این  دلایل موجب شده تا قیمت خودرو افزایش یابد.


استاد دانشگاه علم و صنعت روش‌ پنج درصد به علاوه قیمت تمام شده را غیر علمی دانست و گفت: روش‌های قیمت‌گذاری که مطرح شده راهکارهای علمی نیست، بلکه عمدتا مقطعی پاسخ می‌دهد. ما بیش از 10 سال است که با مشکلاتی در قیمت‌گذاری روبرو هستیم که موجب شده کشور با مشکلات تلاطم قیمتی روبرو شود از این‌رو بهتر است راهکارهای علمی را به کار ببریم.


وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهایی که باید مدنظر قرار گیرد، مالیات بر خرید و فروش‌ سرمایه‌ای در بازار خودرو است. اما به صورت کلی باید تعادلی در زمینه عرضه و تقاضا ایجاد کنیم و بتوانیم نقدینگی سرگردان را از این بازار به بازارهای مولد هدایت کنیم.


خلخالی خاطر نشان کرد: زمانی‌که قیمت‌گذاری دستوری انجام می‌شود موجب ایجاد فاصله قیمتی بین قیمت بازار و قیمت کارخانه می‌‌شود اما اگر بتوانیم با اجرای روش‌هایی، فاصله درآمد بین قیمت بازار و قیمت کارخانه را به خودروساز منتقل کنیم، تامین مالی مورد نیاز خودروسازان را انجام داده‌ایم و در این صورت خودروساز می‌تواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.


انتهای پیام/4141


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته