دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

فاصله واقعیت تا ادعای سازمان هواپیمایی کشوری، زمین تا آسمان است! / جان مردم برای شرکت‌های هواپیمایی چقدر ارزش دارد؟

عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در هواپیماها و سفرهای هوایی فرودگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد و سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان مسئول رسیدگی به این موضوع تنها به ارائه توجیهات بی‌فایده ادامه می‌دهد و از حفظ جان مردم غفلت می‌کند.
کد خبر : 487250
Presentation1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بررسی‌های میدانی و گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد سازمان هواپیمایی کشوری به‌طور کامل به بخش‌هایی از دستورالعمل CAD-1900 (شیوه‌نامه اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا ویروس) بی‌توجه است و از این طریق جان مسافران، خدمه پرواز و کارمندان فرودگاه‌های کشور را با خطر احتمال بالای ابتلا به کرونا به مواجه کرده است.


هشدارهای رسانه‌ای و توجیه سازمان هواپیمایی کشوری


خبرگزاری آنا پیش‌ازاین در گزارشی با عنوان «پرواز کرونا در فرودگاه‌های کشور؛ مسئولان سازمان هواپیمایی پاسخ دهند» به بررسی کوتاهی‌های سازمان هواپیمایی کشوری در رسیدگی به شرایط فرودگاه‌ها و هواپیماها و موضوع پیشگیری از شیوع کرونا به عدم غربالگری مسافران، عدم رعایت فاصله مناسب بین افراد در صف‌های فرودگاه‌ها، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بازرسی حفاظت پرواز فرودگاه، ازدحام جمعیت اتوبوس‌های انتقال مسافران به پای هواپیما، عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل هواپیما، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تجهیزات توزیع بار مسافران پرداخته بود.


سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بهوعده و توجیه بسنده می‌کند


رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به انتقاداتی که به عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی  و دستورالعمل‌های مربوطه به پیشگیری از شیوع کرونا به این سازمان شده بود، گفت: پرواز با حداکثر ظرفیت به‌شرط رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی بدون اشکال است.


وی بدون اشاره به دیگر مفاد بسیار مهم این دستورالعمل که سازمان هواپیمایی لزوم اجرای آن را ندیده گرفته است، افزود: با توجه به اینکه در هواپیما، هنگام اوج‌گیری و فرود، هوای داخل اتاقک جابجا می‌شود، فاصله‌گذاری اجتماعی در پرواز فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند مانع شیوع ویروس و بیماری شود به همین دلیل، سازمان جهانی هوانوردی در دستورالعمل‌های خود تأکید کرده باید از ورود مسافران ناقل و بیمار با اقداماتی نظیر تب‌سنجی به هواپیما جلوگیری شود.


هرچند سازمان هواپیمایی کشوری مردم را برای نظارت بر اجرای دستورالعمل CAD-1900 به شکایت در صورت عدم اجرای آن دعوت می‌کند اما ظاهراً قصد دارد از این طریق از زیر بار اجرای این شیوه‌نامه مهم شانه خالی کند.


دستورالعملی که شرکت‌های هواپیمایی به هیچ گرفته‌اند


سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اذعان کرده بود  همه دستورالعمل‌های بهداشتی حین پرواز با هماهنگی مجامع جهانی نظیر سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهان هوانوردی و بخصوص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و تدوین‌شده و برای اجرا به خطوط هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور ابلاغ شده و لازم‌الاجرا است.



یکی از این دستورالعمل‌های مهم همان شیوه‌نامه پیشگیری از شیوع کروناست که با عنوان CAD-1900 شناخته می‌شود.


برابر بند 2-1-3 این دستورالعمل وظیفه برخورد و اعمال قانون با متخلفان در صورت عدم توجه به اجرای اين شیوه‌نامه و پروتکل‌های مصوب بهداشتی به عهده سازمان هواپیمایی کشوری است. وظیفه‌ای که این سازمان نشان داده در اجرای آن قصور کرده یا حداقل خبری از انجام این وظیفه منتشر نکرده است.


در بخش 2-5-6 این دستورالعمل به همکاری جهت عمليات ضدعفونی و گندزدایی بار مسافر، محموله‌ها، پکیج‌ها، بسته‌های پستی، اجساد انسانی و هواپيماها در صورت لزوم بااطلاع قبلي و ارائه روش‌های مورداستفاده به‌صورت مکتوب اشاره می‌شود که همچنان نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود.


در قسمت 2-5-10 دستورالعمل CAD-1900 آمده است که غربالگری مسافران ورودی و خروجی با استفاده از تجهیزات قابل‌اطمینان و افراد آموزش‌دیده کافی و جلوگيری از ورود افراد مشکوک مطابق با پروتکل‌های مصوب وزارت بهداشت انجام پذیرد که گزارش‌های رسیده از طرف مخاطبان انجام این بخش از دستورالعمل را هم رد می‌کند.



در بند 2-5-19 این دستورالعمل تأکید می‌شود در صورت ضرورت استفاده از اتوبوس در انتقال مسافر از تراكم مسافر در اتوبوس خودداری گردد و تعداد بيشتری اتوبوس برای انتقال مسافران در نظر گرفته شود که گزارش‌های دریافتی از مخاطبان نشان می‌دهد به‌هیچ‌وجه این موضوع در نظر گرفته نشده است.



هرچند سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری مدعی شده است «هم‌اکنون اکثر پروازها با حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت انجام می‌شود و فقط در مسیرهای پرترددی نظیر مشهد مقدس احتمال دارد که ظرفیت هواپیما کامل باشد» اما مشاهدات حاکی از این است که پرواز شماره ٣٧٦٩ امروز هواپيمایی آسمان، تهران-شيراز احتمالاً مثل بسیاری از پروازهای دیگر برخلاف ادعای سازمان هواپیمایی کشوری، با حداکثر ظرفیت خود پرواز کرده است.


فاصله بسیار زیاد واقعیت تا ادعای سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد این سازمان نه‌تنها به وظایف خود برابر دستورالعمل‌های موجود عمل نمی‌کند بلکه با عدم نظارت مناسب و با بی‌توجهی به هشدارهای رسانه‌ها در مورد شرایط بد رسیدگی‌های بهداشتی، زمینه انتشار ویروس خطرناک کرونا را فراهم کرده و با جابجایی غیراصولی مسافران می‌تواند مشغول جابجایی این ویروس کشنده در کشور باشد.


انتهای پیام/۴۱۴۵/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته