کلانشهرها برای «سینماماشین» متقاضی شدند/ خلاقیتهای سینمایی را برای خروج از رکود جدی بگیرید
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تعطیلی سالنهای سینمایی و رکود پخش فیلم بر پرده اکران عمومی در ایران، بالاخره زمینهساز ایجاد طرحهایی تازه در سینمای ما نیز شد که هماکنون یکی به جدیتر گرفتن سینمای آنلاین برمیگردد و دیگری اجرای «سینماماشین». این دو طرحهایی هستند که سالیانیست در کشورهای صاحب صنعت سینما به طور جدی دنبال میشود و محلی برای سودآوری صاحبان فیلم محسوب میشود.
در ایران این شیوع کرونا و تعطیلی ناخواسته سینماهاست که برخی فیلمسازان را در سکوت مدیران سینمایی، وادار به ابتکار عمل کرده است. این نوع اکرانها در روزهای کرونایی رقیبی به اسم پرده عمومی را در کنار و یا روبروی خود نمیبیند و ریسک کمتری برای عرضه اندام دارد.
اکران آنلاین همان توزیع در شبکه نمایش خانگی است، منتها با این تفاوت که بستر را در خدمت فیلمهای تازه رونماییشده قرار میدهد تا سینماروها را در کنار فیلمدوستان فضای مجازی کنار هم بنشاند. تفاوتش با «سینما درایواین» یا معادل «سینماماشین» در تجربه و همزیستی مخاطب با سینماست.
همچنانکه «سینماماشین» تجربهای نسبتا پرهزینه و داشتن امکانی مثل خودروست که این نیز سالیانی در دنیا نهتنها برای سینما بلکه برنامهها، سخنرانیها و دیگر تفریحات دنبال میشود. این ایده و برپاییاش در قیاس با اکران عمومی در سالنها و حتی نمایش در پلتفرمهای اینترنتی، با وجود محدودیت برای عموم اما برای گروه خاصی از مخاطبان خود سهولت بیشتری دارد.
تجربه اول این طرح پس از چهل سال با فیلم «خروج» شکل گرفت که در دو سانس آغازین با اقبال این دسته از تماشاگران روبرو شد و خبرها حکایت از تمایل برخی دیگر از شهرستانها مثل مراکز هنری کلانشهرها از جمله مشهد برای برپایی این نوع اکران دارد.
سینمای مدرن و دیجیتالی امروز خصوصا با شیوع کرونا و لزوم فاصلهگذاری و دیگر شرایط خاص همچنان میتواند با ابداعاتی به رونق نسبی خود ادامه دهد که یکی از این طرحها ابتدا جدیگرفتن اکران آنلاین است و دیگری خلاقیتهایی مثل سینماماشین؛ هرچند که یکی مشتری عام دارد و دیگری خاص.
درحال حاضر برخی دیگر از تهیهکنندگان فیلمهای اکراننشده در ایران برای پخش و توزیع فیلم خود به شکل اینترنتی دست به کار شدهاند و این اتفاق طی روزهای دیگر پررنگتر دیده خواهد شد. سینماماشین نیز به ظاهر مورد استقبال قرار گرفته و این نه به عنوان طرحی سودآور بلکه ایدهای برای روزهای در گذار از کرونا، میتواند امکانی مجدد برای تفریح مردم قرار گیرد.
البته به نظر طراحی و پیگیری این نوع طرحها به تلاش فردی فیلمسازان نیاز دارد تا مدیریت سینمایی کشور که تا به الان خروجی خاصی در ارتباط با برنامهریزی بر سر فعالیتهای هنری مثل سینما نداشته است.
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/