دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ذوقی:

رونق اکران اینترنتی به ضرر بعضی‌هاست/ حجم بالای دانلود غیرقانونی «خروج» عجیب است

مشاور رسانه‌ای فیلم سینمایی «خروج» معتقد است: این حجم از دانلود غیرقانونی فیلم «خروج» عجیب است چون به هر حال رونق گرفتن اکران اینترنتی در این کشور به ضرر منافع بعضی‌ها است.
کد خبر : 485572
637224559674391404_lg.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، محمد ذوقی، مدیر سابق روابط عمومی مؤسسه اوج و مشاور رسانه‌ای فیلم سینمایی «خروج» در خصوص اکران اینترنتی فیلم «خروج» در برنامه «سینما معیار» رادیو گفت‌وگو تصریح کرد: ابتدا به بعضی از کسانی که متولی برخی از VOD‌ها و پلت‌فورم‌ها هستند و همچنین به برخی از بزرگوارانی که در این حوزه مسئولیت سیاست‌گذاری دارند می‌گویم ساعت خواب. یعنی وقتی کشور ما دچار ویروس کرونا شد و سینماهای کشور از دوم اسفند تعطیل شدند ما از اواخر اسفند به این فکر افتادیم که چه باید کرد.


وی افزود: ما یعنی کسی که صاحب فیلم است. جالب است وقتی این اتفاق افتاده و ما حدود سه، چهار هفته مقدماتش را فراهم کردیم و مقدمات یعنی گفت‌و‌گو با وزارت ارشاد و اجازه از آن، یعنی هماهنگی با مجموعه‌هایی مثل دادستانی و فتا و آماده کردن برخی از زیرساخت‌ها، برخی یادشان افتاده که باید یک کاری می‌شده و این کاری که شروع شده چرا این شکلی بوده است.


ذوقی عنوان کرد: به جهت حقوقی سازمان اوج و فیلم «خروج» قبل از مقوله کرونا یعنی تقریباً حول‌وحوش جشنواره فیلم فجر قرارداد انتشار دیجیتالش را با فیلیمو بسته بود. این کار نیز عرف است. وقتی فیلم‌ها به جشنواره فجر می‌آیند کم‌کم قراردادشان با پخش‌کننده‌های سینمایی و دیجیتال منعقد می‌شود. بنابراین ما با این مسئله حقوقی مواجه بودیم که این پخش دیجیتال طبق عرف بازار با یک پخش‌کننده دیجیتال قراردادش بسته شده بود و بعد از آن مسئله کرونا پیش آمد.


او ادامه داد: این یک مانع حقوقی بود که باید مجموعه رگولاتور در این عرصه با فیلیمو حل می‌کرد. این مقوله از جنسی است که مترادف آن یعنی سینما، سازمان سینمایی باید با پخش‌کننده و سینمادار و نه با صاحب یک فیلم سینمایی حل کند.


مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج در رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: دوستان از انحصار در این زمینه حرف می‌زنند. چند درصد از مخاطب در عرصه اکران اینترنتی و VODها در این دو VOD  هستند که فیلم روی آن قرار گرفته است. فرض کنید صاحب فیلم هستید و فیلمتان می‌خواهد پخش شود و برای اولین بار فرآیندی را در کشور تجربه کنید، چه کار می‌کنید، حتماً می‌روید با VODهایی مذاکره می‌کنید که بیشترین سهم را از بازار و مخاطب دارند. فیلیمو و نماوا هیچ صنمی با ما ندارند و با همین منطقی که گفتم با آنها مذاکره کردیم.


ذوقی افزود: 70 ، 80 درصد مخاطبان در عرصه VOD، این دو پلتفورم هستند. آیا تقصیر ما است که VODهای دیگر از بازار سهم کمی دارند؟


وی همچنین اظهار کرد: این اتفاق جدید است یعنی افتخار می‌کنیم که سازمان اوج و فیلم «خروج» آقای حاتمی‌کیا در این عرصه نیز پیشگام شده است. پیشگام شدن یعنی فیلم‌های دوم، سوم و دهمی که می‌خواهند اکران اینترنتی انجام دهند حتماً یک‌سری از معضلات ما را ندارند چون اکنون می‌شود مصداق اکران اینترنتی فیلم «خروج» را مطالعه کرد و خلاء‌های قانون‌گذاری، نظارتی و مشکلات کار را کشف کرد.


او گفت: هماهنگی VODها با رگولاتور بالای سرشان یکی دو هفته طول کشید و امروز موضوع حل شده است. در همین روزها شاهد اخباری که در این مقوله منتشر خواهیم کرد خواهید بود و به تبع آن تبلیغات تلویزیونی هم انجام خواهد شد.


ذوقی در خصوص نسخه غیرقانونی فیلم که به سرعت در فضای مجازی پخش شد نیز بیان کرد: قبل از آغاز اکران اینترنتی، اقداماتی در این زمینه انجام دادیم. با مجموعه‌های قانونی که می‌توانند به این موضوع ورود کنند گفت‌وگو کرده بودیم تا با اکران غیرقانونی برخورد کنند. با VODهایی که پخش‌کننده این فیلم هستند نیز صحبت کردیم و نامه‌نگاری‌هایی با یوتیوب انجام شده بود که جلوی پخش این فیلم را در برخی از این پلت‌فورم‌ها بگیرند. ظاهرا با یکسری از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز رایزنی شده بود تا به‌صورت غیرقانونی فیلم را پخش نکنند. با همه اقداماتی که انجام شده بود این وضعی بود که شاهدش بودیم.


مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج معتقد است: این حد از دانلود غیرقانونی در فضای اینترنت عجیب است. به هر حال آغاز و رونق گرفتن اکران اینترنتی در این کشور به ضرر منافع بعضی‌ها است. من فکر می‌کنم آن دسته از دوستان بیکار ننشسته‌اند و چه در فضای اینترنتی و چه در فضای واقعی به این پدیده ضریب دادند.


ذوقی در پایان خاطرنشان کرد: با مواجهه با دانلود غیرقانونی در ایران چه کار می‌توانیم کنیم، یک کار، رفتارهای قانون‌گذاری، نظارت و برخوردهای سلبی است اما اتفاق دیگر که از همه مهم‌تر است مقوله‌ای به اسم فرهنگ مردم است. مردم ماباید متوجه باشند که به‌صورت قانونی باید فیلم را تهیه کنند.


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب