دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1399 - 18:30

معرفی کتاب برای زمان قرنطینه؛ «غرب‌زدگی» از جلال آل احمد

جلال آل‌احمد یکی از تأثیرگذارترین نویسنده‌های معاصر است که کتاب «غرب‌زدگی» از آثار مهم او است که هنوز توسط مردم خوانده می‌شود.
کد خبر : 484716
1514548.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، گسترش ویروس کرونا در جهان روز به روز افزایش می‌یابد و همزمان با آن روند خانه نشینی و قرنطینه  همچنان ادامه دارد.


بدون شک مطالعه‎ کتاب‎های مفید و امیدبخش می‎تواند در این شرایط راهکار خوبی برای دورشدن افراد از وسواس‎های فکری و افکار منفی ناشی از شیوع کرونا باشد. مطالعه کتاب هر چند اندک هم باشد، می‎تواند تاثیر مثبتی در نگرش و باور افراد ایجاد کند و با ترویج مثبت‎اندیشی، آرامش روانی را در جامعه تقویت کند.


در این مطلب شما را با کتاب «غرب‌زدگی» اثر جلال آل احمد آشنا می‌کنیم.


آل احمد از حزب توده تا نگارش «غرب‌زدگی»


«جلال آل احمد» یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان سده اخیر ایران است که در سال ۱۳۰۲ در گیلان به دنیا آمد. او در نوجوانی به دارالفنون و پس از آن برای تحصیل علوم دینی به نجف رفت. پس از بازگشت به ایران دچار تحول و تغییرات اساسی فکری شد و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی آن زمان ایران را دنبال کرد؛ و برخلاف عقاید خانواده‌اش که از روحانیون آن دوره بودند به حزب توده پیوست اما با گذشت زمان دوباره گرایش به مذهب در او قوت گرفت. آل احمد با نویسنده رمان «سووشون» یعنی «سیمین دانشور» ازدواج کرد.


این نویسنده برجسته زندگی‌اش را وقف نوشتن کرد. از دهه بیست مجموعه داستان‌هایش که غالباً طنز و روایت اوضاع اجتماعی بودند را منتشر کرد و به‌عنوان نویسنده‌ای توانا شناخته شد. آثار این نویسنده که تنوع زیادی هم دارد و شامل داستان‌ها، مقالات و سفرنامه‌ها است؛ از ارزش ادبی بالایی برخوردار هستند. این آثار بازتابی از فضای اجتماعی و سیاسی دهه بیست و سی جامعه ایران هستند. آل احمد عمر کوتاهی داشت و در چهل‌وپنج‌ سالگی در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در گیلان درگذشت.


«غرب‌زدگی» مشهورترین اثر آل احمد


کتاب «غرب‌زدگی» مشهورترین و چالش‌برانگیزترین اثر جلال آل احمد به شمار می‌آید و معمولاً او را با همین کتاب می‌شناسند. آل احمد نگارش این کتاب را در سال 1340 به پایان رساند و در مهر ماه سال 1341 منتشر شد. نسخه کامل‌تری از کتاب در سال 1342 آماده چاپ بود اما در زیر چاپ توقیف شد و حکومت وقت کتاب را برنتابید. از آن زمان از کتب ایدئولوژیک انقلابیون گشت و حساسیت‌ها برای آن بالاتر رفت. غرب‌زدگی چه پیش و چه پس از انقلاب نقدها و نظرات متنوع و متکاثری را در برداشت که همین نشان از اهمیت این کتاب جلال و موضوع خاص آن است.


آل احمد رو در روی جامعه ایرانی


آل احمد در «غرب‌زدگی»، نشانه‌ها و آثار ورود مدرنیزاسیون به ایران را بر سبک زندگی ایرانیان بررسی کرده است. از این منظر، آل احمد با مدرنیته مشکلی ندارد و جامعه‌ی خودی را، به دلیل عدم پویایی و درجا زدن، به سختی مورد نکوهش قرار می‌دهد. بحث جلال آل احمد بر سر پذیرش مدرنیزاسیون بدون فراهم بودن زمینه‌ها و در نتیجه، عدم توجه به پیامدهای منفی چنین پذیرشی است. او در «غرب‌زدگی» ادعای ارائه پژوهشی علمی را ندارد، بنابراین بیش از آنکه به مبانی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و روش‌شناسی مدرنیته پایبند باشد، ناهنجاری‌های ناشی از وارد کردن بی‌قید و شرط فناوری (مدرنیزاسیون) را به جامعه‌ای که تولید کننده نیست، مورد بحث قرار داده است.


نویسنده پس از معرفی چگونگی تدوین و طرح مسئله در فصل‌های دوم و سوم، سه فصل را به نشان دادن زمینه‌ها و اهمیت موضوع مورد بحث اختصاص می‌دهد. او در فصل هفتم، تمام دل مشغولی خود را ارائه می‌دهد. در واقع «غرب‌زدگی» با فصل هفتم، که «جنگ تضادها» نامیده شده است، به اوج می‌رسد. آنچه نگارنده به آن پرداخته برداشتی است که از همین فصل دارد. در این فصل، جلال آل احمد، تضادهای ناشی از هجوم صنعت به ایران و ناهنجاری‌ها و بی‌هنجاری‌های ایجاد شده در حیات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دوران خودش را با صراحت و بی‌پرده به تصویر کشیده است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته