دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1394 - 15:40
رئیس سازمان انتقال خون خبر داد:

14 خدمت سازمان انتقال خون تعرفه‌گذاری شد

رئیس سازمان انتقال خون عنوان کرد: 14 خدمت سازمان انتقال خون تعرفه‌گذاری و در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات ثبت و توسط دولت ابلاغ شده است.
کد خبر : 48423

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر علی اکبر پور فتح الله در نشست خبری که در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در غرفه وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: یکی از وعده‌هایی که در ابتدای ورود خود به سازمان انتقال خون دادم اقتصادی شدن چرخه انتقال خون بود که با تلاش وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون 14 خدمت این سازمان تعرفه گذاری شد و در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات آمد و بعد از فروردین ماه توسط دولت ابلاغ شد.


رئیس سازمان انتقال خون افزود: البته مشکلاتی در اجرا داشتیم که خوشبختانه با همکاری وزیر رفاه این مشکلات مرتفع و تعرفه‌ها به بیمه‌ها ابلاغ شد و خدمات انتقال خون تعرفه گذاری شد.


وی با بیان اینکه 14 خدمت سازمان انتقال خون تعرفه گذاری شد، گفت: 7 خدمت در گذشته تعرفه گذاری شده بود اما متاسفانه بازبینی نشده بود که این مساله هزینه سنگینی را بر روی دوش بیماران می‌گذاشت. از 7 خدمت دیگر سه خدمت خدمات جدیدی است که در گذشته توسط سازمان انتقال خون ارائه نمی‌شد و ما اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم.


رئیس سازمان انتقال خون عنوان کرد: یکی از خدمات بسیار مهم و استراتژیک تولید خونی بود که مگالوویروس آن منفی باشد که این خون مورد نیاز نوزادان نارسی است که این نوزادان به دلیل ضعف سیستم ایمنی نمی‌توانند خون‌های معمولی دریافت کنند و باید خونی به آنها تزریق شود که مگالوویروس آن منفی باشد و با توجه به اینکه شیوع این ویروس در جامعه حدود 95 درصد است تولید این نوع خون خدمات جدیدی را در سازمان انتقال خون فراهم کرده است.


پور فتح الله در بخش دیگری از سخنانش از تولید دو فرآورده جدید از قبیل تولید گلبول قرمز با حذف گلبول سفید و پلاکت با حذف گلبول سفید است که این خدمات نیز در سازمان انتقال خون ارائه نمی‌شد که این دو خدمت کمک بزرگی را به بیماران و مردم خواهد داشت و چتر خدمات انتقال خون را افزایش می‌دهد.


وی در ادامه گفت: در کنار تعرفه گذاری خدمات سازمان انتقال خون دستورالعمل مصرف منطقی خون و فرآورده‌های آن را با همکاری 11 انجمن تنظیم کردیم و راهنمای مصرف ملی را نیز تنظیم و مدیریت مصرف را انجام خواهیم داد و تلاش می‌کنیم به سمتی پیش رویم که خون و فرآورده‌های خونی در جایی که نیاز است مصرف شود.


رئیس سازمان انتقال خون ایران در ادامه با تاکید بر اهمیت مدیریت خون بیمار گفت: مدیریت خون بیمار تجربه‌ای بود که برای اولین بار در آمریکا آغاز شد. در آمریکا سالانه 7 درصد اهدای خون افزایش پیدا می‌کند اما با این وجود در سال 2014 مدیریت خون بیمار در این کشور اجرا شد بدین مفهوم که بیمار به خون دیگری نیاز پیدا نکند و از خون خود بیمار با روش‌هایی مانند جراحی، دستگاه ساکشن خون و ... برای مدیریت خون بیمار استفاده شود. بدین صورت که اگر بیمار به خون نیاز داشته باشد از خون خود او برای اهدا استفاده شود که این مساله علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن خون بیمار منجر به کاهش هزینه‌های آن می‌شود. همچنین این مساله نیاز کشور به اهدای خون را کاهش می‌دهد به گونه‌ای که با اجرا شدن این برنامه مدیریتی در آمریکا اهدای خون از 16 میلیون به 14 میلیون کاهش پیدا کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته