دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

تعلل 3 ساله مجلس در بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق

روند کند بررسی این لایحه نشان می‌دهد که این قانون در اولویت‌های کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار ندارد و آن‌ها نسبت به این لایحه اهتمام لازم را ندارند.
کد خبر : 483566
ghachagh kala.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، قاچاق کالا پدیده‌ای چند بعدی است که متاثر از عوامل گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قضایی بوده و یکی از دلایل اصلی مبارزه با قاچاق، آثار مخرب آن بر فضای تولید و اشتغال است که ضرورت دارد جزء اولویت‌های سیاست‌گذاران اقتصادی کشور قرار گیرد.  مبارزه با قاچاق کالا در اقتصاد ایران با چالش‌ها و معضلات متعددی روبرو است. در بندهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز مبارزه با قاچاق و مفاسد قانونی جزء اولویت‌های اجرایی و قانونگذاری قرار گرفته و ضعف قوانین، نگاه غلط مسئولین به حل مشکلات قاچاق و معضلات رویه‌‌های گمرکی و تجاری کشور از اساسی‌ترین علت‌های ضعف مبارزه با قاچاق در کشور است.


سرگذشت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز


قانون مبارزه با قاچاق کالا ارز در سال 92 تصویب و ابلاغ شد اما در سال 93 علی طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در نامه‌ای به روحانی خواستار تغییر قانون مبارزه با قاچاق کالا شد. طیب‌نیا در نامه‌ خود 7 دلیل را برای اصلاح قانون ذکر کرد که از جمله آن عدم تناسب قانون با شرایط تحریم، ناهمخوانی قانون با اصول اقتصاد جهانی و مغایرت با کنوانسیون‌های بین المللی و مانعی برای پیوستن به WTO، عدم تناسب با قانون گمرک و قانون بهبود فضای کسب و کار است.


سرانجام بخشی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1394 اصلاح شد اما به اذعان بسیاری مشکلات آن رفع نشد تا مجدد در سال 95 نیز لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی دولت به مجلس ارائه شد، نمایندگان مجلس نیز قول دادند تا پایان سال 96 بررسی‌های خود را اعلام و آن را تصویب نماید. حتی در این مدت به دلیل ارتباط لایحه با مسائل قضایی، قوه قضائیه نیز بر روی این لایحه نظر خود را اعلام کرده بود.


با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 96 در گزارشی ایرادات و اصلاحات خود را پیرامون لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نکات قابل توجهی را درباره اصلاح لایحه بیان می‌کند. مرکز پژوهش‌ها در اظهار نظری جالب توجه، ایردات وارده بر لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق را بیشتر از جنس ویرایشی می‌داند و لایحه را از ارائه راه حل برای رفع موانع مبارزه با قاچاق کالا و ارز خالی می‌داند.


خاک خوردن قانون مبارزه با قاچاق در مجلس شورای اسلامی


اما 3 سال از ورود لایحه به مجلس می‌گذرد و نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای کمیسیون اقتصادی چندین مرتبه وعده اتمام بررسی آن را در کمیسیون اقتصادی مجلس داده‌اند. پورابراهیمی رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در شهریور 98 ضمن اشاره به ایرادات قانون مبارزه با قاچاق کالا، زمانی را برای پایان یافتن بررسی‌ لایحه مبارزه با قاچاق و ارز مشخص نمی‌کند که نشان از برنامه نامشخص این کمیسیون برای لایحه قاچاق است.


با این حال روند کند بررسی این لایحه حکایت از این دارد که این قانون در اولویت‌های کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار ندارد و بیش از 3 سال از بررسی این لایحه می‌گذرد و همچنان بررسی آن به تاخیر می‌افتد.


به گزارش آنا، یکی از موضوعات مورد تاکید رهبرانقلاب درمبارزه با قاچاق، لزوم عزم و اهتمام و تلاش انقلابی و جهادی در مسئولان است که وعده‌های تکراری و بررسی سه ساله یک لایحه با این نوع مدیریت در حوزه قاچاق همخوانی ندارد. از طرفی مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از بایسته‌های اساسی حمایت از تولید داخل است که در صورت پیگیری و تحقق آن، نتیجه‌اش  در رونق تولید و جهش تولید نمایان خواهد شد.


انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته