دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا ویروس کرونا در ایران مهار شده است؟

اپیدمی ویروس کووید 19 در جامعه ایران تاکنون با اجرای طرح‌های مؤثر و همکاری مردم با ستاد ملی مبارزه با کرونا به خوبی کنترل شده اما به نظر می‌رسد ریشه‌کن شدن ویروس و انتشار سلامت در جامعه هنوز نیازمند مراقبت‌های جدی است.
کد خبر : 481028
IMG-20200330-WA0036.jpg

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مبارزه با شیوع بیماری کرونا در کشور ابتدا با مسئولیت وزیر بهداشت در کشور آغاز شد و نخستین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با حضور تعدادی از وزرا، مسئولان سازمان مدیریت بحران, سازمان پدافند غیرعامل و ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تشکیل و برای مهار این بیماری تصمیماتی گرفته شد.


نمکی در همان ابتدا در گفتگوهای تلویزیونی به مردم این اطمینان را داد، همان طور که شیوع آنفلوانزا در پاییز  سال 98 مهار شد بیماری کرونا نیزکنترل می‌شود، اما مقابله با این دشمن نامرئی چندان هم آسان نبود. اپیدمی بیماری سبب شد مدارس و مراکز آموزشی تعطیل شوند و هشدارها نسبت به مراقبت از ارتباطات اجتماعی نخستین واکنش‌های مسئولان برای مقابله با اپیدمی بیماری بود.


از ابتدای اسفند تقریباً بیشتر مراکز دولتی و ادارات کارمندان خود را دورکار کردند تا شاید بتوانند زنجیره شیوع بیماری که مهمترین راه انتقال آن از طریق ارتباطات اجتماعی بود را کاهش دهند. توصیه‌ها برای شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و استفاده از دستکش و ماسک مؤکدترین و مؤثرترین راهکارها معرفی شدند تا با کمک مردم و رعایت بهداشت فردی سدی مقابل شیوع این ویروس ابصار گسیخته زده شود.


پر واضح بود که هرچه بیماری گسترش یابد، مهار آن سخت‌تر و شاید غیر ممکن باشد. بنابراین به توصیه علی لاریجانی و دستور مقام معظم رهبری ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا به روحانی سپرده شد تا تصمیم‌های ستاد با قاطعیت بیشتری پیگیری و اجرا شود. 


شعار «کرونا را شکست می‌دهیم» ورد زبان مردم شد تا بتوانند جان عزیزان خود را از خطر ابتلا به ویروس کووید19 حفظ کنند و کاهش چشمگیر سفرهای نوروزی نشان از همت مردم برای همراهی با دولت و ریشه‌کن کردن بیماری داشت. فاصله گذاری اجتماعی هم طرحی بود که 16 فرودین با دستور رئیس جمهور اجرایی شد.


روحانی در این جلسه با تأکید براینکه رؤسای کمیته‌های گوناگون ستاد ملی مبارزه با کرونا موظفند ارزیابی دقیقی از میزان تاثیر تشدید برنامه فاصله‌گذاری اجتماعی انجام بدهند، گفت: باید برای دوره بازگشایی پس از اطمینان از ایجاد وضعیت تثبیت شده در مدیریت مقابله با کرونا پروتکل‌های متنوع و مختلف با دقت نظر در تمامی حوزه‌ها طراحی و متناسب با هر کسب و کار اجرا شود.


رئیس جمهور با بیان اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی با تبدیل به فاصله‌گذاری هوشمند ادامه خواهد یافت، افزود: ما مرحله اول و دوم آن را اجرا کرده‌ایم و موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و الان در مرحله سوم آن که اجرای فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی است،  قرار داریم و مختصات آن باید مشخص و مدون باشد.


وی تأکید کرد: پروتکل‌های بهداشتی باید به گونه‌ای طراحی شود که همه مردم اعم از ارباب رجوع، کارمند، کارگر و کاسب بدانند و مطمئن باشند در محیط کار و بیرون از خانه با رعایت این پروتکل‌ها می‌توانند درصد بالایی اطمینان خاطر داشته باشند که از سلامتی برخوردار خواهند بود.


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که از چه زمانی دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با سلامت کامل به مراکز آموزشی مراجعه کنند؛ لذا رؤسای کمیته‌ها باید با روش‌های دقیق، مطالعات و ارزیابی‌های لازم را انجام بدهند تا بر اساس آن ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم را اتخاذ کند.


این طرح ستاد ملی مبارزه با کرونا با همراهی مردم به خوبی اجرا شد، اما باید توجه داشت که هنوز وزارت بهداشت از کفایت اجرای این طرح برای ریشه‌کن شدن بیماری در جامعه سخن نگفته و باید مراقب باشیم رفتارهای اجتماعی مردم که بنا به ضروریات زندگی قرنطینه را از بین می‌برد، بار دیگر منجر به شیوع ابصار گسیخته ویروس کووید 19 در کشور نشود.


به نظر می‌رسد دولت و مجموعه ستاد مقابله با ویروس کرونا که تاکنون زحمات فراوانی برای سلامت مردم کشیده  و رنج بسیاری را تحمل کرده‌اند از این به بعد هم طرح‌های قاطعی برای ادامه مبارزه با ویروس تا ریشه کن شدن کامل آن در جامعه داشته باشند.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته