دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1398 - 15:16
آیت‌الله ردایی در گفتگوی تفصیلی با آنا/ 1

کمیسیون‌های خبرگان باید از ظرفیت نهادهای علمی استفاده کنند/ حضور اعضای خبرگان در میان مردم ضروری است/ یک خبرگان قوی باید منویات رهبری را از سایر نهادها مطالبه نماید

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: یک مجلس خبرگان قوی قطعاً می‌تواند مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را هم به حرکت در آورد.
کد خبر : 471927
_MID0208.jpg

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سعید امینی؛ قرار است انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور 29 کاندیدا همزمان با انتخابات یازدهیمن دوره مجلس شورای اسلامی در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم برگزار شود؛ لذا انتخابات مجلس خبرگان رهبری بهانه‌ای شد تا به سراغ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه به نام آیت‌الله حسین ردایی برویم و با او درباره موضوعات مختلفی به گفتگو بنشینیم.


این گفتگو در دو بخش تنظیم شده و در بخش اول آن که در ادامه می‌خوانید، درباره  «وظایف مجلس خبرگان رهبری»، «نقاط ضعف مجلس خبرگان»، «میزان تأثیرگذاری این نهاد بر جایگاه رهبری»، «میزان ارتباط مجلس خبرگان با مردم» گفتگو کردیم که از نظر می‌گذرد.


آنا: به عنوان پرسش نخست می‌خواهیم از شما بپرسیم که انگیزه کاندیداهای مجلس خبرگان برای ورود به این نهاد به جزء تعیین مقام رهبری چیست؟


آیت‌الله ردایی: ما دو مطلب را به عنوان مباحث مقدماتی انگیزه‌ای حضور در انتخابات داریم؛ یکی بحث فعال کردن خود مجلس خبرگان، اعضا و کمیسیون‌های خبرگان است. برای نمونه کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان و همچنین کمیسیون بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت فقیه از کمیسیون‌های قابل‌دار برای تأثیرگذاری در جامعه، در میان نخبگان، در میان خواص و هم در جامعه جهانی محسوب می‌شوند.


به همین دلیل ما معتقدیم اگر کمیسیون‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان قوی باشند، قطعاً با قوت و قدرت، منویات رهبری را در مسائل مختلف می‌توانند به پیش ببرند و وقتی که در راستای اهداف و چشم‌اندازهایی که در این سه موضوع، رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند، اعضای خبرگان یا کمیسیون‌های مربوطه فعال باشند، بدون شک بر مجلس شورای اسلامی و مسائل سیاسی روز کشور اثرگذار خواهند بود. این کمیسیون‌ها می‌توانند به عنوان اعضا و پیکره ولایت فقیه در موضوعات سه‌گانه مطرح‌شده، پیگیری و مطالبه داشته باشند؛ یعنی نقطه‌نظرات سیاسی رهبری، آسیب‌ها، توقعات و نارسایی‌های اجتماعی را بتوانند بررسی، پیگیری و مطالبهکنند.


حجت الاسلام حسین ردایی  کاندید مجلس خبرگان


همچنین کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری باید همه مسائل اقتصادی مثل اقتصاد مقاومتی و مسائلی که در جامعه مؤثر هستند را پیگیری کنند و در بحث‌های فرهنگی؛ شبیخون‌ها و نفوذ فرهنگی و آن چیزهایی که در بیانات رهبر انقلاب مطرح شده، را مورد توجه قرار دهند.


این کمیسیون‌ها مأموریت دارند یک‌سری چشم‌اندازهایی که برای انقلاب ترسیم شده‌اند مانند تمدن نوین اسلامی که جزء فصل‌های فرهنگی یک انقلاب محسوب می‌شود را مورد بررسی و واکاوی قرار دهند؛ لذا به نظر من تنها نهادی که هم می‌تواند به خوبی تبیین‌کننده این خطوط، مبانی و چشم‌اندازها باشد و هم می‌تواند به عنوان یک نهاد پیگیر و مطالبه‌گر از مسئولان و نهاد‌های مربوطه مطرح شود یک مجلس خبرگان قوی است؛ چون یک مجلس خبرگان قوی قطعاً می‌تواند مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را هم به حرکت در آورد.


همچنین اعضای خبرگان رهبری و مجموعه مجلس خبرگان قطعاً می‌توانند از جهات عدیده‌ای در تقویت منزلت ولایت فقیه و هم شخص ولی فقیه اثرگذار باشد.


آنا: حضرتعالی اگر بخواهید یکی از نقاط ضعف این نهاد را بیان کنید، به کدام ضعف آن اشاره خواهید کرد؟


آیت‌الله ردایی: یکی از نقاط ضعف مجلس خبرگان رهبری، عدم حضور اعضای خبرگان در میان مردم است که همین امر باعث می‌شود تا مردم از مجلس خبرگان، از کمیسیون‌های مربوطه، اعضای کمیسیون، نوع فعالیت‌ها و و آثار فعالیت‌ها هیچ اطلاعی نداشته باشند.


در اینجا باید عرض کنم با وجود اینکه تبلیغات قانونی مجلس خبرگان رهبری به مدت دو هفته است آغاز شده، اما بسیاری از مردم از قانون انتخابات مجلس خبرگان اطلاعی ندارند و حتی با وجود اینکه هفته اول تبلیغات خبرگان رهبری به پایان رسیده، وقتی مردم با تبلیغات کاندیداها و پوسترها یا بروشورهای تبلیغاتی مواجه می‌شدند، اعتراض می‌کردند و این نشان می‌دهد که مجلس خبرگان در نگاه مردم صرفاً یک انتخابات فرمایشی به نظر می‌آید؛ در حالی که اگر اهمیت، منزلت و کارآیی مجلس خبرگان برای مردم تبیین شود و نشان داده شود، قطعاً مجلس خبرگان از مهجوریت درخواهد آمد و مردم با وظایف کمیسیون‌ها و فعالیت‌های این مجلس آشنا خواهند شد.


آنا: آیا مجلس خبرگان رهبری در صورت نیاز به مقام معظم رهبری مشاوره و مشورت ارائه می‌دهد؟


آیت‌الله ردایی: با اینکه همه ما می‌دانیم و همه بزرگان اقرار می‌کنند که انتخاب رهبر عزیز به عنوان قائد بودن و امام امت فعلی بودن، یکی از بهترین انتخاب‌ها بوده و روزبه‌روز و سال‌به‌سال ما آثار و برکات آن انتخاب را مشاهده می‌کنیم، اما این به این معنا نیست که رهبری عزیز انقلاب و ولی فقیه زمان نیاز به همکاری، مشورت و تقویت نداشته باشد.


حجت الاسلام حسین ردایی  کاندید مجلس خبرگان


هر چه کمیسیون‌های مجلس خبرگان و اعضای این مجلس فعال‌تر باشند و با هدف تبیین و پاسخ‌گویی به شبهات در عرصه اجتماعی حضور داشته باشند، در سازمان‌ها، نهادها، مراکز علمی و دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند، این قطعاً برای تبیین جایگاه شخص ولی فقیه و اثرگذاری او در ایران و در جامعه جهانی بیشتر خواهد شد.


یک مجموعه‌ای به نام مجلس خبرگان رهبری که برخوردار از 86 عضو فقیه است، توانایی بسیار بالایی باید داشته باشد و حرکت آنها در مسیر منویات رهبری و انقلاب، می‌تواند برکات ماندگار، مؤثر و فعال داشته باشد و ما انتظار چنین مجلس خبرگانی را داریم.


آنا: سؤال بعدی این است که چندین بار مشاهده شده برخی کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری که ساکن استان دیگری هستند به عنوان مثال ساکن تهران، از طرف اصفهان یا کرمان کاندیدای ورود به مجلس خبرگان رهبری می‌شوند، آیا این مسئله بر روی کمرنگ بودن روابط نمایندگان مجلس خبرگان با مردم تأثیرگذار بوده است؟


آیت‌الله ردایی: این موضوع همیشه در دست بررسی قرار داشته و نیز اخیراً در مجلس خبرگان هم مطرح شده و حتی دورا دور شنیدیم موضوع استانی شدن حوزه انتخابی افراد، یا منطقه‌ای بودن حوزه افرادی که اهل یک منطقه‌ای هستند، مطرح شده؛ یعنی در موقع ثبت‌نام افراد یا باید اهل آن استان باشند یا ساکن در آن استان باشند، اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است، ولی بهتر است داوطلبانی که نه اهل حوزه انتخابیه هستند و نه ساکن آنجا، از آن حوزه انتخابی شرکت نکنند.


همچنین پیشنهاد دیگر من برای گسترش روابط میان نمایندگان مجلس خبرگان با مردم این است که نمایندگان خبرگان رهبری یک حضور حداقلی در میان مردم برای خود تعریف کنند؛ به عنوان مثال فرض کنید که عضو مجلس خبرگان حداقل در ماه دو روز را برای حوزه انتخابی خودش اختصاص دهد و این ضرورت، هم عقلاً روشن است و هم از نظر حقوقی، این کمترین حق موکلان بر وکلایشان است. اعضای مجلس خبرگان وکیل مردم هستند و موکل این توقع را از وکلایش دارد که آنها را ببیند، نیازهای حداقلی مسائل مربوطه را مطرح کرده و پاسخ‌های لازم را دریافت کنند. گاهی ما می‌توانیم از این حضور اجتماعی در میان مردم استفاده بهره‌برداری‌هایی کنیم که شاید در میان خواص هم این بهره‌برداری وجود نداشته باشد.


یک نکته‌ای را می‌خواهم خیلی شفاف و صریح عرض کنم، ما فکر نکنیم همه چیز را می‌دانیم؛ یعنی حتی فقهای ما در مجلس خبرگان و نیز اعضای محترم مجلس خبرگان فکر نکنند همه چیز را می‌دانند. بعضی از پیشنهادها و نقدها در میان توده مردم مطرح می‌شود که حتی به ذهن خواص هم خطور نمی‌کند؛ بنابراین حضور اجتماعی اعضای خبرگان در میان مردم ضروری است و مقام معظم رهبری هم در دیدار اخیرشان با اعضای خبرگان به این مطلب اشاره کردند.


حجت الاسلام حسین ردایی  کاندید مجلس خبرگان


اعضای مجلس خبرگان رهبری با بهره‌برداری از پیشنهادات و انتقادات توده مردم و به خصوص خواص منطقه، اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه می‌توانند این پیشنهادات را در کمیسیون‌های مربوطه مورد استفاده قرار دهند و بعد چکیده خروجی کمیسیون‌ها را به مقام معظم رهبری ارائه کنند؛ بنابراین این به معنای واسطه فیض بودن متقابل میان امت و امام و میان مردم و حاکم دینی تلقی می‌شود؛ یعنی مجلس خبرگان می‌تواند با دریافت نقطه‌نظرات و پیشنهادات مردم و رساندن آن به محضر رهبر معظم انقلاب در سیر صعودی نقش‌آفرین باشد و یا می‌تواند در قوس نزول و سیر نزولی بهترین مبین و بیان‌کننده حقایق و مبانی انقلاب و منویات رهبری برای مردم باشد.


آنا: آیت‌الله اراکی گفته بودند سه نفر از اعضای خبرگان رهبری در حال بررسی سوابق برخی گزینه‌های رهبری هستند؛ لذا امکان دارد حرف انتخاب رهبری در همین مجلس خبرگان پیش بیاید؛ به نظرتان مجلس خبرگان در این دوره چقدر می‌تواند در بحث انتخاب رهبری، نقطه‌نظرات و حرف‌هایش را مطرح کند؟ یا این مجلس خبرگان چقدر می‌تواند برای آینده نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی کند؟


آیت‌الله ردایی: اولاً ما آرزوی‌مان این است که عمر بابرکت مقام معظم رهبری آن‌قدر ادامه یابد که ایشان پرچم این انقلاب را به صاحب اصلی‌اش؛ یعنی امام عصر(عج) تحول دهند.


ثانیاً در فرض ذکر شده، تمامی اعضا و کمیسیون‌های مجلس خبرگان وظیفه موظف هستند که در این جهت کار کنند و به‌طور قطع عرض می‌کنم، مجلس خبرگان مثل ادوار گذشته که کار را بر مبنای شرع و عقلانیت دینی پیش می‌بُرد، در صورت ضرورت به وظیفه قانونی‌اش عمل خواهد کرد و از این جهت نگرانی وجود نخواهد داشت.


آنا: آیا به قاعده لطف ایمان دارید؟


آیت‌الله ردایی: بحث قاعده لطف بدون شک جزء اعتقادات همه ماست. منتهی مراتب دارد؛ یعنی قاعده لطف این است که بدون شک رحمت خاص الهی پروردگار و توجه و عنایت اولیایش بر یک امت اسلامی معتقد محب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) شامل خواهد شد و این به معنای قاعده لطف است؛ بنابراین هر چقدر که ملت ما و نخبگان ما ارتباطشان را با امام عصر(عج) و ولی‌شان توسعه دهند، بیشتر مورد لطف قرار می‌گیرند و امیدواریم که این لطف به احسن وجه شامل همه شود.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
Suliman
Sweden
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱
۰
گوشی های سامسونگ و ال جی بسیار خوب هستند بنابراین امریکا می خواهد مردم ایران را محروم کند . این گوشی را می توان از بازارهای کشورهای همسایه گرفته شده است . و نرم افزار لنوکس را در این گوشی ها قرار دهید .
هلدینگ شایسته