دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1394 - 11:42
گزارش آنا از تصویب کلیات یک طرح مصوب کمیسیون فرهنگی در مجلس؛

مخالفان: طرح جمعیت و تعالی خانواده تبعیض نارواست/ موافقان: مخالفت‌ها مغایر با سیاست‌های کلی افزایش جمعیت سخن می‌گویند

صبح امروز بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده از سوی کمیسیون فرهنگی در دستور کار مجلس قرار گرفت. این طرح که چارچوب مشخصی را برای فرزندآوری تعیین می‌کند با کمک محمدرضا باهنر توانست رای اکثریت نمایندگان را با خود همراه کند.
کد خبر : 47126

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، پس از اینکه سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی گزارش کمیسیون درباره این طرح را در جلسه علنی مجلس قرائت کرد، مخالفان و موافقان این طرح نظر خود را بیان کردند.


حسینی: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در تضاد است


سیدهادی حسینی، نماینده مردم قائمشهر در مجلس، به عنوان اولین مخالف طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده اظهار کرد: علت ازدواج نکردن جوانان معاش است و اگر هم ازدواج باشد به همین دلیل فرزندآورری کم است.


وی افزود: در این طرح مواردی مانند انتقال ژن نخبه و ازدواج فرهیختگان آمده است که نمی‌توان آنها را پذیرفت. همچنین این طرح با مصوبات متعدد شورای عالی انقلاب فرهنگی در تضاد است.


این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: این طرح 45 هزار میلیارد بار مالی دارد که بر اساس قانون طرح‌های دارای بار مالی را بدون تعیین منابع مجلس نمی‌تواند به تصویب برساند.


آریایی‌نژاد: جنگ‌های خاورمیانه به دنبال کاهش جمعیت است


در ادامه احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس در موافقت با این طرح گفت: مخالفان در جزئیات بحث دارند. البته ما هم به دنبال جمعیت باکیفیت هستیم ولی نمی‌توان افزایش جمعیت را در نظر نگرفت.


وی با بیان اینکه هدف جنگ‌های خاورمیانه این است که جمعیت مسلمانان کم شود، از این رو ما باید به دنبال افزایش جمعیت مسلمانان باشیم.


ندیمی: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده تبعیض ناروا است


ابوذر ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس، در مخالفت با طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده اظهار کرد: ازدواج و افزایش جمعیت موضوعی بخشی نیست که فقط یک کمیسیون آن را بررسی کند از این رو از هیئت رئیسه می‌خواهم که این طرح را به کمیسیون‌های دیگر ارجاع دهد.


وی افزود: بر اساس تأکیدات رهبری برای افزایش جمعیت بخشی از قوانین نیاز به اصلاح دارد نه اینکه مواد تکراری مورد بحث قرار گیرد.


این نماینده مجلس تأکید کرد: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده تبعیض نارواست، چراکه بر اساس دلایل بسیاری زنان و دختران باید درآمد داشته باشند، اینکه بخواهیم اشتغال را جنسیتی کنیم شایسته نیست و بازتاب خوبی در جامعه ندارد.


ندیمی ادامه داد: در این طرح آمده است که از ژن نخبه استفاده شود یا ازدواج فرهیختگان، آوردن این مسائل یعنی چه؟! این قیود ازدواج را سخت‌تر می‌کند.


سالک: مخالفان مغایر با سیاست‌های کلی افزایش جمعیت سخن می‌گویند


احمد سالک نماینده اصفهان موافق بعدی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده بود که در جلسه علنی مجلس نظراتش را بیان کرد. وی گفت: این طرح به دنبال خانواده پایدار است و اقتصاد خانواده و تربیت فرزند و تعالی خانواده در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.


وی افزود: محل استفاده اعتبارات که مورد انتقاد مخالفان است، در این طرح دیده شده است.


رئیس کمیسیون فرهنگی همچنین تأکید کرد: موضوعاتی را مخالفان درباره این طرح می‌گویند اساسا مخالف سیاست‌های کلی افزایش جمعیت رهبری است.


لاهوتی: ایران تا 70 سال آینده 150 میلیون جمعیت دارد


در ادامه مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس، در مخالفت با طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده اظهار کرد: نرخ رشد جمعیت در کشور 0/4 درصد از متوسط رشد جهانی بالاتر است، در حالت بدبینانه جمعیت ایران تا 70 سال آینده 150 میلیون نفر می‌رسد.


وی افزود: امروز ما با مشکلات متعدد زیست‌محیطی و کم‌آبی مواجه هستیم، اکنون سرانه آب مردم در دنیا 8600 مترمکعب است در صورتی‌که سرانه آب در ایرانن 1170 مترمکعب است.


این نماینده مجلس تاکید کرد: این طرح تبعیض نارواست، چراکه قیودی مانند منع به‌کارگیری از افراد مجرد در هیئت‌های علمی در آن آمده است که صحیح نیست.


حسن تامینی لیچانی نماینده مردم رشت در مجلس به عنوان آخرین مخالف گفت: ازدواج و طلاق ارتباطی به جمعیت ندارد، چه بخواهیم و چه نخواهیم رشد جمعیت ایران در حال کاهش است و این یک زنگ خطر است که باید به آن توجه شود.


این نماینده مجلس ادامه داد: سن ازدواج در حال افزایش است و این خطرناک است. باید برای باروری مشوق‌هایی در نظر گرفت در بسیاری از کشورها اینگونه است و ما هم باید اینگونه عمل کنیم.


افتخاری: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده منجر به کاهش جمعیت می‌شود


در ادامه لاله افتخاری در جریان بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با اخطار قانون اساسی با استناد بر اصول 10، 20 و 75 این قانون گفت: قطعا هیچیک از همکاران و مردم مخالفتی با افزایش جمعیت و تحقق منویات رهبری ندارد.


وی با اشاره به حضور مستمرش در کمیسیون فرهنگی مجلس در حین بررسی لایحه طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده افزود: توجیه این طرح چیزی است که منجر به کاهش جمعیت در اثر یک سری تبعیض‌های ناروا خواهد شد.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: بحث ژن نخبگی که در طرح مذکور دیده شده از جمله مسائلی است که دارای ابهام بوده و شدنی نیست.


افتخاری گفت: پیشنهادی که من دارم این است که به کلیات طرح مذکور رأی بدهیم اما اجازه دهیم با ارجاع به کمیسیون بررسی بیشتری در خصوص آن صورت بگیرد تا بار مالی آن نیز برداشته شود.


باهنر در پاسخ به اخطار افتخاری گفت:‌ در صورتی که ان شاءالله کلیات این طرح رأی بیاورد به کمیسیون برای برداشته شدن بار مالی ارجاع خواهد شد.


صالح: دولت در برنامه ششم به جمعیت پرداخته است


رضا صالح، به عنوان نماینده دولت، نظر خود را درباره این طرح در جلسه علنی مجلس بدین گونه بیان کرد که دولت سیاست‌های کلی جمعیت را قبول دارد، دولت در برنامه ششم توسعه فصل مفصلی را برای این موضوع در نظر گرفته است.


وی افزود: دولت در این برنامه منابع مالی را نیز خواهد دید، اگر نمایندگان اجازه دهند این امر در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.


در ادامه طاهری بار دیگر برای بیان نظر کمیسیون فرهنگی درباره این طرح گفت: دولت از زمانیکه که مقام معظم رهبری چنین مساله‌ای را بیان کرده‌اند هیچ اقدامی انجام نداده است و به همین دلیل کمیسیون فرهنگی اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار داده است.


محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس، که در غیاب لاریجانی ریاست بخشی از جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، گفت: بار مالی این طرح را که نمی‌شود انکار کرد ولی اگر ان‌شاءالله کلیاتش تصویب شود، به کمیسیون فرهنگی ارجاع خواهد شد تا ایرادات مالی آن برطرف شود.


در هیمن زمان باهنر پس از بیان این جملات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را به رأی گذاشت که نمایندگان با 144 رای موافق، 25 رای مخالف و 6 رای ممتنع با کلیات این طرح موافقت کردند. این طرح پس از تصویب کلیات به کمیسیون فرهنگی ارجاع شد.


کمیسیون فرهنگی 12 عضو دارد که 8 عضو آن در جریان پایداری و فراکسیون اصولگرایان حضور دارند. این کمیسیون پیش از این طرح پرحاشیه حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را به تصویب رساند که حتی پس از تصویب، از سوی رئیس‌جمهوری به هیئت حل اختلاف قوا ارجاع شده است و آن هیئت نیز از دولت خواسته که آن را اجرایی کند. همچنین هم‌اکنون این کمیسیون طرحی به نام حجاب و عفاف را در دستور دارد که بر اساس آن قرار است نوع حجاب زنان در ادارات و همچنین در جامعه چارچوب مشخصی داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته