دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امکان آموزش‌محور شدن دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد فراهم شد

دانشگاه آزاد اسلامی در دستورالعملی امکان آموزش‌محور شدن دانشجویان کارشناسی ارشد را فراهم کرده است.
کد خبر : 470863
636795243870384865.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در صورتی‌که شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند شیوه آموزشی خود را از پژوهش‌محور به آموزش محور تغییر دهند.


میانگین معدل دانشجویان پس از اتمام واحدهای آموزشی باید 14 باشد و تا قبل از اجرای این بخشنامه منع آموزشی نداشته باشند.


براساس امکان فراهم شده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی درصورتی‌که دانشجو بعد از انتخاب پایان‌نامه و گذشت 6 ماه نتوانست پایان‌نامه را به پایان برساند با موافقت استاد راهنما مبنی بر عدم توانایی دانشجو در انجام پایان‌نامه، می‌تواند در نیم‌سال بعدی 6 واحد درسی را انتخاب کند.


همچنین در صورتی‌که دانشجو پایان‌نامه را انتخاب کند ولی نتواند استاد راهنما تعیین کند می‌تواند با ارائه درخواست کتبی در همان ترم 6 واحد درسی به‌جای پایان‌نامه دریافت کند.


هر یک از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بعد از تغییر شیوه آموزشی فقط برای یکبار می‌توانند به شیوه آموزشی پژوهش‌محور بازگردند. تاریخ فارغ‌التحصیلی دانشجویی آخرین نیم‌سال تحصیلی دانشجویان خواهد بود.


در مدرک دانش‌آموختگی شیوه آموزشی دانشجویان برای کسانی‌که تغییر شیوه داده‌اند آموزش محور خواهد بود.


تغییر شیوه آموزشی برای دانشجویان تبعاتی دارد


جواد علمایی، معاون مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در توضیح این بخشنامه به آنا گفت: وزارت علوم در موارد استثنایی نظیر بیماری به دانشجویان اجازه تغییر شیوه آموزشی می‌دهد. تقریبا در هیچ دانشگاهی این اتفاق نمی‌افتد اما در دانشگاه آزاد اسلامی این امر را واقعی کردیم براین اساس اگر دانشجویی به هر دلیلی گروه نتواند استاد انتخاب کند، نیازی به گواهی یا سندی ندارد همان اول ترم دانشجو می‌آید ثبت‌نام می‌کند درخواستش را به مدیرگروه می‌دهد. گروه موظف است سریعا تشکیل جلسه دهد و با توجه به تعداد دانشجویی که ثبت‌نام کردند استاد راهنما برایشان تعیین کند. اگر نتوانست در موعد قانونی استاد را تعیین کند دانشجویان می‌توانند در همان ترم درخواست شیوه آموزشی ارائه دهد.


وی افزود: مشکل اصلی در واحدها یا رشته‌هایی است که دانشجو به موقع برای پایان‌نامه اقدام نمی‌کند یا اینکه درس‌های نظری را به موقع پاس نمی‌کند یا اینکه یک ترم مرخصی می‌گیرند و ترم 5 تا 6 مراجعه می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که گروه با مشکل مواجه شود این‌ها اگر به موقع می‌آمدند استاد بود. اگر گروه نمی‌تواند استاد در نظر بگیرد دانشجو می‌تواند تغییر شیوه آموزشی دهد.


علمایی بیان کرد: تغییر شیوه آموزشی تبعاتی برای دانشجویان دارد که از جمله آن می‌توان به عدم امکان پذیرش در دوره دکتری بدون‌آزمون براساس دستورالعمل وزارت علوم اشاره کرد. در مدرک دانش‌آموختگی این دانشجویان هم آموزش‌محور قید می‌شود و نهادهایی که به این موضوع اهمیت می‌دهند ممکن است از پذیرش این افراد امتناع کنند.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب