بازجویی از «لباس شخصی»ها تا فیلمی که پای یک «آشنا» را هم به سینما باز کرد!
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - سارا مسعودی: هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه با حواشی جالبی همراه بود. روزی که فرامرز قریبیان به خاطر مسخرهبازی مسئولان سینمایی کشور از سینمای ایران کنار رفت و نیکی کریمی هم به خاطر تازهترین فیلمش در سالن نشست خبری حاضر شد.
سانس اول : بیانیهخوانی تهیهکننده فیلم شخصی
اولین سانس سینما پردیس ملت ویژه اکران اهالی رسانه با فیلم «لباس شخصی» شروع شد.
فیلمی که بعد از پایان با دستهای ممتد در سالن شماره 10 نشان داد اهالی رسانه این فیلم کارگردان اولی را پسندیدهاند. بسیاری از اهالی رسانه بعد از پایان فیلم هم چنان برای دیدن تیتراژ پایانی بر روی صندلیهای خود نشسته بودند.
نشست خبری این فیلم به کارگردانی امیر عباس ربیعی با حضور کارگردان، حبیب والینژاد (تهیهکننده)، مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، ماه منیر بیطاری، مجید پتکی (بازیگران)، و سایر عوامل در سانس اول روز هفتم برگزار شد.
این نشست جزو معدود نشستهایی بود که بازیگر شاخصی در آن حضور نداشت و تمام بازیگران فیلم چهرههای غیر مطرح بودند. امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم در این باره گفت که به دلیل محتوا و فضا تصمیم گرفته بازیگرانی را انتخاب کند که پیش زمینه در مورد آنها وجود ندارد.
سکانسهای حذفشده از فیلم یکی از پرحاشیهترین سؤالات مطرح در نشست بود. علت این حواشی جمله کارگردان جوان بود که در آن گفته بود نمیتواند در مورد دلایل حذف سکانسها چیزی بگوید، همین جمله باعث اصرار خبرنگاران برای یافتن حقیقت شد. او در بخشی از سخنانش تأکید کرد که حذف شدن این سکانسها ربطی به سازمان اوج و فشار بیرونی ندارد. پینگ پنگ سؤال و پاسخ در این موضوع تا آن جا پیش رفت که گبرلو، مجری نشست گفت: فیلم بازجویی دیدهاید، دارید بازجویی میکنید.
توضیح کارگردان «لباس شخصی» در رابطه با حذف چند سکانس
یکی از دیگر حواشی نشست قرائت نوشتهای توسط حبیب والینژاد تهیهکننده و مدیر فیلم سازمان هنری اوج بود. او در بخشی از این نوشته ضمن حمایت از کار اولیهای بااستعداد گفته بود: خدا را شکر که اوج در آثارش راه حل هم میدهد، قصههای اوج یأس و ناامیدی به جامعه پمپاژ نمیکند. اوج تا همیشه به احترام مردم این سرزمین کنار آنان ایستاده و جشن این مردم را تحریم نخواهد کرد.
سانس دوم: باز شدن فشار قبر در سالن
شلوغترین و جنجالیترین نشست جشنواره بیشک به فیلم «خروج» حاتمیکیا تعلق دارد. صندلیهای پر، افراد کیپ تا کیپ ایستاده و رد و بدل شدن سؤال و پاسخهای جنجالی از ویژگیهای مهم نشست دوم بود. سؤالهایی که گاهی از ورطه سینما خارج میشد و به فضای سیاسی هم کشیده میشد.
گلایه حاتمی کیا از بی حیایی در نقدها
نشست خبری فیلم «خروج» با حضور ابراهیم حاتمی کیا (کارگردان)، حبیب والینژاد (تهیهکننده) و همچنین با حضور فرامرز قریبیان ، پانتهآ پناهیها ، جهانگیر الماسی ، مهدی فقیه در حالی برگزار شد که بیشتر سؤالات متوجه ابراهیم حاتمیکیا بود.
در ابتدای این نشست حسامالدین آشنا در سالن حضور یافته که ورودش با لبخند و واکنش کارگردان خروج روبرو شد. از دیگر چهرههای شناخته شده حضور حاج علی سرلک، خطیب معروف بود.
فیلم «خروج» روایتگر کشاورزان پنبهکار است که به علت خسارت ناشی از یک بیمبالاتی در منطقه محل سکونتشان برای تظلمخواهی تصمیم میگیرند به نزد رئیس جمهور بروند.
ابراهیم حاتمیکیا در این نشست در پاسخ به سؤال کنار رفتن از آرای مردمی گفت: این اتفاق باورم نمیشود، راستش را بخواهید خارج شدن فيلمم را از آرا مردمی کاملاً مهندسی شده میدانم، این ادعا را به گواه سینماها و استقبالی که شده میگویم.
حاتمیکیا هم چنین گفت که حاضر است شاهرگش را بزند اگر تقلبی در میان نباشد!
حاتمیکیا در بخشی از نشست در واکنش به اعتراضات و جوسازیها گفت: چرا همه چیز دادگاهی برقرار میشود، چرا همه میگویند دهه من گذشته است، حرف خودم را به خودم پس میدهید، مگر علی حاتمی که رفت کسی جایش را گرفت، این بدگویان لذت میبرند؟ من دلخورم از این فضا، این فیلم بیستمین فیلم من است، چرا هر سال سختتر شده است؟ چرا فقط به من گیر میدهید؟ ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم، چرا اینگونه با ما برخورد میشود؟ چرا هر سال آمدن به این سالن شبیه فشار قبر شده است. بیایید با هم به دوستی و عدالت برخورد کنیم.
در بخش دیگری از نشست فرامرز قریبیان اعلام کرد که دیگر در فیلمی بازی نمیکند و علت این تصمیم را غرضورزی و مسخرهبازی برخی مسئولان سینمایی عنوان کرد. او هم چنین گفت که به خاطر دفاع از فیلم و نقشش آمده وگرنه هیچ گاه تمایلی به حضور در جشنواره نداشته است.
پاسخ به چرایی خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما
حاتمی کیا هم چنین از آرزویش برای ساختن فیلمی در رابطه با سردار سلیمانی گفت.
همهمه ناشی از عدم مدیریت سؤالات توسط مجری نشست آن قدر زیاد بود که آقای گبرلو در واکنشی اعلام کرد که در حال مدیریت نشست است که با خنده حاضرین همراه شد.
بخشی از نشست داغ و پرحاشیه خروج
سانس سوم: فیلمی با زبان ترکی
«آتابای» فیلمی با درام اجتماعی عاشقانه است که در سانس سوم به نمایش در آمد این فیلم به دلیل تأخیر در نشست دوم و نرسیدن برخی اهالی رسانه به دقایق اولیه و استفاده از زبان ترکی با استقبال سرد اهالی رسانه مواجه شد. برخی از اهالی رسانه پس از نشستن چند دقیقهای سالن را ترک کردند. آتابای تنها فیلمیست که در جشنواره امسال با کارگردان زن حضور یافته است.
نشست خبری فیلم «آتابای» به کارگردانی و تهیهکنندگی نیکی کریمی با حضور کارگردان، هادی حجازیفر (نویسنده و بازیگر)، جواد عزتی و دیگر عوامل فیلم برگزار شد.
نشست این فیلم هم با سردی در حال برگزاری بود که با اعتراض یک خبرنگار به ساخت فیلم به زبان ترکی جو نشست متشنج شد، هادی حجازی فر در پاسخ به این اعتراض گفت: هیچکس حق توهین به زبان ترکی را ندارد و طبق قانون اساسی ادبیات ترک باید در دانشکده ترک تدریس شود. افکار جداییطلبانه محصول نگاههای فاشیستی است که برخی از منتقدان و خبرنگاران سینما به اینگونه فیلمها دارند.
صحبتهای هادی حجازیفر و درگیری لفظی او با یک خبرنگار
روز هفتم جشنواره فیلم فجر با نمایش ، زندگی میان پرچم های جنگی و مادر برفی به پایان رسید.
انتهای پیام/4139/پ
انتهای پیام/