دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با آنا:

دلیل مشکلات امروز اقتصاد ایران نگاه به بیرون است/ اجرای اقتصاد مقاومتی انتخاب نیست؛ الزام است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات فعلی اقتصاد ایران گفت: این مشکلات به دلیل نگاه برون‌زای برخی مسئولان است که باید این نگاه تغییر کند؛ بنابراین اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی انتخاب نیست بلکه الزامی است که باید اجرا شود.
کد خبر : 469538
13921108155705520_PhotoL.jpg

پیام کهتری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا؛ با اشاره به گره زدن رونق تولید و دیگر گشایش‌های اقتصادی به تسهیل روابط خارجی گفت: این گره زدن‌های بی‌مورد سمّ مهلکی است که می‌تواند اقتصاد داخلی را به نابودی بکشاند.


وی ادامه داد متأسفانه برخی از مسئولان دولتی نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند درصورتی‌که اگر این توجه به سمت اقتصاد داخلی بود امروز شاهد این مشکلات نبودیم.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه متأسفانه حل بعضی از مشکلات اقتصاد داخلی به عوامل برون‌زا گره خورده است گفت: این موضوع اصلاً درست نیست به‌عنوان‌مثال ما باید در بخش قاچاق و یا واردات که یکی از موانع مهم رونق تولید است سیاست‌گذاری‌های مناسبی را اعمال کنیم که اصلاً به عوامل برون‌زا ربطی ندارد.


کهتری تصریح کرد: تصمیم‌گیران در دولت و مجلس بعضاً باور درستی از تولید ملی ندارند و حتی توسعه تولید ملی را با موضوعاتی ازجمله سرمایه‌گذاری خارجی گره زده‌اند که باید گفت با حجم نقدینگی که در داخل کشور وجود دارد می‌توان چرخ اقتصاد را به گردش درآورد و وقتی این چرخ به حرکت افتاد قطعاً سرمایه‌های خارجی نیز به سمت اقتصاد ایران گسیل خواهد شد بنابراین نباید اول منتظر ماند که سرمایه جذب شود و بعد چرخ اقتصاد بچرخد.


وی با اشاره به تولید ملی و نام‌گذاری سال 98 به‌عنوان رونق تولید گفت: هویت اقتصاد ملی، تولید ملی است به‌نحوی‌که اگر مسئولان با ریل‌گذاری صحیح اجازه حرکت مناسب اقتصاد را دهند قطعاً اقتصاد کشور مسیر پیشرفت را طی خواهد کرد و همه آحاد جامعه از این درآمد منتفع خواهند شد، اما وقتی درآمد ملی متأثر از تولید ملی نباشد و ما این موضوع را به متغیرهای خارجی وصل کنیم به‌طور حتم آسیب‌پذیر خواهیم شد.


کهتری ادامه داد: همان‌طور که بارها مقام معظم رهبری فرموده‌اند راه‌حل مشکل اقتصادی ایران در داخل کشور است و مسئولان نباید در خارج از کشور دنبال راه‌حل باشند.


به گفته این کارشناس اقتصادی در داخل کشور امکانات و ظرفیت‌هایی وجود دارد که اگر مسئولان به این ظرفیت‌ها توجه کنند دیگر نیازی نیست تا دست خود را به‌سوی خارج دراز کنند که اگر این اتفاق رخ ندهد قطعاً دشمنان از این وابستگی اقتصادی ایران سو استفاده خواهند کرد و ضربه‌های خود را به اقتصاد ایران خواهند زد کما اینکه در حال حاضر می‌بینیم دشمنان فقط از طریق اقتصادی می‌توانند به کشور ضربه زنند.


کهتری خاطرنشان کرد: اگر تفکر درون‌زایی در نقطهٔ کانونی تصمیم‌گیری برای اقتصاد کشور قرار گیرد و همهٔ اقدامات اجرایی دولت مبتنی بر آن دنبال شود متغیرهایی مانند «بومی‌سازی فناوری‌های موردنیاز برای تولید»، «هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سمت بخش تولیدی»، «ارتقاء کیفیت نیروی انسانی فعال در عرصهٔ تولید»، «بهبود فضای کسب‌وکار» و در یک کلام رونق تولید ملی موضوعیت پیدا می‌کند.


به گفته وی تحقق لوازم اجراییِ تفکر درون‌زا کمی دشوار و زمان‌بر و وابسته به تلاش و همت مسئولان است که مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این زمینه پیش‌قدم شود و با یک اقدام عاجل مسیر اقتصاد کشور را اصلاح کند هرچند که باید بر عملکرد دولت نیز نظارت صورت گیرد و دولت را نسبت به عملکردش پاسخگو کند.


وی با تأکید بر اینکه می‌توان با کشورهای منطقه که رابطه خوبی بین ایران و این کشورها حاکم است گفت: باید با این کشورها که تعدادشان نیز کم نیست مبادلات تجاری داشت و از این طریق بازار خوبی برای اقتصاد ایران فراهم کرد اما متأسفانه برخی‌ها فقط به دنبال ارتباط با کشورهای اروپایی هستند.


کهتری ادامه داد: در همین مسئله صادرات نفت مشاهده می‌شود کشورهای اروپایی و آمریکا مانع از صادرات نفت ایران که درامد اصلی کشور است شدند درصورتی‌که می‌توانستیم از ظرفیت این کشورهای منطقه برای صادرات گاز استفاده کنیم زیرا که صادرات گاز به‌سختی قابل تحریم است.


وی گفت: باید به سمت ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت نفت و بخش معدن حرکت کنیم و تا آخرین حلقه این زنجیره را تکمیل کرده و مانع از خام فروشی شویم؛ که البته در طول سال‌های انقلاب اسلامی کارهای خوبی صورت گرفته است اما کافی نیست.


وی ادامه داد: همان‌طور که گفتم امروز راه نجات اقتصاد کشور رونق تولید است، اما رانت و سوءمدیریت‌ها مانع اجرای این موضوع شده است.


وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته توسط مسئولان قوه قضائیه برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های تعطیل‌شده گفت: عملکرد قوه قضائیه نشان می‌دهد اگر به امکانات و ظرفیت‌های داخلی توجه شود می‌توان چرخ کارخانه‌هایی که در این سال‌ها به دلیل سوء مدیریت تعطیل‌شده‌اند را به گردش درآورد و نیازی نیست که حتماً با کشورهای اروپایی ارتباط برقرار کرد تا این چرخ بچرخد.


وی ادامه داد: بر اساس آمارها مجموع تجارت سالانه ایران با ۳ قدرت اقتصادی اروپا یعنی آلمان، انگلستان و فرانسه کمتر از ۵.۹ میلیارد دلار است درحالی‌که این سه کشور با آمریکا رقمی بر حدود ۳۷۹ میلیارد دلار تجارت دوجانبه سالانه داشته‌اند حالا با این شرایط ببینید آیا این سه کشور حاضرند رابطه تجاری خود را با آمریکا برهم بزنند تا ایران روابط تجاری داشته باشند؟ درصورتی‌که به‌راحتی می‌توان روابط تجاری خود را با کشورهای منطقه گسترش دهیم.


به گفته وی متأسفانه نگاه اکثر دولتمردان معطوف به غرب است و این موضوع چالش اصلی اقتصاد کشور است بنابراین برای خروج از این بحران‌هایی که امروز گریبان‌گیرمان شده است، باید به سمت اقتصاد مقاومتی گام برداریم و اقتصاد مقاومتی هم‌اکنون برای ما گزینه نیست بلکه الزامی است که باید اجرایی شود.


انتهای پیام


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته