دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1394 - 13:18
سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفت‌وگو با آنا خبر داد

مرگ یک کارگر در سقوط «تاور کرین» در بزرگراه نیایش/ جرثقیل‌های خارجی دوران بازنشستگی را در ایران می‌گذرانند

سخنگوی سازمان آتش نشانی از سقوط یک دستگاه بالابر «تاور کرین» در نیایش و مرگ اپراتور این وسیله خبر داد و گفت: متاسفانه فرسودگی این دستگاه‌های خارجی و عدم مهارت کافی اپراتورهای جرثقیل باعث افزایش چنین حوادثی در شهر تهران می‌شود.
کد خبر : 46725

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، از سقوط یک دستگاه بالابر (تاورکرین) در بزرگراه نیایش خبر داد و افزود: این حادثه در ساعت 8 و 41 دقیقه به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و مأموران دو ایستگاه به محله حادثه اعزام شدند که پس از حضور ماموران آتش نشانی مشخص شد در یک پروژه ساختمانی بزرگ ساخت یک مجتمع مسکونی در نیایش دو جرثقیل «تاورکرین» در محل این حادثه مشغول به کار بود که یکی از آنها به هنگام بالا بردن بار، از قسمت بالای جرثقیل شکسته و بر روی اپراتور این وسیله سقوط می‌کند.


وی ادامه داد: اپراتور 35 ساله این بالابر در داخل اتاقک محبوس شده بود که آتش‌نشانان توانستند این فرد را خارج کرده و به نیروهای اورژانس تحویل دهند که در بررسی اولیه مشخص شد این مرد جوان جان خود را در این حادثه از دست داده است.


فرسودگی دستگاه بالابر و عدم مهارت اپراتور عامل بروز سقوط جرثقیل‌


این کارشناس حوادث در خصوص علل بروز حوادث کار ناشی از سقوط جرثقیل گفت: متاسفانه آمار سقوط و شکستن جرثقیل و بالابر در تهران رو به افزایش است و با توجه به اینکه ساخت و ساز در تهران همیشه وجود دارد باید برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی همواره نظارت بر این دستگاه‌ها و ایجاد شرایط ایمنی کار صورت گیرد.


وی ادامه داد: در بسیاری از موارد این حوادث ناشی از فرسودگی و قدیمی بودن دستگاه‌های جرثقیل است زیرا براساس استاندارد موجود سال‌های سال از عمر این دستگاه‌ها می گذرد و با توجه به اینکه سایر کشورهای جهان به قوانین و مقررات احترام می‌گذارند پس از گذشت عمر و فرسودگی این دستگا‌ه‌ها آن را از رده خارج کرده و در کشور خود مورد استفاده قرار نمی‌دهند و آن را به عنوان یک آهن ضایعاتی در نظر می‌گیرند در حالی که برخی از شرکت‌های داخلی در ایران این دستگاه‌های فرسوده و قدیمی را خریداری کرده و پس از اندکی بازسازی اولیه مورد استفاده قرار می‌دهند.


ملکی یادآور شد: برخی از این جرثقیل‌های فرسوده و پوسیده خارجی، در کشور جوشکاری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که نباید از این دستگاه‌ها استفاده کرد زیرا جرثقیل یک تکیه‌گاه است و باید همه شرایط ایمنی استفاده از این دستگاه‌ها رعایت شود.


وی ادامه داد: برخی از اپراتورهای جرثقیل‌ها بی‌تجربه و بدون تخصص هستند و تنها به صرف داشتن توانایی خاموش و روشن کردن دستگاه‌ها مشغول به کار می ‌شوند اما باید توجه داشته باشیم که باید از اپراتورهای حرفه‌ای و متخصص و با تجربه استفاده شود افرادی که به صورت حرفه‌ای دانش و علم استفاده از دستگاه‌های بالابر را داشته باشند.


این کارشناس حوادث گفت: باید یک مرکز و مرجع برای نظارت بر ایمنی و استاندارد دستگاه‌های بالابر مشخص شود زیرا تاکنون هیچ دستگاهی متولی نظارت و کنترل بر این دستگاه‌ها نشده است. به عنوان مثال سازمان کشتیرانی و هواپیمایی بر این دستگاه‌ها نظارت دارند در حالی که بر روی جرثقیل‌ها هیچ نهاد و مرجعی نظارت ندارد.


وی تصریح کرد: باید جرثقیل‌ها نیز مانند سایر وسایل حمل و نقل در کشور اتحادیه مربوط به خود را داشته باشد و زیر نظر دستگاه متولی ادامه به کار دهند تا بر این اساس هم از افراد متخصص و باتجربه استفاده شود و هم مورد بازرسی و نظارت قرار گیرد به عنوان مثال پس از نصب هر آسانسور در هر ساختمان، از سوی سندیکای آسانسور و پله برقی ایران باید تاییدیه لازم دریافت شود. بنابراین بسیار مطلوب است که برای جرثقیل‌ها نیز یک نهاد و متولی خاص در نظر گرفته شود.


ملکی ادامه داد: برای اینکه نظارت‌ها به صورت دقیق‌تر صورت گیرد باید به نهادی مجوز نظارت به جرثقیل داده شود که در این عرصه سابقه و تخصص لازم را داشته باشد و یا حداقل سال‌ها در این زمینه کار کرده باشند.


وی افزود: برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در شهر تهران باید دوره‌های آموزشی و تخصصی برای اپراتورهای جرثقیل برگزار شود و پس از کسب آموزش‌های به روز و لازم گواهینامه تایید کار برای اپراتورها صادر شود.


به گزارش آنا، پیشتر احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفته‌ بود: بیشتر این تاورها از کشورهای همسایه به ویژه امارات به داخل کشور آورده می‌شوند که به سبب شرایط گرم آب و هوایی آنجا این دستگاه‌ها زودتر به سن فرسودگی می‌رسند.


دنیا مالی گفته بود: سازمان استاندارد، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و حتی سندیکای پیمانکاران در این موضوع مسئول هستند و باید هر چه سریعتر فکری به حال تاور کرین‌ها شود.










انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب