مسیر پیشرفت و تجاریسازی از تولید علم میگذرد/ لزوم برقراری تعادل در کار تدریس و پژوهش استادان
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ حسین عقابی- مسعود افرند سال 93 مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی مکانیک، تبدیل انرژی اخذ و کار پژوهشی را از همانموقع بهصورت حرفهای آغاز کرد. او تاکنون حدود 200 مقاله ISI چاپ کرده و عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد است.
برگزیده سال 95 دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، پژوهشگر برگزیده سال 96 استان اصفهان، برنده جایزه بهترین مقاله فیزیک در سومین جشنواره نانو، پژوهشگر برتر چهارمین جشنواره نانو و امسال نیز بهعنوان پژوهشگر برتر حوزه فنی مهندسی در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده است.
خبرنگار خبرگزاری آنا برای بررسی جزئیات موفقیتهای این محقق اصفهانی و پژوهشگر برتر حوزه فنی مهندسی در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی با «افرند» گفتگو کرده است که مشروح آن را میخوانیم.
آنا: دلایل انتخاب جناب عالی به عنوان پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان چه شاخصها، مؤلفهها و موفقیتهایی بوده است؟
افرند: دستورالعملی وجود دارد که طبق آن هر شاخصهای امتیاز خودش را دارد. مثلاً از تحقیق پژوهشی گرفته تا مقالات و کتب، همه این عنوانها دارای امتیاز هستند. این قضیه جامع و مختص به حوزه خاصی نیست. در حوزههای مختلف دارای امتیاز بوده و مجموعهای از امتیازات شخص برتر را مشخص میکند. امتیاز انتشارات یعنی مقالاتی که منتشر کردهایم و طرحهای پژوهشی همه با هم محاسبه شده است.
آنا: در چه موردی بهعنوان پژوهشگر برتر شناخته شدید؟ آیا پژوهش شما کاربردی است؟
افرند: حوزه تخصصی بنده مهندسی مکانیک در بحث انتقال حرارت، انرژی و نانوسیالات است. حوزه فنی مهندسی شامل همه رشتههای مهندسی میشود، یعنی مهندسی برق، مواد، شیمی، عمران و معماری و ... همه را با هم محاسبه میکنند که در میان آنها اول شدم. در مورد کاربردی بودن طرحهای پژوهشی که انجام دادهام همه قابلیت کاربردی شدن را دارا بوده منتهی باید مقداری بیشتر روی آنها کار کرده و مقداری صنعتیتر شود تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.
جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی انگیزه زیادی ایجاد میکند
برای کاربردی کردن طرحهای پژوهشی باید از اقداماتی هم که تا به حال انجام شده استفاده کنیم مانند پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی که در دانشگاهها احداثشده، همه آنها میتوانند انتشارات و پژوهشهای ما را صنعتی و تجاری کنند. به نظرم جشنوارههایی مانند جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی هم انگیزه زیادی ایجاد میکند که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد بیش از 10 مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده داریم که همه اینها بستری مناسب است تا بتوانیم تحقیقات و پژوهشهای خود را صنعتی و تجاری کنیم. همکاری با آنها را آغاز کردهایم و امیدوارم در سالهای آینده نتیجه خوبی بگیریم. اکنون تمرکز ما بر حوزه انرژیهای نو بوده؛ چراکه بهدلیل مشکلات آلودگیهای صنعتی و مشکلات محیط زیستی، بیشترین چیزی که الان در دنیا طرفدار دارد، موضوع انرژیهای نو است.
آنا: موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیت پژوهشی در کشورمان را چه میدانید؟
افرند: بهشخصه راضی هستم که اگر راضی نبودم اصلاً پژوهشی انجام نمیدادم. تنها مشکلی که وجود دارد ساعتهای تدریس ما در مقایسه با دانشگاههای دولتی مقداری بیشتر است و کسی که وارد حوزه پژوهش میشود در کنار آن باید به امر تدریس و آموزش هم اشتغال داشته باشد تا بهروز بماند. باید تعادل بیشتری میان این دو برقرار شود تا مجبور نباشیم تماموقت خود را در بحث آموزش بگذرانیم.
مشکل بعدی این است که کاغذبازیها مشکلاتی را ایجاد میکند.معتقدم باید برای پژوهشگران و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، میانبرهایی درباره این روال اداری در نظر گرفته شود تا وقت کمتری از آنها تلف شده و بتوانند بیشتر به کارهای پژوهشی خود بپردازند. مورد دیگر در اختیار گذاشتن پژوهانه بیشتر در اختیار پژوهشگران و حمایت مادی و معنوی از آنان است. یکی از حمایتهای معنوی، برگزاری جشنوارهها و جایزههایی بوده که به پژوهشگران انگیزه بیشتری میدهد. نکته بعدی حمایت بیشتر از تحقیقات و دستگاههایی است که در دانشگاهها انجام گرفته یا ساخته میشوند؛البته تا به حال مشکلی از این بابت نداشتیم؛ اما هرچه حمایت بیشتری صورت گیرد، نتیجه بیشتری حاصل خواهد شد.
آنا: آیا توانستهایم در عرصه پژوهش جایگاه خوبی در سطح بینالمللی و منطقهای به دست آوریم؟ اگر جواب شما منفی است، چه باید کرد؟
افرند: با توجه به اینکه بهشخصه کارهای همکاران را چه در ایران و چه در سایر کشورها رصد میکنم، واقعاً رشد خوبی از این نظر داشتهایم و حتی کیفیت کارها هم خوب است. این صحبت را نه در مورد خود، بلکه از طرف همه پژوهشگران کشور صحبت میکنم که تولید علم ما الان به حد مناسب رسیده و حتی از استانداردهای جهانی هم بالاتر بوده، حتی در سفرهای علمی و کاری که به خارج از کشور داشتم، شاهد بودم که آنها هم این موضوع را تأیید کرده و ایرانیها را خیلی با استعداد و باهوش میدانند. کسانی که رفته و با استادان کشورهای دیگر کار کردهاند، باعث پیشرفت استادان خارجی نیز شدهاند.
مشکل اصلی ما استفاده از علم است
مشکل اصلی ما فقط در بحث تجاریسازی، صنعتی کردن، تولید و صادرات محصولات و در کل استفاده از علم است. ما میتوانیم در دانشگاهها مراکز پژوهشی را به شکل هدفمندتری داشته باشیم.
نمیتوانیم از روی تولید علم بهراحتی عبور کنیم و بگوییم فقط کسبوکار ایجاد کرده و فنبازارها را زیاد کنیم. به نظرم همه مسیرهای پیشرفت و تجاریسازی از تولید علم میگذرد و باید به آن اهمیت ویژهای دهیم؛ زیرا اخیراً خیلی از کارگاهها، جلسات و جشنوارههای برگزار شده در دانشگاهها دانشجوها را به سمت تولید، تجاریسازی و استارتآپها میبرند که در این کارگاهها اگر به تولید علم هم توجه شود، نتیجه بهتری گرفته خواهد شد. یعنی در کنار کار، این آگاهی را به دانشجویان بدهند که برای مثال اگر شما تولید علم داشته باشید شاید بتوانید از کنار آن تولید علم برای خود و دانشگاههای کشور درآمدزایی ایجاد کنید.
آنا: و سخن آخر....
افرند: از خبرگزاری و رسانهها و دوستانی که ایجاد انگیزه میکنند و مدام پیگیر هستند که دانشگاهها و بهویژه دانشگاه آزاد اسلامی پیشرفت کند، تشکر میکنم. زندگی خود را مدیون این دانشگاه هستم و امیدوارم که روز به روز بتوانم این تلاشها را جبران کرده و پیشرفتها بیشتر شود.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/